Děti
Mýty o dětské bolesti
Přesto však po dlouhou dobu panovaly (a mnohdy i přetrvávají) mýty o tom, že dítě vlastně bolest necítí, resp. mu nijak zvlášť nevadí. Dokonce ještě před několika desetiletími vycházely publikace, kde se můžeme dočíst alarmující věty stylu: "Dětští pacienti jen zřídka potřebují léky na tlumení bolesti, neboť bolest tolerují velmi dobře".
První studie, která upozorňovala na to, že bolest u dětí není dostatečně léčena, vychází až v roce 1977. V ní autoři Eland a Anderson srovnávají léčbu bolesti u dětí a dospělých při závažných lékařských zákrocích jako je například amputace. Dospěli k alarmujícím výsledkům. Ukázalo se, že na jedno dítě během hospitalizace po operaci připadala 1 dávka analgetik, zatímco na stejně postiženého dospělého se spotřebovalo v průměru přes 20 dávek opioidních analgetik a 17 dávek analgetik jiného typu. Jak je možné, že namísto seriózních výzkumů dětské bolesti a citlivého přístupu k dětským pacientům převážil soubor "samozřejmých" a úporně tradovaných "poznatků"? Podívejme se nyní na tyto mýty podrobněji.
1. Dětský nervový systém je nezralý - čím je dítě mladší, tím méně
vnímá bolest.
Toto tvrzení vychází z chybných závěrů špatně
koncipovaných prvních výzkumů o dětské bolesti. Tento mýtus byl vyvrácen výzkumy
z konce 20. století, které jednoznačně prokazují, že jak dráhy pro vedení
bolesti, tak i mozková centra pro vnímání bolesti jsou velmi dobře vyvinuty i u
dětí nedonošených. Dokonce již šestiměsíční plod je vybaven anatomickými
strukturami, které mu umožňují vnímat nepříjemné pocity.
2. Dítě si bolest nepamatuje.
Tento mýtus vychází ze
zkušenosti, že dítě se obvykle k prožité bolesti spontánně nevrací a nevypravuje
o ní. Z toho se vyvozuje, že bolest u dětí má maximálně přechodný efekt. Přesto
však dítě, které se dostane do obdobné situace, kdy bolest již zažilo, pozná, že
jej čeká cosi nepříjemného a podle toho začne také reagovat. Spouštěcím signálem
může být například bílý plášť, určitý nástroj či nemocniční zápach.
3. Bolest se dá stanovit podle laboratorních a klinických ukazatelů.
Zde je problém, že zdravotníci jsou zvyklí vycházet při svém
rozhodování z objektivních ukazatelů. Těmi jsou v tomto případě například
dechová či srdeční frekvence, hladina kortikosteroidů apod. Potíž je v tom, že
tyto ukazatele nám podávají spíše informace o stupni negativních emocí, typu
úzkosti a strachu, než aby vypovídaly o intenzitě bolesti. Navíc jsou použitelné
spíše při stanovení akutní bolesti než bolesti chronické.
4. Nejlepším ukazatelem dětské bolesti je chování dítěte.
Chování dítěte při bolesti totiž patří mezi nespecifické projevy. S
podobným chováním se můžeme setkat i u dítěte, které žádnou bolest necítí a má
například hlad či je unavené nebo vystrašené. Naopak existují děti, které se
snaží s danou bolestí vyrovnat a, ač ji pociťují, v jejich chování se žádné
ukazatele bolesti neobjevují.
5. Dítě není schopno o své bolesti podat informaci, která by mohla
být nějak využitelná.
Část zdravotníků je totiž dodnes přesvědčena,
že dítě není schopno vyjádřit bolest, kterou prožívá. Celosvětové poznatky však
ukazují, že vyškolený zdravotnický personál disponující vhodnými metodami je
schopen získat od dětí solidní informace o jejich bolesti.
6. Lze vytvořit univerzální algoritmus pro léčení dětské
bolesti.
Je velice užitečné, když existují konkrétní doporučení pro
léčbu dané nemoci. U bolesti je však situace složitější, protože mívá nejen
rozdílné příčiny, a tím i rozdílné typy bolesti, ale i proto, že její vnímání je
velice subjektivní.
7. Metabolismus analgetik je u dítěte odlišný než u dospělého, proto
je u dětí velké nebezpečí drogového návyku.
