Medicína

Vliv sociálních sítí na mladé sportovce


Kategorie: Aktuality 
30.říjen 2025

Sociální sítě slouží mladým sportovcům jako prostor pro sdílení úspěchů a čerpání inspirace. Při nekritickém využívání však často negativně ovlivňují koncentraci na výkon a vedou ke ztrátě motivace. Spíše než volit cestu zákazů, je podle odborníků užitečnější učit děti a mladistvé s nimi vědomě pracovat. Kromě trenérů je v daném směru důležitá zejména role samotných rodičů.

Podle průzkumu Generali České pojišťovny věnuje 70 % českých dětí a dospívajících sociálním médiím denně alespoň tři hodiny. Pětina dokonce více než pět hodin. Čas strávený na sítích přitom ovlivňuje řadu oblastí běžného života, včetně sportování.

Jednou z typických činností, ke které sociální média v rámci sportování často vybízejí, je vzájemné srovnávání. „Děti vidí na sociálních sítích jen dokonalé výsledky, úspěchy, medaile a potlesk. Ale nevidí tu cestu za tím, tedy chyby, únavu, pochybnosti, dřinu. Začnou pak mít pocit, že nejsou dost dobré, když nejsou pořád úspěšné,“ upozorňuje trenérka a pedagožka. Situace může vést ke stresu, úzkosti a někdy až ke ztrátě radosti ze sportu.

Stejným problémem je vliv sociálních sítí na pozornost a koncentraci. Platformy jako Instagram a TikTok jsou založeny na nekonečném proudu krátkých videí, který nutí uživatele neustále přeskakovat z jednoho obsahu na druhý. Každý nový obsah přitom spouští v mozku malou dávku dopaminu a udržuje jej v očekávání dalšího podnětu.

„Pokud se sportovci při výkonu nedaří, nemůže jednoduše posunout palcem po displeji a od problému odejít. Naopak, musí být ještě více koncentrovaný a trpělivý. V praxi však vidíme, že právě s tím dnes mají mladí sportovci často velké problémy,“ popisuje bývalý ligový fotbalový trenér a mentální kouč ve společnosti SMT Academy. Ta využívá švýcarský koncept mentálního tréninku a tvoří ji profesionální tým lektorů s reálnými zkušenostmi z vrcholového sportu.

Podle koučky, mentorky a bývalé profesionální cyklistky, je proto pro mladé sportovce ideální před a po výkonu sociální sítě raději vůbec nepoužívat. Vyhýbat by se měli právě zmiňovanému scrollování nekonečného obsahu. Zároveň si však nemyslí, že by bylo dobré jim tyto nástroje úplně zakazovat. Je důležité, aby se s nimi mladí postupně učili pracovat, poznali, co jim přinášejí a co naopak berou. Jen tak se dokáží naučit nepouštět si kritiku k tělu, zvládat odmítnutí a budovat zdravé sebevědomí, které nestojí jen na počtu lajků. Jde o to najít rovnováhu.

Při kritickém přístupu mohou sociální sítě mladým sportovcům sloužit i jako pozitivní zdroj inspirace. Doporučuje se proto sítě používat s vědomím, že to, co se tam vidí není celý obraz. Děti se mohou učit z motivujících příspěvků, sledovat sportovce, kteří mluví o svých emocích, neúspěších i o tom, že cesta je důležitá, i když často obtížná. Stále více rodičů hledá pro své děti sportovní mentální kouče. Avšak zároveň je důležité nezapomínat na to, že vzor pro chování by měl mít mladý sportovec zejména doma. Dle TZ

www.lesensky.cz

Autor: MUDr. Olga Wildová