Medicína

Stárnutí a stáří


Kategorie: Zajímavosti 
09.květen 2003
Stárnutí je proces, spojený s pozvolným úpadkem všech tělesných funkcí. Za jakýsi mezník, potvrzující začátek stárnutí, se považuje věk kolem 50 let. Tehdy se zhoršují některé funkce a první viditelné znaky tuto skutečnost potvrzují.

Zvýšená nejistota a obavy ze selhání, které pramení z těchto změn, narušují sebehodnocení a mění postoj k sobě samému. Do skutečného stáří sice zbývá ještě dlouhá řada let, to ovšem nemění nic na tom, že člověk je nomenklaturně považován za starého mnohem dříve, i když se tak ještě necítí.

Označení starý člověk vychází především ze společenské konvence, ustálené na základě různých, zejména ekonomických důvodů. Současná společnost považuje za starého toho jedince, jemuž z hlediska kalendářního věku vznikl nárok na starobní důchod. Rozdíl mezi kalendářním a skutečným věkem bývá ovšem někdy tak nápadný, že, spolu s profesorem Václavem Příhodou, "tuto časovou rytmičnost můžeme považovat za skutečnost, která ještě čeká na vysvětlení". 

Fakta pro praxi
Světová zdravotnická organizace považuje věkové rozpětí 45–59 let za tzv. střední nebo též zralý věk. Období od 60 do 74 let definuje jako rané stáří (vyšší věk). Vlastní stáří (senescence) je pak vymezeno 75–89 lety. Dlouhověcí, kterých je vždy jen několik z miliónu, se dožívají více než 90 let. Předpokládaný průběh stárnutí a pravděpodobná doba úmrtí se liší ve vztahu k pohlaví. Střední délka života v České republice je u mužů 69 let a u žen 77 let. Nejčastější příčinou úmrtí lidí starších 65 let jsou kardiovaskulární, cerebrovaskulární a nádorová onemocnění. Ženy žijí v průměru déle než muži, kvalita jejich života v tomto věku je však často ohrožena špatným zdravotním stavem, bezmocností a sociální izolací. 

Paradox dneška
Většina lidí se dnes chce dožít co nejvyššího věku, ale nikdo nechce být starý. Nutně tak narůstá dilema stárnoucí společnosti snažící se o věčné mládí. Přitom lidský život směřuje ke stáří a smrti zcela zákonitě. Už samotná orientace na budoucnost automaticky spojovanou s pokrokem znamená přibývání věku. V medicíně panuje po staletí nejednotný názor na to, zda ke stáří přistupovat jako k normální fyziologické danosti i se všemi jejími nevítanými projevy, nebo je léčit jako obraz nemoci. Moderní medicína pojímá projevy stáří jako známky nemocí, proti nimž stojí za to bojovat. Celý obrovský průmysl je vybudován na obchodu se strachem ze stárnutí, stáří a smrti. Reklama, móda, film prezentují jako ideál mladistvě svěží šarm, aktivitu, dynamičnost. První polovina života je vyzdvihována do popředí natolik, že pro tu druhou už nezbývá místo. A když nám čas neúprosně ukrajuje z krajíce života, snažíme se ignorovat krizi životního středu, abychom si nepřipomínali, že nic netrvá věčně a polovina je za námi. Přirozený rytmus života, odvěký zákon přírody šálíme či spíše křečovitě přehlížíme s poukazem na statistické údaje: prodlužující se střední délku života, stoupající průměrný věk. Zapomínáme přitom,že úměrně tomu se prodlužuje i střední délka stáří. 

Nenadějné vyhlídky?
Podle Statistické ročenky z roku 1998 tvořilo českou společnost před pěti lety 18 % lidí nad 60 let. Populační vývoj v naší republice naznačuje, že se podíl starých lidí ve společnosti bude zvyšovat a celá společnost bude stárnout. Tím spíše stojí za to zamyslet se nad postojem současné společnosti ke stáří. Je spíše negativní - stáří je chápáno jako období, kdy člověk chátrá, v nejlepším případě si zachovává část toho, co získal dříve. Jeho zkušenosti, kompetence, jeho přínos pro celek ztrácejí na významu. Neangažovanost je také považována za jeden z hlavních, ale rovněž nejlépe ovlivnitelných příznaků stáří. Hlavním syndromem, vyvolávajícím ve stáří často psychické potíže, jichž je však možné se vyvarovat, je "ztráta rodiny". K tomu přistupuje prudce se snižující počet sociálních rolí, rostoucí nezpůsobilost k určitým činnostem atd. Hodnotová orientace společnosti, podpora kultu mládí a mladistvosti starého člověka silně znevýhodňuje, namísto akceptace se setkává s odtažitostí i odmítáním. Negativně se také mohou měnit vztahy dospělých dětí ke starým rodičům. Příčinou mohou být trvalé a vůlí neovlivnitelné změny stárnoucí psychiky, změna postoje ke světu, egocentrismus i sobectví. Značnou zátěž představuje rovněž úpadek kognitivních procesů, který se projevuje ztrátou soudnosti, obtížností domluvy, neschopností zapamatovat si běžné denní informace apod. Zdá se, že ze začarovaného kruhu není úniku. 

