Imunita

Imunitní systém a podzim


Kategorie: Imunita 
06.listopad 2012
Pro imunitní systém představuje nástup podzimu a zimy významnou zátěž. V první řadě je pro lidský organismus určitou zátěží snižování venkovních teplot a střídání teploty prostředí při přecházení z vyhřátých místností. Snižuje se konzumace čerstvé zeleniny a ovoce. Dny se zkracují a slunečního svitu ubývá, což má negativní vliv nejen na psychiku, ale i na imunitní systém. Nastává období nachlazení, kašlů, rým a chřipek.

V dnešní době jsou již k dispozici dokonale propracované návody, jak se podzimním chřipkovým epidemiím vyhnout., včetně doporučeného očkování. Odolnost organismu by však měla být cíleně posilována každý den. Je k tomu potřeba dostatek spánku, vitamínů, pohybu, dobrého zažívání a málo stresu.

Každé jídlo by mělo být pestré a bohaté na vitamíny, které jsou neopominutelnou součástí prevence před nemocemi. V podzimních přeháňkách je dobré zvýšit přísun zejména vitamínu C.  Je nutno doplnit také  potřebu vitamínů A, B, D a E, včetně minerálů,  z nichž velice důležitý je zinek a selen.

Obecně by jídelníček měl obsahovat hodně ovoce a zeleniny včetně luštěnin.Maso spíše drůbeží a rybí.  Z mléčných výrobků se doporučují kysané (jogurty), pečivo více celozrnné než bílé, omezit konzumaci sladkostí.

 Dobré zažívání je základem imunity. Pod sliznicemi střeva se nachází přibližně 70 % buněk imunitního systému. Pro představu - povrch lidského těla má v dospělosti přibližně 1,75 m² a povrch trávicího ústrojí je asi 150 -200 m², je tedy skoro 10x větší. Na povrchu sliznice zažívacího traktu je přítomna řada bakterií, které mají v lidském organismu velmi významnou roli. Část z přibližně 500 druhů bakterií jsou ty, které příznivě ovlivňují stav sliznic a dobrou funkci imunitního systému.(tzv. probiotické). Významně stimulují imunitu, ale také zabraňují růstu patogenních bakterií. Z tohoto důvodu se doporučují probiotické přípravky nejen dospělým, ale i dětem.

Také stres v období chřipek negativně ovlivňuje imunitu. Účinným prostředkem  může být sport. Při něm tělo získává kondici  a snižuje se psychické napětí. Navíc je naprosto jedno, zda to bude pilates, squash či spinning. Podstatné je pravidelně zařadit  pohyb do denního programu.

Dobrá kondice, pohoda, dostatek vitamínů a správné zažívání dává vysokou šanci, že se vám nachlazení vyhne, i když všichni ve vaší blízkosti budou kašlat, smrkat a kýchat. Pokud přece jen chřipka nebo nachlazení se objeví, určitě rychleji přejde.

www.beaufortcz.cz

Autor: zpracováno redakčně