Medicína
Kondomové kuriozity
Zajímavé je, že většina kondomů má standardní velikost. Je to snad založeno na poznatku, že ve ztopořeném stavu se mužské penisy velikostí příliš
![]() Repro
Panax |
"Mnozí muži nesnesou tlak preservativu
a užívají proto kapoty, které se navlékají přes žalud, zabraňují jednak oplodnění, jednak i předčasné ejakulaci." (Reklama firmy Hydiko ze 30. let.) |
Je libo latex, nebo ovčí
střevo?
Různé žertovné tvary kondomů v podobě různých
předmětů či zvířat slouží spíše k obveselení uživatelů než
k praktickým účelům, rovněž bezpečnost těchto humorných prezervativů je
nižší. Kuriózní je také používání tradičního materiálu – slepého střeva
ovcí. Uvádí se, že například v USA je téměř jedno procento kondomů
zhotovováno z přírodního materiálu. Má sloužit nejen pro ukájení
extravagantních milionářských choutek, ale také jako prostředek pro ty
uživatele, kteří jsou alergičtí na latex. Musím ovšem podotknout, že skutečná
alergie na latex je velice vzácná. To spíše bývají někteří lidé přecitlivělí na
některé chemické látky, silikonový olej, gelová zvlhčovadla, nebo aromatické
přísady. V takovém případě není třeba používat ovčích střev, stačí latexový
prezervativ bez barvy, chuti, vůně či zápachu. Jinak se ovšem potěšení všech
lidských smyslů meze nekladou. I u nás už máme kondomy různých chutí a vůní.
V nedávném výzkumu zvítězily kondomy banánové, snad proto, že toto ovoce
slouží často jako falický sexuální symbol.
Soulož jako lék
Některé kondomy se
vyrábějí s antikoncepčním přípravkem 9-nonoxynol. Jeho účinek je
však v tomto případě dosti sporný. U neporušeného kondomu je vlastně
zbytečný a v případě prasknutí je zase tato malá dávka nonoxynolu
k dosažení antikoncepčního účinku zřetelně nedostatečná. To spíš už mají
význam kondomy
![]() Repro
Panax |
"Ochrana 100 proc. jistá, nákaza neb oplodnění
naprosto vyloučeno. Dvouletá záruka. Dodává se se stojánkem, krémem, pudrem, mýdlem a parfumem za cenu Kč 25,- v kompl. elegantní krabici." (Reklama firmy Hydiko ze 30. let.) |
Ke zvýšení prodejnosti patří také marketing a různé vynálezy spojené s atraktivním balením a reklamou. Aby se zvýšil zájem žen o koupi kondomů, prodává se jich třeba šest v luxusní modré krabičce připomínající balení na make-up. Ženy si pak kupují kondomy bez zbytečného studu. Tak třeba v USA v dnešní době více než 40 procent kondomů kupují ženy, zatímco před několika lety jich bylo sotva 10 procent. V Japonsku, kde jsou kondomy obzvlášť oblíbené – používá je plných 75 procent manželských párů, jsou prodávány v supermarketech zároveň s menstruačními vložkami a tampóny. V této zemi spočívá nákup prezervativů v ženských rukou asi v 95 procent. Také tam existuje prezervativová donášková služba do domu. Muž si tam kupuje kondom jen velice zřídka. Inu, jiný kraj, jiný mrav. U nás kupují prezervativy zase téměř výhradně muži, dost často se při nákupu zejména před mladými prodavačkami stydí, proto uvítali zavádění prodejních automatů – jednoho z výdobytků sametové revoluce.
Pizza s prezervativem
V mnoha
průmyslově rozvinutých, ale i v rozvojových zemích existují velkorysé
vládní programy s rozdáváním kondomů obyvatelům zdarma buď ve
specializovaných antikoncepčních poradnách, nebo při různých jednorázových
akcích. Jedna taková poradna v Atlantě například tímto způsobem věnuje
lidem až půl miliónu kondomů ročně. V balení se pak nekladou prakticky
žádné meze různým zlepšovacím námětům. Existují prezervativové přívěsky ke
klíčům, náušnice, náramky. Svou roli sehrává i vtipná reklama, zejména
pokud se při ní využívá známých osobností, slavných herců, zpěváků a politiků.
V Austrálii se distribucí zabývají například i pizzerie. Po 22. hodině
dostane zákazník ke každé pizze taky bezplatně kondom jako pozornost podniku.
Také švédské železnice dávají cestujícím dárkový balíček s kondomem, jako
by snad prostorné a pohodlné interiéry švédských železničních vagónů přímo
sváděly k sexuálním aktivitám.