Zajímavosti
Senior a bezpečnost v dopravě
Vzhledem
k celosvětovému stárnutí populace se předpokládá podle údajů Evropské konference ministrů dopravy
(ECMT/CEMT), že v následujících padesáti letech ve státech, sdružených v
Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), naroste počet lidí
starších 65 let ze současných 87 milionů na 175 milionů. Je předpoklad, že za
stejné období se počet osob starších 80 let zvýší ze současných 16 milionů na 47
milionů. To znamená, že podíl seniorů v populaci se zvýší ze současných cca15
% na 20 - 30 %
populace.
Chování seniorů je odlišné,
proto je nutno počítat se specifiky chování staršího člověka i při různých dopravních situacích. Studie provedené ve Velké Británii uvádějí, že chodec ve věku mezi 60 - 69
lety má 2x větší pravděpodobnost být usmrcen při dopravní nehodě než člověk
v produktivním věku. Ve věku 70 - 79 je tato možnost již 3x vyšší a ve věku
nad 80 let dokonce 4x vyšší. Tento nárůst vyplývá jak ze změn v chování tak
z odlišných reakcí seniorů na měnící se dopravní prostředí.Senioři postupně
ztrácejí fyzické i psychické schopností se
orientovat v situaci na silnicích, ulicích i přechodech, které vždy
nebývají v ideálním stavu Také střet vozidla přímo s tělesnou konstituci
seniora je dramatičtější. Jako příklad lze uvést mnohem četnější výskyt
komplikací seniorů i u relativně lehkých zranění.
Na druhé straně jsou však
zajímavé japonské výzkumy provedené v roce 199. Ty jednoznačně prokazují i
souvislost se zvýšeným rizikem být obětí dopravní nehody u seniorů - chodců nebo
cyklistů, kteří nevlastní řidičský průkaz. Například u cyklistů - držitelů
řidičského oprávnění starších 65 let bylo registrováno usmrcení v souvislosti s
nehodou v silničním provozu v 30 případech, naopak u seniorů
nevlastnící řidičské oprávnění bylo
usmrcení registrováno v 554 případech.
Je nutné konstatovat, že zvýšené riziko
zavinění dopravní nehody je nejvyšší u mladých a začínajících řidičů ve
věku do 25 let, dále klesá na minimum u věkového rozpětí 30 - 50 let a potom s
věkem opět prudce stoupá. Ze statistiky dopravních nehod vyplývá,
že:
Senioři - řidiči zaviní méně
havárií (tj. dopravních nehod, do kterých je zapojeno pouze jedno vozidlo),
senioři jsou častěji viníky dopravních nehod na křižovatkách, při změně směru
jízdy a při vjezdu na komunikaci, kde mají dát přednost.
Je také prokázáno, že
senioři, někdy až puntičkářsky dodržují dopravní předpisy, rychlost jejich jízdy
je nižší, vyhýbají se jízdě v dopravních špičkách. Jejich jízdy jsou kratší
a minimum z nich je
uskutečňováno v noci.
Mezi řidiče seniory patří i
cyklisté. Zejména na venkově, kde je jízdní kolo používáno jako častý dopravní
prostředek, senioři nerespektují
pravidla provozu na pozemních komunikacích, včetně dodržování zákazu požívání
alkoholických nápojů před jízdou nebo povinné vybavení jízdního kola a podobně.
.
Vzhledem k měnícímu se zdravotnímu stavu seniorů jsou po dosažení určitých věkových hranic důležité periodické lékařské prohlídky .
Některé evropské státy
pravidelné zdravotní prohlídky u seniorů - neprofesionálů neprovádějí (SRN,
Rakousko, Francie, Norsko, Velká Británie, Polsko, Švédsko) vůbec, jiné po dosažení věku 70 let (Island,
Nizozemí, Monako, Švýcarsko), jiné mají periodicitu
častější.
Pro zajímavost například:
Finsko - kontroluje zdravotní stav seniorů řidičů ve 45 letech věku, v 50, 55,
60, 65 a v 70ti a dále každých
5 let, Lucembursko – provádí kontroly zdravotního stavu ve věku 50 let a dále
každých 10 let do dosažení věku 70 let a dále každé 3 roky do dosažení věku 80
let a dále každý rok, Španělsko - každých 10 let do dosažení věku 60 let, dále
každých 5 let do dosažení věku 70 let a dále každý rok.
Periodické kontroly řidičů
profesionálů do dovršení určité věkové hranice provádí každý evropský
stát.
Z hlediska právních předpisů
Evropských společenství je pro členské státy základním právním dokumentem
směrnice Rady č. 91/439/EHS o řidičských průkazech, která vstoupila
v platnost 1. července 1996 a naposledy byla novelizována směrnicí Rady č.
2000/56/ES. Tato směrnice je plně závazná pro všech 15 členských států Evropské
unie a stanoví i minimální požadavky pro získání řidičských oprávnění z hlediska
zdravotní způsobilosti s tím, že tyto podmínky se liší pro držitele řidičských
oprávnění skupiny 1 (tj. A,B – řidiči neprofesionálové) a skupiny 2 (C,D a
navazující podskupiny i v kombinaci se skupinou E - řidiči profesionálové).
Směrnice stanoví konkrétní diagnózy, kvůli kterým nesmí být řidičské oprávnění
uděleno nebo naopak musí být odňato nebo podmíněno průběžnými kontrolami
zdravotního stavu.
Jedná se o následující choroby které
jsou velice časté právě u
seniorů:
* kardiovaskulární choroby
(např. vážná srdeční arytmie)
*
cukrovka
* neurologické choroby
(např. poruchy centrálního nebo periferního nervového systému, epilepsie, náhlé
poruchy stavu vědomí)
* ledvinová
nedostatečnost
* vážné zrakové
choroby
* vážné sluchové
choroby
* potíže nebo abnormality
lokomočního systému
Statistiky dopravních nehod
a evidence úrazů prokazují také vyšší četnost zranění seniorů v
prostředcích hromadné dopravy osob.
Řešení problematiky
nehodovosti v silničním provozu lze obecně rozdělit do třech okruhů, které jsou
v zahraniční literatuře nazývány pravidlem „3E“ (z anglického Environment,
Education a Enforcement - tj. (dopravní) prostředí, výchova a postih), které lze
samozřejmě aplikovat i na problematiku seniorů v silničním
provozu:
Demografický
vývoj v Evropě, směřující ke stále vyššímu procentuálnímu zastoupení seniorů ve
společnosti a se zvyšujícími
požadavky na jejich orientaci a zapojení, vyžadují řešení problematiky
bezpečnosti seniorů i v dopravě v celé komplexnosti. Řešení nesmí dospět k
„segregaci seniorů“, ale naopak k jejich zapojení do každodenního života a k
jeho usnadnění, a to i za cenu určitých omezení ostatních skupin účastníků
silničního provozu - zejména řidičů. Na straně druhé je nutné seniory přímo nebo
nepřímo ovlivňovat s cílem připravit je na možné kritické situace, které mohou
nastat v silničním provozu, naučit je rozpoznávat a správně na ně reagovat. I
zde platí, že prostředí musí být přizpůsobeno člověku, nikoli naopak.