Medicína

Krev není voda!


Kategorie: Aktuality 
29.březen 2024

Nikdo se neobejde bez temně rudé tekutiny neúnavně proudící celým tělem. Přenáší kyslík, živiny a hormony do všech buněk, podílí se na odstraňování odpadních produktů z organismu a pomáhá regulovat tělesnou teplotu. Všeobecně se ví, že pokud tělo opustí krev, opustí jej i život. Při pohledu na krev se většina lidí necítí dobře – jde o reflexivní reakci, protože podvědomě pohled na krev je spojen s ohrožením. Krev však neohrožuje jen její ztráta, ale mnohem častěji také nevhodný způsob života. Je mnoho faktorů, které mohou ničit krev. Některé z nich jsou mimo kontrolu (genetika a věk), jiné jsou ale způsobeny životním stylem a lze je proto ovlivnit.

Na příklad kouření ničí krev hned několika způsoby. Tabákový kouř obsahuje více než 7 000 chemikálií, z nichž mnoho je jedovatých a karcinogenních. Tyto chemikálie se v krvi vážou na červené krvinky a hemoglobin, čímž snižují jejich schopnost přenášet kyslík do buněk. Kouření poškozuje cévy a zvyšuje krevní tlak, což může vést k tvorbě krevních sraženin a ucpání cév. To jsou stavy potenciálně vedoucí k infarktu, mrtvici a dalším vážným zdravotním problémům.

Kromě toho kouření oslabuje imunitní systém a zvyšuje riziko infekcí, zpomaluje hojení ran a zhoršuje průtok krve v končetinách. Karcinogenní chemikálie v tabákovém kouři, jako je dehet a benzen, poškozují DNA v buňkách krve. Tak mohou vznikat mutace, které způsobí, že se buňky začnou nekontrolovatelně množit a tvoří nádor. Proto pro imunitní systém oslabený kouřením je obtížnější bojovat s rakovinnými buňkami. Riziko rakoviny krve se zvyšuje s délkou a intenzitou kouření. Přestane-li se kouřit, snižuje se riziko rakoviny krve i dalších onkologických nemocí.

Nadměrná konzumace alkoholu škodí krvi na více úrovních. Poškozuje červené krvinky, které přenášejí kyslík do buněk, negativně ovlivňuje funkci jater, která jsou zodpovědná za filtraci krve a odstraňování odpadních produktů. Dále alkohol zvyšuje krevní tlak a oslabuje imunitní systém. To vše může vést k vážným zdravotním problémům, jako je infarkt, mrtvice, rakovina a selhání jater.

Alkohol rovněž zhoršuje hojení ran a zvyšuje riziko infekcí, může vést k dehydrataci, která často způsobuje únavu, bolesti hlavy a závratě. Karcinogenní látky v alkoholu, jako je acetaldehyd, poškozují DNA v buňkách krve a také může vést k rozvoji onkologického onemocnění. Riziko rakoviny krve se zvyšuje s množstvím a délkou konzumace alkoholu. Nejvyšší je u lidí, kteří pijí denně více než 4 drinky.

Při nedostatku pohybu srdce a cévy nepracují tak usilovně, jak by měly. Následkem je ochabnutí svalů a snížení průtoku krve, nárůst hmotnosti a obezity, které jsou zase rizikovými faktory pro srdeční choroby, mrtvici a další zdravotní problémy. Bývá zpravidla vyšší hladina cholesterolu a krevního tlaku, což může poškodit cévy a zvýšit riziko krevních sraženin. Nedostatek pohybu rovněž zhoršuje hojení ran a zvyšuje riziko infekcí.

O tom, jaké jídlo je zdravé je možné vést hodiny debat. Obecně ale platí, že nezdravá strava je taková, která obsahuje vyšší než doporučené množství nasycených a trans tuků, cholesterolu a cukru. Tím vede k ucpávání tepen a zvýšení krevního tlaku. Nezdravá strava je také příčinou také nárůstu hmotnosti a obezity, což jsou opět rizikové faktory pro cukrovku 2. typu a další chronická onemocnění. Fastfoodové a vysoce průmyslově zpracované potraviny bývají chudé na živiny, jako jsou vitaminy a minerály, které jsou pro zdraví krve zcela nezbytné.

Stres, doprovodná součást moderního člověka, uvolňuje hormony (kortizol), které zvyšují krevní tlak a srdeční frekvenci. Dlouhodobý může vést k infarktu, mrtvici a dalším kardiovaskulárním onemocněním. Oslabuje imunitní systém, zvyšuje riziko infekcí a potenciálně také rozvoj nádorového onemocnění krve.

Zdravá krev je základem zdravého života. Je mnoho věcí, které ji pomáhají udržet zdravou. Patří mezi ně:

  • Nekouřit – Kouření je jedním z nejhorších faktorů pro zdraví krve.
  • Omezit konzumaci alkoholu – Ženám se doporučuje pít maximálně 2 drinky denně, mužům maximálně 3.
  • Pravidelně cvičit –alespoň 30 minut denně, 5 dní v týdnu.
  • Zdravě se stravovat – hodně ovoce, zeleniny, celozrnných potravin a libové bílkoviny. Omezit příjem nasycených tuků, cholesterolu a soli.
  • Naučit se zvládat stres (meditace, jóga).
  • Pravidelné kontroly u lékaře (krevní tlak, cholesterol, cukr a další důležité parametry).

Dle TZ

www.addicts.cz

Autor: MUDr. Olga Wildová