Medicína

Význam podpůrné intervence a psychologické podpory u diabetického pacienta


Kategorie: Cukrovka 
30.říjen 2008
Diabetes mellitus (zvláště 2. typu) – cukrovka – spolu s obezitou se stává celosvětovou epidemií. Jedná se o chronické onemocnění, které znamená pro pacienta doživotní léčbu, dietní omezení a režimová opatření.

Cílená farmakologická léčba dosáhla již velkých úspěchů a zcela zásadně se zasloužila o prodloužení a zkvalitnění života diabetiků. Je to především inzulin, dále antibiotická léčba, která významně  zasáhla do nebezpečných a často život ohrožujících komplikací.

Na stejné úrovni v léčebném výsledku má však edukace pacienta.

 

Pro úspěšnou léčbu není tedy důležitá jen volba léku, ale především další podpůrné intervence.

Pacient musí být pečlivě informován o chorobě, o potřebné dietě i pohybové aktivitě, o léčebných možnostech, o aplikaci inzulinu, ale také o možných komplikacích a o důležitosti monitorování vlastního stavu jím samotným!

Kvalitní edukaci musí provádět specialista. Edukovaný pacient přebírá velký díl léčby základního onemocnění. Aktivní spoluprací zlepšuje výrazně svou fyzickou i psychickou  kondici a tím snižuje  náklady na léčbu, jak upozornil prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc., předseda České diabetologické společnosti na tiskové konferenci koncem října v Praze.

 

Avšak i přes opakované edukace sestrou a lékařem však velká část pacientů režimová opatření nedodržuje nebo nezvládá. Vzhledem k chronicitě onemocnění, špatně spolupracuje, ztrácí motivaci a propadá depresím. Ačkoliv je známo i z odborné literatury, že edukace pacienta a dodržování pokynů odborníků zlepší jeho zdravotní stav  nejméně na 6 měsíců po proběhlé edukaci. Po tomto údobí však mnohý pacient  přestává spolupracovat a většinou dochází i ke zhoršení jeho stavu.

 

Vzhledem k tomu, že se každoročně zvyšuje počet pacientů s diabetem, je prioritní, aby také zdravotnický personál měl dostatečné znalosti a dostatek informací pro dlouhodobou a systematickou edukaci pacienta.

 

Společnost Eli Lilly připravila proto řadu programů na pomoc pacientům, lékařům a zdravotním sestrám.

Je to především Dia linka – 800 112 122 - bezplatná telefonní linka z ČR i SR, v provozu je  od 8 - 20 hod./ 7 dní v týdnu. Odpovídá se zde na dotazy pacientů zaměřené na aplikaci inzulinu perem, na žádost pacienta ho opakovaně proškolí v zacházení s aplikátorem (včetně rodinných příslušníků) a v případě problémů pracovníci zajistí návštěvu edukační sestry u pacienta.

 

Další pomocí společnosti je síť edukačních sester, které školí pacienta na žádost ošetřujícího lékaře. Významná pro pacienta je také spolupráce se společností STOB – podpora kurzů pro snižování nadváhy pro pacienty. Kurzy jsou zaměřeny na prodloužení compliance – potřebné dlouhodobé spolupráce pacientů!

Společnost rovněž zdarma distribuuje edukační materiály pro pacienty do všech diabetologických ordinací České a Slovenské republiky.

 

Z uvedeného vyplývá, že edukace pacienta je stálý proces a je součástí léčby, právě tak jako nutnost psychické podpory pacienta i jeho rodiny.. Lékař v ordinaci nikdy nebude mít dostatek času k dokonale a opakovaně prováděné informaci pacienta a k jeho důkladnému proškolení. Velký díl edukace je převedeno na sestry, které pak musí řešit i psychické problémy pacientů. Proto bylo také otevřeno první bakalářské studium pro sestry na Slovensku.

 

 

 

 

Autor: zpracováno redakčně