Sexuální život slavných
Liszt Ferenc
Jeho hudební vzdělání pak hradili přední příslušníci evropské aristokracie, kteří měli možnost obdivovat chlapcův neobyčejný talent. Později cestoval po celé Evropě, z Portugalska do Turecka a Ruska, jako nejlepší klavírní virtuos své doby.
Ferenc Liszt |
Liszt se po celý život snažil proniknout mezi vysokou aristokracii a zbavit se tak služebnického původu. Jednou odmítl hrát pro španělskou královnu Isabelu II., urazil se, protože španělská dvorní etiketa nepřipouštěla osobní seznámení. Jindy zase přerušil koncert a zůstal sedět nehnutě s rukama nad klávesnicí, než ruský car Mikuláš I. přestane během jeho produkce mluvit. Jeho výbušná cholerická povaha mu však nebránila v kariéře. Velice si potrpěl na pochlebování ze strany ženských posluchaček. Ženy se rvaly o různé suvenýry, které prošly jeho rukama, jedna dáma ukořistila dokonce potah křesla, který krátce předtím přišel do styku s jeho zadnicí. Své milenky počítal na desítky, většina z nich pocházela z řad aristokracie, mnohé byly jeho žákyněmi.
Na počátku byla nešťastná láska
V 17
letech prodělal nešťastnou a neopětovanou lásku ke své šlechtické žákyni
Caroline di Saint-Crieg, aby se vzápětí nato vrhl do dalších, tentokrát
už šťastnějších milostných dobrodružství. Velikou láskou a vášnivou milenkou mu
byla jeho další žákyně hraběnka Adele de la Prunarede a trvalejší
vztah měl pak s další hraběnkou Marií d’Agoult, která kvůli němu
opustila v Paříži svého manžela a žila s Lisztem delší dobu ve
Švýcarsku, kde mu dokonce porodila tři děti. Zajímavé je, že jejich dcera Cosima
se později stala manželkou Richarda Wagnera. Lisztův vztah k hraběnce
d’Agoult posléze ochladl, když se seznámil s milenkou Fréderika Chopina,
extravagantní spisovatelkou George Sandovou, která byla už tenkrát
vášnivou kuřačkou cigaret a při Lisztově produkci si zvykla sedávat pod
klavírem. Opuštěná Marie vyzvala Sandovou na souboj, při kterém jedinou zbraní
měly být nehty. Chopin se při tomto souboji zamkl v přístěnku a vyšel ven
teprve až se zápasící dámy uklidnily.
Lisztovy milenky odhalovaly prsa, trávily se a
mumifikovaly
Jméno Franze Liszta bylo záhy nato spojováno
s horkokrevnou krásnou španělskou tanečnicí jménem Lola Montez.
Dotyčná umělkyně dosáhla světové proslulosti tím, že při svém představení
bavorskému králi Ludvíkovi I. obnažila poprsí, což bylo v té době
považováno za čin téměř revoluční. Všechny následující Lisztovy milostné
aféry byly u všech evropských šlechtických dvorů veřejným tajemstvím. Mezi jeho
milenky se počítala excentrická italská princezna Christine Belgiojoso,
která měla ve zvyku nechat těla svých zemřelých milenců mumifikovat a schovávala
si je na památku do skříně. Dalšími byly ruská baronka Olga von
Meyendorf, zvaná “černá kočka” a mladá polská hraběnka Olga Janina,
která se po rozchodu s Lisztem trávila i střílela. V neposlední řadě
je pak zapotřebí jmenovat známou kurtizánu Marii Duplessis, jejíž životní
příběh sloužil jako inspirace ke známé “Dámě s kaméliemi.
Nejdelší milostnou aféru prožil Liszt s princeznou Carolyne von Sayn-Wittgenstein. Tato intelektuální polská šlechtična opustila svého ruského manžela a všechny své statky, aby následovala Liszta do Výmaru. Zde si při jeho hudebních produkcích zvykla ležet na medvědí kožešině a kouřit vodní dýmku. Liszt byl ochoten si Carolyne vzít za manželku, odjel dokonce do Říma, aby s jejím otcem dojednal rozvod. Celá záležitost však byla překažena v důsledku velikého vlivu Carolynina manžela. Lisztovy vztahy k princezně posléze ochladly a z plánovaného rozvodu nakonec sešlo.
Ani na sklonku svého života si stařičký Franz nedal pokoj a udržoval milostný poměr s několika žákyněmi, které by věkem mohly být jeho vnučkami. Chabnoucí potenci podporoval různými afrodisiaky a přiznával, že často používá i nekoitální techniky. Jednou se totiž vyjádřil v tom smyslu, že na stará kolena nechce připravovat dívky o panenství. Otázkou ovšem je, zda nechtěl, nebo nemohl.