Medicína
Jak sociální sítě ovlivňují ženy a dívky (průzkum)
Nejnovější průzkum společnosti Dove odhaluje alarmující realitu současnosti. Téměř dvě třetiny mladých žen v ČR čelí narůstajícímu tlaku na vzhled, přičemž každá čtvrtá by dokonce obětovala rok života pro dosažení ideálu krásy. Vliv moderních technologií, sociálních sítí a umělé inteligence vytváří nerealistické standardy, které devastují sebedůvěru žen. Očekává se, že od roku 2025 bude 90 % modelů online obsahu vytvořeno umělou inteligencí, což současný stav prohloubí.
Průzkum realizovaný na vzorku 525 respondentek odhalil, že české ženy, zejména ty mladší z generace Z, se stále více potýkají s nerealistickými nároky na svůj vzhled. 64 % žen ve věku 18–26 let přiznává, že cítí mnohem větší tlak na fyzickou přitažlivost než generace jejich matek. Tento tlak pochází především ze sociálních sítí, které jsou plné upravených fotografií. Důsledkem je, že se dnes krásné cítí jen 2 % žen – a u žen do 26 let se necítí krásná ani jedna. Udržet si v konkurenci upravených fotek a dokonalých avatarů vygenerovaných umělou inteligencí zdravou sebedůvěru je opravdu obtížné.
Výsledky průzkumu potvrzují, že mladé ženy jsou pod intenzivním tlakem ze všech stran – ze sociálních sítí, rodiny, přátel i reklamy. Až 40 % žen se obává, jak se vliv umělé inteligence na standardy krásy bude dál vyvíjet. „Proto kampaň Dove.za skutečnou krásu zdůrazňuje důležitost autentičnosti a individuální krásy, nikoli digitální dokonalosti.“
Nejvíce alarmující je skutečnost, že každá čtvrtá mladá žena by byla ochotná obětovat rok svého života za dosažení ideálního vzhledu. A co víc, každá čtrnáctá žena by dokonce obětovala čtvrtinu své inteligence pro krásnější vzhled. Tato čísla poukazují na hluboký problém, kterému čelí zejména mladé ženy v České republice. Ženy jsou bombardované tlakem na dokonalost a tím, že jejich hodnota spočívá v jejich vzhledu. Jedině kolektivní změnou v přístupu k tomu, jak se krása ukazuje, lze ženám pomoci najít sebedůvěru. Cílem kampaně je ukázat, že krása se neskrývá v dokonalosti, ale v jedinečnosti každého z nás.
Dove už 20 let podporuje zdravou sebedůvěru, opravdovost a odmítnutí nerealistických standardů. V reklamách zobrazuje pouze skutečné ženy bez digitálních úprav, nyní k tomu přidává i omezení zásahů umělé inteligence. V rámci Projektu sebedůvěry pořádá společně s psychology a vzdělávací organizací Onfine workshopy na školách, kterými do dnešní dne prošlo více než 250 tisíc mladých lidí. Cílem Projektu sebedůvěry je budovat zdravé vnímání sebe sama zejména u teenagerů.
Společně lze vytvořit prostředí, kde se každá žena cítí krásná taková, jaká je, bez ohledu na to, jaký je trend. V boji proti nerealistickým standardům krásy je nutno podpořit ženy, aby si vážily své jedinečnosti a budovaly tak sebedůvěru na základě své autenticity.
Průzkum byl realizován v srpnu 2024 přes agenturu Ipsos pro na vzorku 525 žen 18 – 65 let z celé České republiky. Dle TZ
www.peprconsulting.cz
---