Medicína

Přijmi a vydej 2006 Závěr a výsledek kampaně proti obezitě


Kategorie: Nadváha a obezita 
13.listopad 2006
Nedostatečný pohyb a nadbytečný příjem potravy provázejí náš každodenní život a jsou příčinou nadváhy a obezity. Byly i důvodem vyhlášení kampaně „Přijmi a vydej“. Kampaň vyhlásily společně Ministerstvo zdravotnictví ČR, Potravinářská komora ČR a Státní zdravotní ústav a byla realizována jako projekt č. 9269 „Přijmi a vydej“

Kampaň je součástí aktivit navazujících na programy  Světové zdravotnické organizace, která prevenci obezity považuje za jeden z hlavních úkolů veřejného zdravotnictví v 21. století. Podle aktuálních údajů (studie Životní styl a obezita 2005, STEM/MARK) má nadměrnou hmotnost 52 % dospělé české populace, z toho 17 % trpí obezitou.

 

Cílem kampaně „Přijmi a vydej“ bylo vzbuzení zájmu veřejnosti pro zlepšení návyků v oblasti stravování a pohybové aktivity tak, aby vedly k rovnováze mezi energetickým příjmem a  výdejem. Podstatnou částí kampaně byla motivační soutěž, v níž účastníci po dobu jednoho týdne sledovali vlastní energetický příjem potravou a energetický výdej pohybem.

 

Vodítkem jim byla přihláška, v níž byl návod na výpočet přijaté energie i výpočet energie vydané. Po zaslání výsledků byli zařazeni do slosování o horská kola zn. AUTHOR a dalších 200 cen. Vlastním cílem nebyla ovšem výhra ceny, ale zamyšlení se nad způsobem života ve smyslu sloganu soutěže „Vyhraj nad leností a nadváhou – vyhraješ zdraví“.

Realizátory kampaně byly Státní zdravotní ústav a Zdravotní ústavy se sídlem v jednotlivých krajských městech ČR a jejich pobočky.

 

Hlavními partnery kampaně byly::

OZP – Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví – propagace v časopise BONUS a odměnění 100 prvních účastníků soutěže z řad pojištěnců OZP;

AHOLD, Program Zdravá 5 – propagace a distribuce přihlášek v síti prodejen Hypernova a Albert v celé ČR, věnování 30 cen do soutěže;

AUTHOR kola – propagace kampaně a distribuce přihlášek na cyklistických závodech a věnování hlavních cen;

Merrylinka Abbott – distribuce přihlášek do ordinací praktických lékařů a lékáren;

TRITUME, s.r.o.- distribuce přihlášek ve sportovních zařízeních a věnování poukázek na sportovní rekondiční pobyty na horách;

Národní síť zdravých měst – propagace kampaně v síti zdravých měst.

 

 Přihlášky do soutěže byly podávány přímo, ale také internetem na www.szu.cz interaktivní přihláškou, e-mailem na adrese  soutez@szu.cz a na webových stránkách jednotlivých zdravotních ústavů a partnerů.

 

 Součástí kampaně byly rozhovory s představiteli zdravotních ústavů, kteří podávali především informace o významu správného způsobu života pro zdraví. Bylo osloveno

téměř milion lidí, kteří se tak dozvěděli nejen o možnosti aktivní účasti v soutěži, ale především o správné výživové a pohybové životosprávě. Přihláška s návodem k výpočtu zůstala osloveným lidem jako trvalý nástroj ke kontrole vlastní energetické bilance.

Soutěžilo se v letních měsících a přímo se účastnilo 1890 zájemců, Předání cen vítězům bylo uskutečněno 13. 11. 2006 ředitelem SZÚ, za přítomnosti hlavního hygienika ČR a dalších hostů.

Autor: zpracováno redakčně