Hubnutí - obezita
Přijmi a vydej 2007
Kampaň byla součástí aktivit navazujících na programy Světové zdravotnické organizace, která prevenci obezity považuje za jeden z hlavních úkolů veřejného zdravotnictví v 21. století. Podle aktuálních údajů (studie Životní styl a obezita 2005, STEM/MARK) má nadměrnou hmotnost 52 % dospělé české populace, z toho 17 % trpí obezitou. Životní styl dospělých včetně stravovacích návyků a pohybového režimu přebírají i jejich děti. Nelze podceňovat alarmující nárůst počtu obézních dětí - zatímco v roce 1995 počet léčených dětí pro obezitu byl 8 886, v roce 2005 již 20 742 (ÚZIS). Problém s nadváhou a obezitou se celkově týká každého druhého dítěte z deseti a situace se bude podle odhadů zhoršovat. Zdravý způsob života pro zdravý vývoj dítěte musí být zaměřen i na rodiče a širší rodinu. Pokud se obezita neřeší již u dětí, osmi dětem z deseti zůstane i v dospělosti.
Cílem kampaně „Přijmi a vydej“ bylo
zvýšení motivace lidí ke zlepšení návyků v oblasti stravování a pohybové
aktivity tak, aby vedly k rovnováze mezi energetickým příjmem a výdejem. Podstatnou částí kampaně byla
motivační soutěž, v níž účastníci po dobu jednoho týdne sledovali vlastní
energetický příjem potravou a energetický výdej pohybem a výsledky
z jednoho dne zaslali koordinátorům projektu. Vodítkem jim byla tištěná
nebo elektronická přihláška, v níž byl návod na výpočet přijaté energie i
výpočet energie vydané. Po zaslání výsledků byli účastníci zařazeni do slosování
o horská kola zn. AUTHOR a mnoho dalších cen. Vlastním cílem nebyla ovšem výhra
ceny, ale zamyšlení se nad způsobem života ve smyslu sloganu soutěže „Vyhraj nad
leností a nadváhou – vyhraješ zdraví“.
Realizátory kampaně byly Státní
zdravotní ústav a zdravotní ústavy se sídlem v jednotlivých krajských
městech ČR a jejich pobočky.
Přihlášky do soutěže byly zasílány
poštou a podávány také internetem na www.szu.cz přímou interaktivní přihláškou
nebo e-mailem na adrese soutez@szu.cz a na webových stránkách
jednotlivých zdravotních ústavů a partnerů.
Hlavními partnery kampaně
byly:
AHOLD, Program Zdravá 5 – propagace a distribuce
přihlášek v síti prodejen Hypernova a Albert v celé ČR a věnování cen
do soutěže,
AUTHOR kola – propagace kampaně a
distribuce přihlášek na cyklistických závodech a věnování hlavních
cen,
Poradna snižování hmotnosti
Merrylinka – distribuce přihlášek do ordinací praktických lékařů a lékáren,
poskytování bezplatných konzultací při hubnutí pro účastníky
soutěže,
HRUŠKA, distribuce potravin – výroba
vlastních přihlášek a distribuce přihlášek do sítě potravinářských prodejen na
Moravě,
výrobci potravin MARS, OPAVIA,
KRAFT, PEPSI, NESTLÉ, Unilever,
Coca Cola – pomoc při výrobě tištěných
přihlášek,
Národní síť zdravých měst –
propagace kampaně v síti zdravých měst
a mnoho dalších subjektů
v krajích ČR.
Kromě distribuce přihlášek a
propagace prostřednictvím hlavních partnerů byla kampaň propagována a přihlášky
distribuovány při akcích, které organizovaly nebo se na nich podílely zdravotní
ústavy (např. výstavy, otvírání cyklostezek, sportovní akce, dny či festivaly
zdraví, vernisáže výstav), na samostatných propagačních dnech „Přijmi a vydej“,
v dalších obchodních sítích (např. Kaufland, Interspar) a v menších
prodejnách, na úřadech a dalších veřejných prostorách, ve zdravotnických
zařízeních, ve sportovních zařízeních, ve veřejných dopravních prostředcích,
v podnicích (především
podnicích zapojených do sítě Zdravý podnik).
Kampaň byla propagována
v regionálních veřejných sdělovacích prostředcích (noviny, rozhlas).
Součástí rozhovorů s představiteli zdravotních ústavů byly také informace o
významu správného způsobu života pro zdraví. Celkem byl osloven odhadem 1 milion
lidí .Účastníci se tak dozvěděli nejen o možnosti aktivní účasti v soutěži,
ale i o správné výživové a pohybové životosprávě. Přihláška s návodem
k výpočtu zůstala osloveným lidem jako trvalý nástroj ke kontrole vlastní
energetické bilance.
Soutěžilo se během měsíců srpen,
září a říjen. Celkem bylo do soutěže zasláno 2 105 platných
přihlášek.