Medicína

Otázka pro VZP


Kategorie: Dotazy na VZP 
27.duben 2010
Ráda bych věděla, zda má zubní lékař právo vyžadovat pokutu od pacienta, který se nedostaví na vyšetření. Na dveřích má nápis, že pokud se někdo nedostaví na domluvený termín ošetření nebo se 24 hodin před vyšetřením neomluví, bude mu účtována náhrada vzniklé škody.

Odpovídá  Mgr. Jiří Rod, vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP ČR

Posouzení oprávněnosti jednání lékaře žádajícího finanční částku za to, že se pacient nedostaví v domluveném termínu k ošetření, není v kompetenci zdravotní pojišťovny. Pokud je stomatolog smluvním lékařem VZP a pacient naším pojištěncem, bylo by jednání lékaře možné hodnotit jako v rozporu s obecně závaznými právními předpisy a Smlouvou o poskytování a úhradě zdravotní péče v případě doloženého zjištění, že by žádal a přijal finanční úhradu za přijetí do své péče nebo za poskytnutou zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění.

 

Požadovaná platba za náklady a zmeškaný čas z důvodu nedostavení se k lékařskému výkonu není v rozporu s obecně závaznými právními předpisy upravujícími poskytování zdravotní péče z veřejného zdravotního pojištění, protože k poskytnutí zdravotní péče nedošlo. Jde o situaci, kdy zdravotnické zařízení má rezervovánu odpovídající kapacitu pro pacienta, který je objednán na konkrétní termín.

 

Bez ohledu na to, zda se pacient dostaví či nikoliv, vznikají zdravotnickému zařízení náklady, za které však neobdrží od zdravotní pojišťovny žádnou platbu. V případě „pokuty“ tedy nejde o finanční úhradu, která by se zdravotní péčí souvisela, neboť pacient sám znemožnil tuto péči poskytnout.

 

V případném sporu by zřejmě zdravotnické zařízení muselo prokázat, že mu škoda byla způsobena, tj. výši nákladů souvisejících s jeho „připraveností“ zdravotní péči poskytnout, a dále prokázat, že svou kapacitu neobsadilo jiným pacientem, kdy za odpovídající výkon obdrželo příslušnou úhradu buď od zdravotní pojišťovny, nebo pacienta.

 

Otázka nedostavení se k objednanému výkonu (včetně úhrady) by měla být řešena v interní normě zdravotnického zařízení, která by měla být pacientům přístupná a s níž pacient vysloví souhlas. Nápis na dveřích ordinace je možno považovat za prostředek seznámení pacientů s daným faktem, měla by však být uvedena výše částky. Jedná se ale ryze o vztah mezi pacientem a zdravotnickým zařízením, do kterého zdravotní pojišťovna nemůže zasahovat.

www.vzp.cz

 

Autor: zpracováno redakčně