Úrazy dětí
Výkaz bezpečnosti dítěte a Profil bezpečnosti dítěte v České republice
„Každou
hodinu každého dne umírá
v Evropské unii jedno dítě následkem úrazu“ říká Joanne Vincenten,
ředitelka European Child Safety Alliance (ECSA). “Důsledné používání
ověřených preventivních strategií
všude v Evropě by mohlo většinu těchto dětí zachránit. Navíc by ušetřilo
miliardy, které se každoročně
vydávají na léčení úrazů a umožnilo by dětem a dospívajícím vyrůstat ve zdraví a
přispět tak k budoucímu ekonomickému růstu
Evropy“.
V současnosti publikované Výkazy bezpečnosti dětí pro 31 zemí a
Evropský souhrnný výkaz bezpečnosti dětí hodnotí země podle úrovně přijetí,
zavedení a prosazování více než 100 ověřených strategií a zásad pro prevenci
úrazů.
Je to již
třetí kolo hodnocení pod vedením
ECSA. Česká republika se od posledního hodnocení v roce 2008 zlepšila
v mnoha ukazatelích i v celkovém skóre dosáhla velmi dobrých
výsledků. Přesto však zůstávají některé možnosti prevence úrazů dětí nevyužity.
Například zvýšení bezpečnosti dětí doma, prevenci pádů, popálenin a opařenin.
Další velkou úlohou je minimalizovat počet tonutí a utonutí, otrav a dušení
dětí.
Všeobecně
mají všechny země větší orientaci na strategie snížení dopravních úrazů, nežli úrazů domácích. Přitom domácí
úrazy jsou hlavní příčinou hospitalizace a ambulantních ošetření a je tedy
zapotřebí je posunout na stejnou
úroveň pozornosti jakou mají dopravní úrazy. Do dnešních dnů žádná ze zemí
nepřijala všechna doporučovaná bezpečnostní opatření. Nerovnoměrné rozdělení
úrazů hrozí dalším rozšiřováním propasti
ve zdravotním stavu mezi i
uvnitř států a způsobuje sociální bezpráví.
Příklady
nekonzistentního přijímání opatření
v 31 státech, na které upozorňuje Výkaz bezpečnosti dítěte
jsou:
- Pouze 13
států (42 %) má zákon, který nařizuje použití cyklistické přílby pro děti.
Z toho v sedmi zemích byly přílby uzákoněny v době od prvního Výkazu. Avšak jen 8/13 hlásí,
že je zákon plně funkční a prosazovaný.
- Žádná země
nemá zákon, který nařizuje pro děti do 4 let použití dětského zádržného systému
umístěného proti směru jízdy, ačkoliv je to běžná praxe ve Švédsku, kde úmrtí
dítěte spolujezdce v tomto stáří je téměř
nulové.
- Jen 7 zemí
(23 %) má národní zákon nařizující oplocení soukromých bazénů, ale jen
v jednom (Francie) je zákon plně funkční a prosazovaný a to ještě zákon
nabízí možnost výběru preventivního opatření, z nichž oplocení je pouze
jedním z mnoha.
- Jen 15
zemí (48 %) má národní zákon nařizující dětské pojistné uzávěry na baleních léků
a z těchto zemí jen tři uvádějí, že zákon je plně funkční a
prosazovaný.
- Jen 16
zemí (52 %) má národní zákon vyžadující změny prostředí, aby se zabránilo pádům
dětí z oken u domů s více než jedním podlažím, ale více než polovina z nich tento zákon
uplatňuje jen u nových, nebo rekonstruovaných
staveb.
Evropský
komisař pro Zdraví a ochranu spotřebitele John Dalli vnímá velkou zátěž, kterou
úrazy představují pro děti Evropské unie. Evropská unie a její členské státy
musí spolupracovat tak, aby zabezpečily právo dětí na bezpečí. Přijetí ověřených
strategií uváděných v těchto
Výkazech může proto zlepšit bezpečí dětí.
Připojení
dalších čtyř zemí v roce 2012 znamená další základ pro měření ověřených
strategií v 27 zemích EU (plus Chorvatsko, Island, Izrael a Norsko). Ale
ani tato skutečnost není dostačující.
Hodnocení
účinnosti strategie je klíčové, ale neprovádí se. Monitorování výsledku musí být
začleněno předtím, než se nová strategie zavede. To vyžaduje spolupráci všech
sektorů. Jinak nelze zjistit které strategie přinášejí největší
benefit.
Ochrana dětí
je investice, která ušetří peníze v budoucnosti. Dosavadní investice do
prevence dětských úrazů ve všech souvisejících sektorech na národních i evropské
úrovni nebyly přiměřené. Zajištění práva dětí na bezpečí podpoří úroveň zdraví,
prospěchu a růstu pro evropské děti a společnosti jako
celku.