Dotazy na VZP

Otázka pro VZP


Kategorie: Dotazy na VZP 
20.listopad 2007
Můj ošetřující lékař vybírá od pacientů každoročně hotovost – tzv. registrační poplatek a někdy také příplatek údajně na lepší péči, kterou prý pojišťovna nehradí. Chtěla bych vědět, jestli to je správné.

Odpovídá Jana Víšková, tisková mluvčí VZP ČR

Postup vašeho pana doktora správný není. Jestliže lékař vybírá finanční částky za léčebnou péči zdravotní pojišťovnou hrazenou, porušuje ustanovení smlouvy o poskytování zdravotní péče a její následné úhradě, kterou s pojišťovnou uzavřel. V takovém případě je vhodné, aby se pacient obrátil se stížností, resp. se žádostí o přešetření jeho postupu na svou zdravotní pojišťovnu – tj. na územní pracoviště VZP ČR se sídlem v okrese, ve kterém má bydliště nebo lékař pracoviště. Kontakt na všechny naše pobočky uvádíme na našich webových stránkách – www.vzp.cz

 

 

Na pojišťovnu se pacient má obrátit vždy v případech, kdy mu byla odmítnuta zdravotní péče, hrazená pojišťovnou v souladu s právními předpisy, které oblast „úhrady“ upravují (viz zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a související vyhlášky MZ ČR). Ke stížnosti, kterou pojištěnec VZP ČR adresuje na revizní oddělení naší příslušné pobočky, je vhodné přiložit doklad o zaplacení, lékaře blíže identifikovat a uvést rovněž své číslo pojištěnce (tj. většinou rodné číslo). Na každou částku vybranou v hotovosti má lékař povinnost vystavit pacientovi pokladní doklad, ze kterého je patrna nejen její výše, ale také, za jaký výkon byla hotovost zaplacena. Pokud by vám takový doklad nebyl automaticky vydán, požádejte si o něj.

 

Pokud jde o úhradu za poskytnutý konkrétní zdravotní výkon – na naší informační lince 844 117 777 máte možnost ověřit si, zda jde o výkon hrazený z prostředků pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, či nikoliv. Podmínkou úhrady je indikace (předpis) zdravotní péče smluvním lékařem pojišťovny, a to takové péče, která sleduje léčebný účel. Výkony poskytované z kosmetických důvodů, stejně jako péče vyžádaná samotným pacientem, nemohou být pojišťovnou uhrazeny a hradí je sám pacient. Na tuto skutečnost však musí být vždy předem upozorněn.

 

Registrační poplatky lékař nemá právo vybírat, stejně jako by neměl vymáhat na pacientovi tzv. „sponzorský dar“. Jestliže však pacient „sponzorský dar“ uhradí, není v možnostech pojišťovny lékaře za to postihnout, protože situace se jeví jako souhlasný krok pacienta. Na věci nic nemění ani to, že máte v ruce potvrzení o zaplacení dané částky.

 

 www.vzp.cz

 

Autor: zpracováno redakčně