Medicína
Význam podpůrné intervence a psychologické podpory u diabetického pacienta
Cílená
farmakologická léčba dosáhla již velkých úspěchů a zcela zásadně se zasloužila o
prodloužení a zkvalitnění života diabetiků. Je to především inzulin, dále
antibiotická léčba, která významně
zasáhla do nebezpečných a často život ohrožujících
komplikací.
Na
stejné úrovni v léčebném výsledku má však edukace
pacienta.
Pro
úspěšnou léčbu není tedy důležitá jen volba léku, ale především další podpůrné
intervence.
Pacient
musí být pečlivě informován o chorobě, o potřebné dietě i pohybové aktivitě, o
léčebných možnostech, o aplikaci inzulinu, ale také o možných komplikacích a o
důležitosti monitorování vlastního stavu jím samotným!
Kvalitní
edukaci musí provádět specialista. Edukovaný pacient přebírá velký díl léčby
základního onemocnění. Aktivní spoluprací zlepšuje výrazně svou fyzickou i
psychickou kondici a tím
snižuje náklady na léčbu, jak
upozornil prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc., předseda České diabetologické
společnosti na tiskové konferenci koncem října
v Praze.
Avšak i
přes opakované edukace sestrou a lékařem však velká část pacientů režimová
opatření nedodržuje nebo nezvládá. Vzhledem k chronicitě onemocnění, špatně
spolupracuje, ztrácí motivaci a propadá depresím. Ačkoliv je známo i
z odborné literatury, že edukace pacienta a dodržování pokynů odborníků
zlepší jeho zdravotní stav nejméně
na 6 měsíců po proběhlé edukaci. Po tomto údobí však mnohý pacient přestává spolupracovat a většinou
dochází i ke zhoršení jeho stavu.
Vzhledem
k tomu, že se každoročně zvyšuje počet pacientů s diabetem, je prioritní,
aby také zdravotnický personál měl dostatečné znalosti a dostatek informací pro
dlouhodobou a systematickou edukaci pacienta.
Společnost
Eli Lilly připravila proto řadu programů na pomoc pacientům, lékařům a
zdravotním sestrám.
Je to
především Dia linka – 800 112 122 - bezplatná telefonní linka z ČR i
SR, v provozu je od 8 - 20
hod./ 7 dní v týdnu. Odpovídá se zde na dotazy pacientů zaměřené na
aplikaci inzulinu perem, na žádost pacienta ho opakovaně proškolí
v zacházení s aplikátorem (včetně rodinných příslušníků) a
v případě problémů pracovníci zajistí návštěvu edukační sestry u
pacienta.
Další
pomocí společnosti je síť edukačních sester, které školí pacienta na žádost
ošetřujícího lékaře. Významná pro pacienta je také spolupráce se společností
STOB – podpora kurzů pro snižování nadváhy pro pacienty. Kurzy jsou zaměřeny na
prodloužení compliance – potřebné dlouhodobé spolupráce
pacientů!
Společnost
rovněž zdarma distribuuje edukační materiály pro pacienty do všech
diabetologických ordinací České a Slovenské republiky.
Z uvedeného
vyplývá, že edukace pacienta je stálý proces a je součástí léčby, právě tak jako
nutnost psychické podpory pacienta i jeho rodiny.. Lékař v ordinaci nikdy
nebude mít dostatek času k dokonale a opakovaně prováděné informaci
pacienta a k jeho důkladnému proškolení. Velký díl edukace je převedeno na
sestry, které pak musí řešit i psychické problémy pacientů. Proto bylo také
otevřeno první bakalářské studium pro sestry na Slovensku.