Výživa nastávajících matek


Kategorie: Výživa nastávajících matek 
23.červen 2005
Nedostatek důležitých živin výrazně zvyšuje riziko vzniku významných vrozených malformací (rozštěp rtu, patra, vznik špatného tvaru hrudníku, srdeční vady, defekty močového ústrojí, zkrácení končetin, vrozený hydrocefalus, stenóza pyloru).

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
22.červen 2005
Výživa v období před otěhotněním je důležitou součástí přípravy ženy na těhotenství. Nedostatečný příjem živin se dává do souvislostí se závažnými vrozenými vadami. Dalším cílem správné stravy před otěhotněním je dosažení a udržení optimální tělesné hmotnosti v průběhu těhotenství. Bylo zjištěno, že tělesná hmotnost ženy před otěhotněním koreluje s porodní hmotností novorozence.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
08.červen 2005
Káva je nápoj velice oblíbený zvláště u žen. Obsahuje přírodní alkaloid kofein. Tato látka se nenachází pouze v kávě, ale také v čaji a v jiných rostlinách.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
07.červen 2005
Pohled na konzumaci alkoholu během těhotenství a kojení je jednoznačný: ani v jednom období není vhodný.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
27.květen 2005
Bílkoviny jsou hlavní stavební složkou svalů a podpůrných tělesných orgánů. Jejich příjem je důležitý také pro jejich obsah tzv. esenciálních aminokyselin, které si lidské tělo nedovede vytvořit. Bílkoviny nebo jejich metabolity tvoří v organismu důležité funkce. Jsou součástí enzymů, hormonů, transportních složek. V imunitním systému tvoří protilátky.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
26.květen 2005
Tuky neboli lipidy jsou důležitou součástí potravy. V těle slouží nejen jako důležitý zásobní zdroj energie, ale jsou významné také pro svůj obsah důležitých mastných kyselin a vitaminů rozpustných v tucích. Tuky mají také velký význam jako tepelná izolace. Jsou také součástí nervových vláken, a tak se podílí na přenosu nervových vzruchů.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
25.květen 2005
Cukry neboli sacharidy tvoří významnou součást potravy nejen těhotných žen. Sacharidy jsou významným zdrojem energie, neboť z 1 g sacharidů lidské tělo získá až 16 kJ (4 kcal) energie. Nejdůležitějším sacharidem je glukóza, neboť je pro některé lidské orgány výhradním zdrojem energie. Těmito orgány jsou mozek a ledviny.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
18.květen 2005
Pro svůj vysoký obsah vitaminů, minerálů a vlákniny je příjem ovoce a zeleniny v těhotenství naprosto nezbytný. Ovoce i zeleninu je nejvhodnější konzumovat čerstvé. Při většině úprav totiž dochází k ochuzení se o vitamíny. Pro vyšší obsah cukru je lepší konzumovat kompoty, marmelády a džemy v těhotenství jen omezeně.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
17.květen 2005
Mléko je nejen v období těhotenství velmi důležitým nutričním faktorem. Je zdrojem důležitých minerálních látek (zejména vápníku, fosforu, hořčíku a draslíku, zinku a sodíku). Je také zdrojem některých vitaminů rozpustných v tucích (A,D,E). Nesmíme však zapomenout, že při pravidelné konzumaci je mléko zdrojem prvku důležitého pro správnou funkci štítné žlázy – jódu.

Kategorie: Výživa nastávajících matek 
16.květen 2005
Příjem vody je nezbytný pro udržování vodní rovnováhy těla. Lidské tělo je ze 70 % tvořeno vodou. Celé dvě třetiny množství vody je uloženo uvnitř buněk. Voda je v lidském organismu důležitá pro metabolismus, transport živin a odpadních látek, regulování teploty těla a v neposlední řadě jako zdroj minerálních látek.