Hubnutí - obezita

Přijmi a vydej 2007


Kategorie: Hubnutí - obezita 
23.listopad 2007
Nedostatečný pohyb a nadbytečný příjem potravy provázejí náš každodenní život a jsou příčinou nadváhy a obezity. Byly i důvodem dalšího ročníku kampaně „Přijmi a vydej“, kterou vyhlásilo společně Ministerstvo zdravotnictví ČR a Státní zdravotní ústav. (Realizováno jako projekt č. 9269 „Přijmi a vydej“ dotačního programu ministerstva zdravotnictví - Projekty podpory zdraví) S celým programem seznámil přítomné na TK 22. 11. 2007 doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc., řešitel projektu.

 

Kampaň byla součástí aktivit navazujících na programy  Světové zdravotnické organizace, která prevenci obezity považuje za jeden z hlavních úkolů veřejného zdravotnictví v 21. století. Podle aktuálních údajů (studie Životní styl a obezita 2005, STEM/MARK) má nadměrnou hmotnost 52 % dospělé české populace, z toho 17 % trpí obezitou.  Životní styl dospělých včetně stravovacích návyků a pohybového režimu přebírají i jejich děti. Nelze podceňovat alarmující nárůst počtu obézních dětí - zatímco v roce 1995 počet léčených dětí pro obezitu byl 8 886, v roce 2005 již 20 742 (ÚZIS). Problém s nadváhou a obezitou se celkově týká každého druhého dítěte z deseti a situace se bude podle odhadů zhoršovat. Zdravý způsob života  pro zdravý vývoj dítěte  musí být zaměřen i na rodiče a širší rodinu. Pokud se obezita neřeší již u dětí, osmi dětem z deseti zůstane i v dospělosti.

 

Cílem kampaně „Přijmi a vydej“ bylo zvýšení motivace lidí ke zlepšení návyků v oblasti stravování a pohybové aktivity tak, aby vedly k rovnováze mezi energetickým příjmem a  výdejem. Podstatnou částí kampaně byla motivační soutěž, v níž účastníci po dobu jednoho týdne sledovali vlastní energetický příjem potravou a energetický výdej pohybem a výsledky z jednoho dne zaslali koordinátorům projektu. Vodítkem jim byla tištěná nebo elektronická přihláška, v níž byl návod na výpočet přijaté energie i výpočet energie vydané. Po zaslání výsledků byli účastníci zařazeni do slosování o horská kola zn. AUTHOR a mnoho dalších cen. Vlastním cílem nebyla ovšem výhra ceny, ale zamyšlení se nad způsobem života ve smyslu sloganu soutěže „Vyhraj nad leností a nadváhou – vyhraješ zdraví“.

 

Realizátory kampaně byly Státní zdravotní ústav a zdravotní ústavy se sídlem v jednotlivých krajských městech ČR a jejich pobočky.

Přihlášky do soutěže byly zasílány poštou a podávány také internetem na www.szu.cz přímou interaktivní přihláškou nebo e-mailem na adrese  soutez@szu.cz a na webových stránkách jednotlivých zdravotních ústavů a partnerů.

 

Hlavními partnery kampaně byly:

AHOLD, Program Zdravá 5 – propagace a distribuce přihlášek v síti prodejen Hypernova a Albert v celé ČR a věnování cen do soutěže,

AUTHOR kola – propagace kampaně a distribuce přihlášek na cyklistických závodech a věnování hlavních cen,

Poradna snižování hmotnosti Merrylinka – distribuce přihlášek do ordinací praktických lékařů a lékáren, poskytování bezplatných konzultací při hubnutí pro účastníky soutěže,

HRUŠKA, distribuce potravin – výroba vlastních přihlášek a distribuce přihlášek do sítě potravinářských prodejen na Moravě,

výrobci potravin MARS, OPAVIA, KRAFT, PEPSI, NESTLÉ, Unilever, Coca Cola  – pomoc při výrobě tištěných přihlášek,

Národní síť zdravých měst – propagace kampaně v síti zdravých měst

a mnoho dalších subjektů v krajích ČR.

 

Kromě distribuce přihlášek a propagace prostřednictvím hlavních partnerů byla kampaň propagována a přihlášky distribuovány při akcích, které organizovaly nebo se na nich podílely zdravotní ústavy (např. výstavy, otvírání cyklostezek, sportovní akce, dny či festivaly zdraví, vernisáže výstav), na samostatných propagačních dnech „Přijmi a vydej“, v dalších obchodních sítích (např. Kaufland, Interspar) a v menších prodejnách, na úřadech a dalších veřejných prostorách, ve zdravotnických zařízeních, ve sportovních zařízeních, ve veřejných dopravních prostředcích, v podnicích (především  podnicích zapojených do sítě Zdravý podnik).

 

Kampaň byla propagována v regionálních veřejných sdělovacích prostředcích (noviny, rozhlas). Součástí rozhovorů s představiteli zdravotních ústavů byly také informace o významu správného způsobu života pro zdraví. Celkem byl osloven odhadem 1 milion lidí .Účastníci se tak dozvěděli nejen o možnosti aktivní účasti v soutěži, ale i o správné výživové a pohybové životosprávě. Přihláška s návodem k výpočtu zůstala osloveným lidem jako trvalý nástroj ke kontrole vlastní energetické bilance.

 

Soutěžilo se během měsíců srpen, září a říjen. Celkem bylo do soutěže zasláno 2 105 platných přihlášek.

 

www.szu.cz

Autor: zpracováno redakčně