Medicína

Viditelnost na silnici je věcí všech účastníků


Kategorie: Aktuality 
27.listopad 2020

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. Například u téměř čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vinen řidič vozidla, chodec přehlédne vozidlo ve více než deseti procentech.

 Ať je již vina při nehodách za snížené viditelnosti prokázána jakékoliv zúčastněné straně, je možností k nápravě a snížení následků dopravních nehod mnoho. Statistika Centra dopravního výzkumu a BESIP potvrdila, že za posledních14 let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vždy více než poloviční (v loňském roce 53 %). Problémem zůstávají   především podzimní a zimní měsíce. Ve dne je čtvrtinová pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z účastníků více než dvakrát větší než za dne.

Dobré osvětlení a respektování pravidla „vidět a být viděn“  je zde zcela zásadní. Jedním ze základních předpokladů ke snížení dopravních nehod za snížené viditelnosti je zajištění řádného technického stavu vozidla provozovatelem. Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až 20krát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá.

 Dalším rozhodujícím faktorem je rychlost. Řidič by měl vědět, že schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překážce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyšší než 50 km/h. Zejména při změně použití světel z dálkových na potkávací by měl řidič snížit rychlost vozidla ke zmíněné hranici. Pravděpodobnosti úmrtí chodce při střetu vozidlem, v padesátikilometrové rychlosti je jeho šance na přežití cca 60 %. S rychlostí vyšší jen o 20 km/h je tato šance ani ne desetiprocentní!

Jak již bylo zmíněno, svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při snížené viditelnosti nenesou však pouze řidiči motorových vozidel. Výrazný a viditelný oděv chodců s reflexními prvky hraje v souboji s časem a odpovídající reakcí řidiče za volantem vozu zásadní roli. S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě vteřiny na reakci. Navíc, když svítí potkávacími světly vzhledem k autu v protisměru, nemůže se chodci ani včas vyhnout.

Na správnou viditelnost chodce v noci či v mlze, má kromě využití reflexních prvků vliv také barva jeho oblečení. Např. modrá barva oděvu je viděna na vzdálenost přibližně 18 metrů, bílý (světlý) oděv je viditelný lépe, dokonce až na 55 metrů. I v této vzdáleností se však řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí, často bez možnosti jakékoliv reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem je viditelný až na vzdálenost 200 metrů, která dává dostatečnou dobu na adekvátní, a často život zachraňující reakci za volantem. Natočeno VIDEO, realita.tytozvladnes.cz.

Dle TZ

 www.vizus.com
Autor: MUDr. Olga Wildová