Obavy z navození lékové
závislosti jsou jedním z nejčastějších argumentů, proč se lékaři někdy zdráhají
ordinovat dětem opioidy, takže větší dětské bolesti nebývají vždy adekvátně
tlumeny. Viz třeba prohlášení: takhle z něj "vychováme narkomana". Zde nelze
popřít, že riziko lékové závislosti obecně skutečně existuje. Dosud však nebylo
dokázáno, že by léčba opioidy sama o sobě prokazatelně vyvolala u dětí trvalou
tělesnou či psychickou závislost.
8. Není nutno dítě na bolest speciálně připravovat.
V
některých případech je podceňována příprava dítěte na bolest s odůvodněním, že:
"Starší dítě to vydrží a mladší bude řvát stejně. Když to bude provedeno rychle,
brzo na to zapomene." V těchto případech jsou ignorovány dlouhodobé následky
takového počínání, jako je strach z návštěvy lékaře až po snahu o zatajování
zdravotních obtíží. Proto se dnes doporučuje připravit dítě i rodiče na bolest
způsobem, který odpovídá věku dítěte, zvláštnostem rodičů a charakteru
výkonu.
9. Dítě není schopno rozhodovat o tlumení bolesti.
Pro
některé lékaře zůstává nejen předškolní dítě, ale mnohdy i dítě školního věku
pasivním objektem, který je léčen a který o své bolesti a nemoci patrně ani
neuvažuje. Přitom však, je-li dítě aktivně zapojeno do terapie, obvykle to rádo
učiní. Dokonce je schopné si podle vlastní potřeby dávkovat analgetika pomocí
speciální elektronické pumpy. V tomto případě obvykle nespotřebuje ani tak velké
dávky jako tehdy, jsou-li podávána podle odhadu lékaře. Navíc bývá z
psychologického pohledu klidnější a spokojenější, protože je to ono samo, kdo si
řídí běh událostí.
10. Bolest je nevyhnutelná a pro vývoj jedince přínosná.
Někteří se mylně domnívají, že snášením bolesti se dítě jaksi
otužuje, stává se odolnějším a utvrzují se některé jeho charakterové vlastnosti.
Přitom víme, že funkcí bolesti jako takové je upozornit, že došlo k poškození
organismu. Pokud však nedojde k náležitým protiopatřením, nabývá bolest na
škodlivosti a může vést v některých případech k těžkým škodám.
Tyto mýty o dětské bolesti tedy neplatí. Vznikaly tím, že se v některých případech podceňovaly a v jiných zase naopak přeceňovaly zvláštnosti dětského organismu. Jindy se zase mechanicky přenášely poznatky získané u dospělých pacientů na děti. Čím se bolest u dětí a dospělých liší je uvedeno v následující tabulce
Bolest u dospělého | Bolest u dítěte | |
zkušenost | univerzální | dílčí, epizodická |
příchod k lékaři | přichází sám | bývá přiváděno |
příčina | odhadne možnou příčinu | často není schopno odhadnout příčinu |
lokalizace | dokáže | zpravidla dokáže |
intenzita | dokáže zhodnotit | při použití vhodné metody dokáže popsat |
kvalita | dokáže popsat | kvality prožívané bolesti |
časový průběh | dokáže popsat | má obtíže |
ovlivnitelnost | dokáže popsat | má obtíže s popsáním |
lékařovo vysvětlení | je schopen pochopit | často nechápe |
příprava na bolest | zvládá sám | potřebuje vnější pomoc |
sociální opora | nepotřebuje | potřebuje |
bolestivé výkony | akceptuje | brání se |
zátěžové situace | širší repertoár zvládání | uzký repertoár zvládání |
spolupráce | dokáže | ne vždy dokáže |
odmítnutí výkonu | může odmítnout | nikdo se ho neptá |
personál | více se kontroluje | méně se kontroluje |
stížnosti | dokáže si stěžovat | netroufne si stěžovat |
cítění bolesti | předpokládá se, že cítí | ne vždy se předpokládá, že cítí |
tlumení bolesti | bývá dostatečně tlumena | ne vždy bývá dostatečně tlumena |
(bližší informace najdetete v knize doc. MUDr. Jiřího Mareše, CSc.: Dítě a bolest, vydané nakladatelstvím Grada).