Medicína

K reklamě na tabákové výrobky


Kategorie: Aktuality 
19.únor 2003
Pracovní skupina pro prevenci a léčbu závislosti na tabáku při ČLS J. E. P. uspořádala tiskovou konferenci k danému tématu, tentokráte v Parlamentu ČR.

Přítomní podpořili především poslance MUDr. Josefa Janečka, autora návrhu zákona o úplném zákazu reklamy na tabák. Na únorové schůzi parlamentu se bude projednávat návrh zákona o reklamě na zboží, ovšem zcela nesrovnatelné s jakýmkoliv jiným druhem zboží, totiž na tabák. Poslanec MUDr. Josef Janeček je přesvědčen, že bude muset být přijat jeho návrh na úplný zákaz reklamy na tabákové výrobky. Mělo by to být  co nejdříve, vzhledem k dětem, které jsou lehce ovlivnitelné právě reklamou. Profesor MUDr. Václav Janoušek, DrSc., upozornil, že deset milionů lékařů z celého světa již podpořilo naprostý zákaz reklamy na tabák.

 

Zajímavé bylo sdělení Mgr. Jana Lajka ze STEM/Marku, a.s., o výzkumu spotřeby cigaret v České republice. Podíl kuřáků v dospělé populaci tvoří většina mladšího nebo středního věku, z toho je 33 % žen. Asi 80 % kuřáků je pravidelnými konzumenty tabákových výrobků, z tohoto množství je podíl silných kuřáků až 40 %. Většina kuřáků kouří cigarety značky Petra (34 %), 15 % kouří cigarety Start a Sparty asi ve 12 %. Podíl kuřáků luxusních cigaret Marlboro je jen 8 %. Pražské děti však začínají kouřit luxusní drahé cigarety, což odpovídá jejich ovlivnění reklamou na tyto výrobky.

Autor: zpracováno redakčně