Jak přestat fetovat - drogy
Webová aplikace a monitorovací dotazníky
Speciálně
vyvinutá webová aplikace, přizpůsobená českému prostředí, slouží
k vyhodnocení míry konzumace drog, postojů a např. i školního prostředí i
jeho vnímání dětmi, rodiči, pedagogy a ostatními zaměstnanci školy.
„Vůbec
poprvé mají školy k dispozici nástroj, kterým si mohou vyhodnotit situaci v
oblasti užívání drog a prevence drogových závislostí,“ řekl Mgr. Jiří
Richter, ředitel o. s. SANANIM na tiskové besedě 4. 12. 2007 v Praze..
„Různé nástroje webu, které jsou v aplikaci k dispozici, jim umožní
plánovat preventivní efektivní strategie a zpětně si ověřovat jejich
účinnost.
Také letošní zpráva evropského
monitorovacího střediska potvrdila, že ve věku 24 let
jsou nejnáruživějšími evropskými konzumenty marihuany Češi. Předpokládá se, že
zkvalitnění protidrogové prevence, kterému má napomoci právě spouštěná webová
aplikace odsune ČR z tohoto místa.
Aplikace
zcela automaticky vyhodnocuje soubor osmi dotazníků a data poskytuje v reálném
čase. Navíc umožňuje pracovat jen s některými vybranými tématy a zaměřit se tak
na konkrétní oblast, jako je například konzumace drog. Hlavním účelem školního
programu prevence drog je zabránit užívání drog a nebo alespoň ho snížit, a
proto je přirozené, že je třeba zjistit míru konzumace drog. Jde nejen o míru
užívání, ale i o to, za jakých okolností k užívání drog
dochází.
Postoje
k drogám. Jsou úzce spojeny s vlastním užíváním drog, kterému často
předcházejí liberální postoje. Postoje lze měřit tak, že se studentům kladou
otázky o tom, co si myslí o různých drogách a jejich
užívání.
Vnímání
rizik. Hraje klíčovou roli při formování postojů a případném užívání drog. Má-li
žák či student mylné představy o rizicích spojených s užíváním drog, může to
ovlivnit jeho postoj i chování. Takové otázky poslouží jako dobrý základ pro
diskuse o drogách.
Všechny
dotazníky a podrobný návod, jak postupovat, jsou nově k dispozici na webové
stránce: www.odrogach.cz . Testy
jsou anonymní a veškerá získaná data jsou zabezpečena, takže k nim má
přístup pouze škola sama. Výsledky hodnocení může škola použít také při přípravě
primárně preventivních programů a následnému vyhodnocení jejich
efektivity.
Tento
evaluační nástroj je jedním z výstupů projektu Evropská zdravá škola a drogy,
který je společnou evropskou aktivitou zaměřenou na podporu rozvoje standardů
kvality školní drogové prevence.
Projekt podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ČR
Hlavním
přínosem tohoto nástroje je velmi kvalitní a podrobné plně automatické
zpracování výsledků dotazníkového šetření. Výstupy z hodnocení může škola využít
k detailní analýze. Systém umožňuje aplikovat na výsledky šetření rozsáhlý
filtr, který umožní škole mnoho nových pohledů, a bude tak významným pomocníkem
při monitoringu a plánování dalších kroků v oblasti prevence.
Zásadní novinkou této možnosti je, že ho
může použít škola sama, a tak ve vlastní režii bez další pomoci například
sledovat a hodnotit pravidelně efektivitu zrealizovaných preventivních aktivit.
Na základě výsledků monitoringu může škola pružně reagovat a měnit své metody a
přístupy.
Postup je
následující: respondenti vyplní anonymně dotazníky. Odpovědi jsou poté zaneseny
do aplikace, která umožňuje velmi rozsáhlou analýzu výsledků.
Základní
součástí nástroje je Hlavní dotazník, který doplňuje sedm dalších podrobnějších
modulů.
Dotazníky jsou zaměřené především na šetření mezi studenty, zahrnují
ale i některé méně náročné části (samostatné dotazníky) pro učitele, ostatní
školní personál a rodiče.
Při provádění šetření je nutné
zajistit anonymitu respondentů také proto, aby školy získaly upřímné odpovědi.
Také
data školy jsou chráněná.Výsledky dotazníkového šetření jsou plně utajené a
přístup k nim má pouze škola, která šetření provedla (a jako jediná má
přístupové údaje).
Výsledky
dotazníkového šetření (monitoringu) budou škole k dispozici na: www.odrogach.cz
i zpětně
za několik let; škola tedy může dlouhodobě sledovat efektivitu svých
preventivních aktivit.
Systém zároveň školám umožňuje porovnat své výsledky s
výsledky šetření na jiných školách, a to podle mnoha kritérií (například je
možné srovnat pouze chlapce, výsledky jednotlivých otázek v dotaznících,
apod.).