Medicína

Pasti na řidiče v zahraničí


Kategorie: Aktuality 
05.srpen 2022

V zahraničí platí na silnicích i v oblasti odškodnění po nehodě zcela jiná pravidla, která se vyplatí dobře nastudovat. Společnost odborníků upozorňuje na pasti, s nimiž se v zahraničí mohou setkat tuzemští řidiči.

Zatímco v Česku platí nulová tolerance konzumace alkoholu před řízením, v zahraničí včetně oblíbených dovolenkových destinací je situace jiná. Vedro a pohoda pak k povolené sklence osvěžujícího drinku svádí. Jenže většina lidí netuší zásadní věc – alkohol v povoleném limitu není problém, dokud se nestane nehoda. Jakmile se bourá, je alkohol automaticky přičten řidiči k tíži, a to i v případě, že nehodu prokazatelně nezavinil. Výklad je, že kdyby byl šofér zcela střízlivý, mohl reagovat rychleji a srážce zabránit. To je samozřejmě i argument pro pojišťovnu, která následně výrazně krátí, či dokonce zcela odmítá vyplatit odškodnění. Vzhledem k tomu, že průměrná kompenzace za nehodu přesahuje 900 tisíc korun, může se letní pohoda hrubě nevyplatit.

Navíc je třeba si zjistit, jaká přesně pravidla pro konzumaci alkoholu platí. Často se totiž udává obecná tolerance, nicméně úplně jiné a nezřídka výrazně přísnější limity platí třeba pro profesionální či mladé řidiče. Zatímco u táty půllitr piva po obědě ve Splitu nebude problém, jeho dvacetiletá dcera po sklence vína za volant usednout nemůže. U šoférů do 24 let je totiž zavedena nulová tolerance.

Řešení odškodnění se řeší podle pravidel země, kde k bouračce došlo. V oblasti kompenzací a postupu pojišťoven je poměrně široký prostor pro různé kličky, kterým laik nerozumí většinou ani v Česku. Přidá-li se ke vzniklé situaci legislativa jiného státu a jazyková bariéra, je řešení ještě komplikovanější. Doporučuje se proto kontaktovat experty, kteří mají znalost práva. Zásadní je například otázka promlčecích lhůt, které se stát od státu liší.

Zárukou, že bude nehoda řešena solidně, není bohužel ani přítomnost policie. I v zahraničí si někteří policisté rádi ušetří práci a neznalost jazyka jim k tomu nahrává – nikdy se proto po nehodě nedat dotlačit k podpisu dokumentů, které jsou pro danou situaci nesrozumitelné. A to ani potvrdí-li druhý řidič za asistence policie, že jde o pouhou banalitu pro pojišťovnu. Snadno se lze nevědomky zavázat k tomu, že po viníkovi se nebude nic požadovat. Následně mají právníci svázané ruce a veškeré šance na odškodnění jsou pryč.

Osobní pojistka na zdraví a zodpovědnost, nemusí v případě nehody vše zahrnovat. Podmínky pojišťoven mají celou řadu výjimek, na které se následně odškodnění nevztahuje. A pozor i na požadavky, jako povinnost zavolat ke každé nehodě policii či termín na ohlášení nehody. Pojišťovny na těchto krocích často striktně trvají a jejich vynechání se opět může projevit na výši kompenzace. Dle TZ

www.shrtcut.cz

www.vindicia.cz¨

 

 

Autor: MUDr. Olga Wildová