Medicína
Otázka pro VZP
Odpovídá
Mgr. Jiří Rod, vedoucí
tiskového oddělení a tiskový mluvčí VZP ČR
Příčinou
uvedené situace bývá v řadě případů administrativní omyl (chyba
v přepisu rodného čísla apod.), další možností je, že váš manžel
v minulosti navštívil, byť jen jednorázově, dotyčnou lékařku v Hradci
Králové a podepsal u ní registrační list, na jehož podkladě byla změna
provedena. Vždy je platná poslední provedená registrace, resp. poslední vyplněný
registrační list. Náprava situace by tedy neměla být obtížná – váš manžel může
požádat původní lékařku o opětovnou registraci.
Pacient
má právo na výběr svého registrujícího praktického, zubního a ženského
lékaře, přičemž vybraného lékaře může znovu změnit nejdříve za 3 měsíce;
před uplynutím této lhůty jedině při změně pracoviště lékaře nebo pacientova
trvalého bydliště. Registrován může být vždy jen u jednoho praktika, resp.
stomatologa a gynekologa.
Při
provedení registrace se vyplní „Registrační list“, který má dva listy
(I. a II.). Prvý zůstává jako doklad lékaři a druhý si ponechá
pojištěnec. Oba listy musí být podepsány pojištěncem. Lékař hlásí své nově
registrované pacienty příslušné pojišťovně vyplněním formuláře „Přihláška
registrovaných pojištěnců“. Na základě registrace dostává lékař na každého svého
pacienta tzv. kapitační platbu. VZP praktickým lékařům zasílá přehledy pacientů,
kteří mají v jejich ordinaci platnou registraci. Z tohoto přehledu má
lékař možnost zjistit, zda je u něho dotyčný pacient registrován a zda
mu tedy následně bude proplacena kapitační platba.
Pravdou
je, že se vyskytly případy, kdy pacient potřeboval mimo své bydliště jednorázově
ošetřit (např. při úrazu nebo onemocnění na chalupě, o dovolené apod.),
a lékař po něm požadoval, aby buď zaplatil v hotovosti, nebo se
u něj registroval. Oba postupy jsou nesprávné. Zdravotní pojišťovna hradí
praktickým lékařům péči za registrované pojištěnce tzv. kapitačně - výkonovou
platbou a za neregistrované pojištěnce vykazuje lékař pacientově pojišťovně
k úhradě provedené výkony. I pokud daný lékař není smluvním lékařem
pacientovy pojišťovny, je mu touto pojišťovnou proplacena veškerá nutná
a neodkladná péče poskytnutá jejímu klientovi.
Se
žádostí o bližší prošetření okolností, za kterých k této přeregistraci
došlo, se můžete obrátit na příslušné územní pracoviště VZP v místě
bydliště.