Medicína
Manuál emoční pomoci
"Cílem knihy je naučit se určitým dovednostem,, které potřebujete, abyste
dokázali dlouhodobě změnit své emoce, své chování a své vztahy s druhými lidmi,"
čteme v úvodním doporučení, jak používat tuto knihu. Rady, které následují, jsou
formulovány v podobě návodných pokynů i varování před možnými důsledky
nerespektování práce s předloženým textem. Naléhavost takto skrytě sugestivně
formulované pobídky k četbě zesilují autoři, zkušení američtí psychoterapeuti,
odkazem na možné odborné poradenské vedení při práci s knihou.
Zalistujeme-li dalšími stránkami, přesvědčíme se o tom, že
autorskému apelu na klienty nelze vyčítat samoúčelnost. V každé z dvanácti
následujících kapitol jsou předloženy příběhy čtyř lidí představujících
prototypy pacientů a problémů, kterým často pomohou metody popsané v publikaci.
Jejich prostřednictvím si snáze uvědomíme své vlastní myšlenky, emoce, chování a
tělesné reakce v běžných, ale i závažných životních situacích. V tom také
spočívá jádro kognitivní psychoterapie: naši reakci na určitou událost velmi
silně ovlivňuje, jak tuto událost nebo prožitek vnímáme a chápeme. Uvedené
psychologické postupy nám pak pomohou zkoumat smysl a užitečnost různých
vlastních úvah a naučit se způsobům, jak měnit ty myšlenky, které jsou pro naše
duševní rozpoložení nežádoucí a narušují vztahy s okolím.
Nejosvědčenějším způsobem, jak si účinné řešení pomoci osvojit, je vyzkoušet si je sám na sobě. Proto každá kapitola (a rovněž Příloha na konci knihy) obsahuje řadu cvičení, která přinášejí nové poznatky a učí novým dovednostem. Čtenář se tak stává více než pasivním příjemcem informací – míru své aktivní spolupráce může ihned konfrontovat při práci s textem, k němuž se lze podle potřeby vracet. – "To, co děláte, má vliv na to, jak se cítíte." – Pravdivost premisy, vyjádřené na stránkách knihy, by se v tomto případě měla potvrdit dvojnásobně.