Dotazy na VZP
Dotaz na VZP
Proplacení
takto pořízené pomůcky pojišťovnou není možné. Pojišťovna může poskytnutou
zdravotní péči (včetně zdravotnických prostředků) a platit pouze smluvním
zařízením k tomu určeným, nikoliv přímo pacientovi. Pacient musí dostat od
lékaře – v případě, kdy ten usoudí, že danou zdravotní pomůcku pacient
potřebuje – příslušnou žádanku/poukaz. Plná nebo částečná úhrada podle typu
pomůcky by pak byla proplacena výdejně zdravotnických potřeb. Žádosti
o proplacení zdravotnického prostředku pojišťovnou přímo klientovi
v případě, kdy si pomůcku zakoupil z vlastních prostředků, tedy nelze
vyhovět, a to ani na základě dodatečného "doporučení od
lékaře".
Výše
úhrady pojišťovnou je pro zdravotnické prostředky předepisované na poukaz
stanovena zákonem č. 48/1997 Sb., resp. jeho přílohami, které také definují
nároky pacienta (např. četnost) na čerpání zdravotní péče formou poskytnutí
zdravotnického prostředku. Zdravotnické prostředky jsou ale volně
obchodovatelné, proto ceny na trhu jsou určovány především nabídkou
a poptávkou, jako je tomu u jakéhokoliv jiného druhu zboží. Cena, za
kterou může klient zdravotnický prostředek pořídit, se tak může lišit.
Z toho
také vyplývá, že i výše doplatku pacienta může být u různých výdejců různá.
U zdravotnických prostředků předepisovaných na poukaz je nastavení cen věcí
obchodní politiky každého z dodavatelů. V praxi se setkáváme se dvěma
základními přístupy. Dodavatel /výdejce/distributor, který má zájem na tom, aby
byl daný zdravotnický prostředek bez doplatku, nastaví konečnou cenu pod úroveň
úhrady, přinejhorším na úroveň úhrady. V opačném případě nastaví konečnou
cenu nad úroveň úhrady a rozdíl mezi úhradou a konečnou cenou je pak
doplatkem pacienta.
Aktuální
výše úhrad zdravotnických prostředků VZP publikuje v úhradovém katalogu
(Číselníku VZP–ZP) veřejně dostupném na www.vzp.cz
v části Poskytovatelé – Číselníky.