Medicína
Virtuální realita pomáhá v terapii
Testování kognitivních funkcí a jejich rehabilitace, zvládání válečných traumat, vzdělávání mediků, terapie fobií a obsedantně-kompulzivní poruchy (OCD), vývoj humanoidních robotů a jejich efektivní komunikace s lidmi – to vše jsou oblasti, v nichž může zásadním způsobem pomáhat virtuální realita (VR). Nejnovější trendy a objevy představili vědci z celého světa na mezinárodní konferenci 15th International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies (ICDVRAT 2024) 3.-6. září 2024 v prostorách Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC ČVUT) v Praze.
Akci pořádala Česká neuropsychofarmakologická společnost (ČNPS) ve spolupráci s Klinikou psychiatrie a lékařské psychologie 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze (3.LF UK), Národním ústavem duševního zdraví (NUDZ) a Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC ČVUT) pod záštitou Mezinárodní společnosti pro virtuální rehabilitaci (ISVR).
Konference byla určena pro vývojáře technologií, psychology, lékaře, výzkumné pracovníky i komerční sféru. Hlavní řečníci se věnovali zejména tématu vysoce relevantnímu s ohledem na stárnutí populace, a to využití nových technologií v testování kognitivních funkcí a kognitivní rehabilitaci. Zazněly i další odborné přednášky ze špičkových laboratoří věnované nejnovějším pokrokům v oblasti klinického využití VR technologie a uplatnění konverzačních agentů řízených umělou inteligencí. Příkladem byl projekt “Virtuální Ukrajina” věnovaný VR terapii traumatu ve válečných zónách nebo projekt OCD domu s expoziční terapií obohacenou čichovými podněty. Mezi další silně zastoupená témata patřila péče o osoby s poruchou autistického spektra, nechyběly ani příspěvky zaměřené na vzdělávání.
NUDZ a 3. LF UK představila například výsledky využití VR při terapii fobie z létání nebo aplikaci VR City určenou pro zlepšování kognitivních funkcí seniorů. Tu nyní vědci přizpůsobují také pro pacienty s obsedantně kompulzivní poruchou. Stále významnější roli sehrává VR ve vzdělávání. Na 3. LF UK například se nyní testuje její využití v simulaci příznaků duševních onemocnění. Studenti tak mohou sami zažít příznaky bipolární poruchy nebo schizofrenie.
Využití VR ve vzdělávání ve zdravotnictví se věnují i vědci z CIIRC. Ti ji využívají například pro školení studentů medicíny v ortopedii při simulacích vzácných nebo nedostupných klinických stavů. Kromě jiného se představily na konferenci poznatky z vývoje humanoidních robotů. Experiment, v němž lidští uživatelé prostřednictvím jazyka, úhlů pohledu a gest učí roboty pojmy, jako jsou tvary a úkoly, což vyvrcholí schopností robota připravit jednoduché jídlo. Při experimentu bylo stěžejní využití tréninkových systémů virtuální reality. Navržený model umožní běžným uživatelům komunikovat s roboty pomocí přirozeného jazyka a gest, bez nutnosti využívat programovacích jazyků.
Prof. Albert (Skip) Rizzo, mezinárodně uznávaný expert v oblasti psychoterapie posttraumatické stresové poruchy, představil 4 projekty pod zastřešujícím pojmem Virtuální Ukrajina. Využívá virtuální realitu a Metaverse k řešení psychologických dopadů ukrajinského konfliktu na vojenský personál a civilisty. Projekt si klade za cíl poskytnout komplexní sadu nástrojů VR pro péči o duševní zdraví v oblasti konfliktních zón.
Konference se koná již téměř 30 let, vždy jednou za dva roky. Sdružuje odborníky z celého světa a zaměřuje se zejména na oblast klinického využití technologií v psychoterapii, psychiatrii, logopedii a fyzioterapii. Dle TZ
www.nudz.cz