Medicína
Přijmi a vydej 2006 Závěr a výsledek kampaně proti obezitě
Kampaň je součástí aktivit
navazujících na programy Světové
zdravotnické organizace, která prevenci obezity považuje za jeden
z hlavních úkolů veřejného zdravotnictví v 21. století. Podle aktuálních
údajů (studie Životní styl a obezita 2005, STEM/MARK) má nadměrnou hmotnost 52 %
dospělé české populace, z toho 17 % trpí obezitou.
Cílem kampaně „Přijmi a vydej“ bylo
vzbuzení zájmu veřejnosti pro zlepšení návyků v oblasti stravování a
pohybové aktivity tak, aby vedly k rovnováze mezi energetickým příjmem
a výdejem. Podstatnou částí kampaně
byla motivační soutěž, v níž účastníci po dobu jednoho týdne sledovali
vlastní energetický příjem potravou a energetický výdej pohybem.
Vodítkem jim byla přihláška,
v níž byl návod na výpočet přijaté energie i výpočet energie vydané. Po
zaslání výsledků byli zařazeni do slosování o horská kola zn. AUTHOR a dalších
200 cen. Vlastním cílem nebyla ovšem výhra ceny, ale zamyšlení se nad způsobem
života ve smyslu sloganu soutěže „Vyhraj nad leností a nadváhou – vyhraješ
zdraví“.
Realizátory kampaně byly Státní
zdravotní ústav a Zdravotní ústavy se sídlem v jednotlivých krajských
městech ČR a jejich pobočky.
Hlavními partnery kampaně
byly::
OZP – Oborová zdravotní pojišťovna
zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví – propagace v časopise BONUS a
odměnění 100 prvních účastníků soutěže z řad pojištěnců
OZP;
AHOLD, Program Zdravá 5 – propagace
a distribuce přihlášek v síti prodejen Hypernova a Albert v celé ČR,
věnování 30 cen do soutěže;
AUTHOR kola – propagace kampaně a
distribuce přihlášek na cyklistických závodech a věnování hlavních
cen;
Merrylinka Abbott – distribuce
přihlášek do ordinací praktických lékařů a lékáren;
TRITUME, s.r.o.- distribuce
přihlášek ve sportovních zařízeních a věnování poukázek na sportovní rekondiční
pobyty na horách;
Národní síť zdravých měst –
propagace kampaně v síti zdravých měst.
Přihlášky do soutěže byly podávány přímo,
ale také internetem na www.szu.cz
interaktivní přihláškou, e-mailem na adrese soutez@szu.cz a na webových stránkách
jednotlivých zdravotních ústavů a partnerů.
Součástí kampaně byly rozhovory
s představiteli zdravotních ústavů, kteří podávali především informace o
významu správného způsobu života pro zdraví. Bylo osloveno
téměř milion lidí, kteří se tak
dozvěděli nejen o možnosti aktivní účasti v soutěži, ale především o
správné výživové a pohybové životosprávě. Přihláška s návodem
k výpočtu zůstala osloveným lidem jako trvalý nástroj ke kontrole vlastní
energetické bilance.
Soutěžilo se v letních měsících a
přímo se účastnilo 1890 zájemců, Předání cen vítězům bylo uskutečněno 13. 11.
2006 ředitelem SZÚ, za přítomnosti hlavního hygienika ČR a dalších
hostů.