Medicína
Dotaz pro VZP
Odpovídá
Mgr.Jiří Rod, vedoucí
tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP ČR
Optimální
je cestovat do zemí EU, EHP (Norsko, Island, Lichtenštejnsko) či Švýcarska
s Evropským průkazem zdravotního pojištění (EHIC) a býti komerčně
pojištěn. Pokud má klient sjednáno cestovní zdravotní pojištění, je na jeho
úvaze a na situaci, zda při ošetření v zahraničí předloží EHIC, nebo
doklad o tomto sjednaném komerčním pojištění.
Český
pojištěnec, který se v případě potřeby čerpání zdravotní péče prokáže průkazem
EHIC, má na účet své zdravotní pojišťovny nárok na poskytnutí nezbytné zdravotní
péče za stejných podmínek jako místní pojištěnci.
Za
nezbytnou péči se přitom pokládá veškerá péče, jejíž poskytnutí je nezbytné
z lékařského hlediska, s přihlédnutím k povaze nemoci
a očekávané délce pobytu. Podmínkou však je, že pojištěnec vyhledá
zdravotnické zařízení napojené na veřejný systém, což může být někdy problém.
Úhradu poskytnuté péče za něj provede zdravotnickému zařízení místní zdravotní
pojišťovna ve stejných cenách, jako by platila za vlastního pojištěnce,
a náklady přeúčtuje pacientově české zdravotní pojišťovně. Je ale třeba
upozornit, že v některých zemích je pravidlem přímá úhrada poskytnuté péče
pacientem a až následné refundování zaplacené částky pojišťovnou – např.
u ambulantních ošetření.
Případné
poplatky, doplatky a různé formy spoluúčasti nejsou z veřejného
zdravotního pojištění hrazeny a nese je pacient, stejně jako je nesou
místní pojištěnci. Z veřejného zdravotního pojištění nelze hradit rovněž
repatriaci do republiky. Pacient, který má sjednané komerční připojištění pro
cesty do zahraničí, může tyto výdaje následně uplatnit u pojišťovny, kde si
pojištění sjednal.
U komerčního
připojištění je podstatné vědět, zda je sjednáno pouze na péči nehrazenou na
průkaz EHIC (péče v privátním zařízení, repatriace, spoluúčast, poplatky),
nebo jde o kompletní cestovní připojištění, které pokrývá vše. I tak
ale nárok bývá omezen částkou maximálního plnění, dále může vylučovat
onemocnění, se kterými se pacient již léčí, nebo některé příčiny úrazů, např.
při sportu atd.
Výhodou
komerčního pojištění je asistenční služba, která by měla být klientovi nápomocná
a také garantuje zdravotnickému zařízení úhradu nákladů. V případě, že
klient asistenční službu nekontaktoval, vystaví zdravotnické zařízení fakturu
přímo jemu nebo bude požadovat úhradu v hotovosti, a on se až následně
obrátí na komerční pojišťovnu, která jej pojistila.