Medicína
Otázka pro VZP
Odpovídá Jiří Rod, vedoucí tiskového oddělení a tiskový
mluvčí VZP ČR
Pojištěnec
má právo zvolit si zdravotní pojišťovnu, ale její změnu může provést pouze
jednou za 12 kalendářních měsíců, vždy jen k prvnímu dni kalendářního
čtvrtletí. Neuváženou přeregistrací si tedy opravdu můžete způsobit problémy,
pokud váš lékař nemá s novou pojišťovnou smlouvu.
Případnou
žádost o zrušení registrace totiž musíte podat před datem, kdy se máte stát
pojištěncem jiné zdravotní pojišťovny, takže pokud to nestihnete, zbývá buď
změnit lékaře, nebo platit v hotovosti všechnu neakutní péči, kterou vám
poskytne tento lékař bez smlouvy s vaší pojišťovnou. Poskytnutí nutné
a neodkladné zdravotní péče samozřejmě proplatí každá zdravotní pojišťovna
i zdravotnickému zařízení, s nímž nemá smluvní
vztah.
Co tedy
dělat v případě, že si klient registraci u jiné zdravotní pojišťovny
rozmyslí?
Pokud
ještě neproběhlo datum přeregistrace (vždy první kalendářní den ve čtvrtletí),
lze registraci u nové zdravotní pojišťovny zrušit. Pojištěnec vyplní u své
dosavadní zdravotní pojišťovny "Evidenční list" a podepíše prohlášení, že
registraci k nové zdravotní pojišťovně ruší.
Jestliže
změna pojišťovny již proběhla, musí si pojištěnec nejprve ve své nové zdravotní
pojišťovně zažádat o vystavení dokumentu, ve kterém mu vydají souhlas se
zrušením registrace a navrácením zpět k původní zdravotní pojišťovně,
tzv. "vyvázání".
Zdravotní
pojišťovna ale není povinna svému nově získanému pojištěnci vyhovět! Potvrzení
pak předloží spolu s vyplněným "Evidenčním listem" své původní zdravotní
pojišťovně, která jej na základě toho bude registrovat i nadále jako svého
pojištěnce. Toto navrácení lze provést zpravidla do jednoho měsíce od nabytí
platnosti přeregistrace, ovšem pouze za podmínky, že pojištěnec nečerpal péči,
která by již byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění novou
pojišťovnou.