Jak přestat kouřit

Reklama na tabákové výrobky


Kategorie: Aktuality Jak přestat kouřit 
30.leden 2002
Na škodlivosti reklamy na tabákové výrobky a jejím nepříznivém ovlivňování dospívajících se shodli 28. ledna 2002 na tiskové konferenci v Lékařském domě v Praze zástupci ČLS JEP profesor MUDr. Václav Janoušek, DrSc., doc. MUDr. Jaromír Hradec, CSc., předseda Kardiologické společnosti, MUDr. Jiří Profous, člen výboru Společnosti pro návykové nemoci ČLS JEP, MUDr. Eva Sedláčková, člen Onkologické společnosti ČLS JEP, a MUDr. Eva Králíková, CSc., za Poradní skupinu pro prevenci a léčbu závislostí na tabáku.

Prioritou všech světových lékařských společností je obrana před tabákovou epidemií. Je to především prevence, legislativa a léčba. Kouření v sobě skrývá dvě rizika: zvýšený počet onemocnění bronchogenním karcinomem a aterosklerózu. Od aterosklerózy se odvíjejí další poškození organismu, např. infarkt myokardu a mozkové příhody.

Závislost na tabáku patří svým číslem diagnózy F 17 mezi návykové choroby. Tabakismus je také vstupní branou pro další drogy. Závislost kuřáka na cigaretě je právě tak silná jako závislost na heroinu.

Zhruba třetina nádorových onemocnění je způsobena kouřením. Jsou to nejen nádory plic, žaludku, ale také gynekologické nádory u kuřaček a nádory močového měchýře a ledvin. Následky kouření se neprojevují hned, ale většinou po určité časové latenci.

Proto se jednání zaměřilo opět na požadavek zákazu reklamy na tabákové výrobky jako jednu z účinných forem prevence. Reklama hraje klíčovou roli při zahájení kouření. Věk prvního ochutnání cigarety dětmi a dospívajícími je u nás většinou kolem 12 až 15 roků. Děti jsou také cílovou skupinou tabákové reklamy.

Návrh zákona ministerstva průmyslu o regulaci reklamy je zcela nevhodný, protože reklamu výrazně neomezuje.

Znovu bylo deklarováno doporučení WHO k reklamě na tabákové výrobky: "Je nutný naprostý zákaz reklamy na tabákové výrobky, včetně sponzorování jakoukoliv firmou, která souvisí se značkou tabákového výrobku, jeho jménem nebo charakteristikou, zákaz prodeje nebo distribuce všech netabákových předmětů spojených se značkou nebo jménem tabákových výrobků či jejich charakteristikou. Vzhledem ke klíčovému významu vytváření image je navíc třeba zakázat použití jména nebo loga tabákových výrobků pro jiné než tabákové (u nás např. boty Camel nebo móda Marlboro Classic)." Tento požadavek dosud nebyl splněn a je začleněn do dalšího akčního plánu.

Kouření je nejvýznamnější samostatnou preventabilní příčinou smrti v naší zemi. Způsobuje každé páté úmrtí. Je to pandemie, která ve 20. století přinesla smrt asi 100 milionům lidí, což je více obětí na životech, než které způsobily obě světové války dohromady. Nebude-li pandemie zastavena, předpokládá se, že ve 21. století to bude miliarda úmrtí v důsledku kouření.

Autor: zpracováno redakčně