Trocha jazykozpytného optimismu
Slovo "důchod" je etymologicky mladé – neznačí dobu, kdy člověk dochází ke svému konci, ale období, kdy dostává nějaké dávky. Latinské "re-dare", "reddere", později"rendere" znamená dát zpět, vrátit. Italská "rendita" značí vrácenou částku, odtud je odvozeno slovo "renta", v němčině zaregistrované od 13. století, v novodobém smyslu slova pak od 18. století. Samotný pojem "věk", s důchodem, tedy obdobím, kdy člověk pobírá rentu, úzce související, pochází z indoevropského kmene "woiko", z něhož je odvozeno i latinské "vinco" (přemáhám), gótské "weihan" (bojovat), litevské"veikti" (pracovat) nebo "veikas" (životní síla). Slovo věk tedy původně značí období životní síly. Samotné slovo stáří pak pochází z kmene "staro-" (odtud i indické "sthira" – pevný, silný, severské "stor" – mohutný, litevské "storas" – tlustý). Stejný původ lze vystopovat i u řady slov značících stání, stabilitu (např. stehen, stand, histémi,…). Význam stálosti, pevnosti, zralosti, ukončeného růstu, moudrosti nalezneme i u dalších slov používaných v souvislosti se stářím, ať už se jedná přímo o výrazy "alt", "alter"či "old" (od slovesa "alan" , značícího růst, živit se, povstávat; odtud i latinské "altus" – vysoký a "alimentum" – výživa). Samotný termín "geros" skrývá kmen "ger-", který znamená dozrávání a stárnutí (najdeme jej ve výrazech pro zralé obilí, "zrno" – "Kern", "Korn", "granum" v moderních evropských jazycích, stejně jako ve staroslovanském označení moudrého kněze – "žrec". 

Erikson a ti druzí
Americký psycholog dánského původu Erik Erikson dospěl ke koncepci osmi stadií ve vývoji jedince. Každý z osmi vývojových stupňů jeho tabulky je charakterizován nějakým konfliktem, jehož zdárné překonání umožní člověku pokračovat ve vývoji. Za hlavní vývojový úkol stáří považoval dosažení "zralosti" – integrity v pojetí vlastního života. Podobně rozdělil lidský život na sled jednotlivých etap už Solón. Jako řetězec škol jednotlivých věků, počínaje školou mateřskou a konče školou stáří a smrti, pojímal lidský život J. A. Komenský. Rovněž on spatřuje v životní praxi každého věku zdroj poučení. Pregnantně vyjádřil tento pocit osvícenec Rousseau: "Stárnu, ale stále se učím." Podle C. G. Junga je stáří třeba chápat jako výsledek procesu individuace, jehož výsledkem by měla být harmonizace všech vědomých i nevědomých složek osobnosti. Je v něm zachována jedinečnost individuality i spojení s širší zkušeností lidské existence, s archetypem Já. Český sociolog Josef Alan mluví o reflexivitě stáří, o tendenci bilancovat a hodnotit. "Konec konců," píše L. Gustafsson, "není důležité, aby všechno bylo důležité." 

Česká zkušenost závěrem
"Čapek napsal, že člověk stárne do osamělosti. To je možno pochopit dvojím způsobem. Jde jednak o uvolňování z někdejší zapředenosti do sítě účelů lidského obstarávání. Na druhé straně je toto osamocení možno pochopit jako osobní nezástupné předstupování před záležitost soukromou, jíž je konec života… Jak tedy žít ve stáří? Existuje řada doporučení, jak to zařídit…Zazdají-li se vám někdejší starosti nicotné, obnažily-li se mělké kořeny mnohých dosavadních cílů, pak je to jen zkreslená perspektiva vašeho věku. Nepropadejte patologickým sklonům stáří! To je in nuce podstata teorie aktivity. Tedy: nikoli činnost pro činnost, ale činnost, která je zachováním původních účelů. Stáří však na to nestačí samo, neboť konec se ohlašuje zcela neodčinitelně. Je proto nutno, aby starý člověk byl obklopen takovými podmínkami, které by ho podněcovaly, povzbuzovaly a které by v něm podporovaly snahu znovu se "zapojit"…Přirozeně, že nemůže jít o nějaký smysl obecně platný, ale jen o "realizaci sama sebe", "o vyžití", o naplňování smyslu života, jenž leží v sobě samém. Život je entelechiálně sám sobě smyslem: držte se tedy života smrt nesmrt, konečnost nekonečnost!" (Radim Palouš, Česká zkušenost). 

(Odkaz na literaturu: E. H. Erikson, Childhood and Society, New York 1963; V. Příhoda, Ontogeneze lidské psychiky, Praha 1974;
J. Alan, Etapy života očima sociologie, Praha 1989; L. Haškovcová, Fenomén stáří, Praha 1989; M. Vágnerová, Vývojová psychologie, Praha 2000; K. Daněk, Podpora zdraví v důchodu, Podpora zdraví 1994;
R. Palouš, Česká zkušenost, Praha 1994; H. Benesch, Encyklopedický atlas psychologie, Praha 1996 ; H. Heidbrink, Psychologie morálního vývoje, Praha 1997.)

Autor: Mgr. Dagmar Fousková