Zajímavosti
Některá z hlavních rizik dopravní nehody (účastník, zraněný) dle WHO
Faktory vycházející ze silničního
provozu
v
Ekonomické
faktory (úroveň ekonomického rozvoje)
v
Demografické
faktory (věk, bydliště)
v
Systém
plánování území (jak daleko lidé cestují a jakými dopravními
prostředky)
v
Směs
zranitelných účastníků silničního provozu a vysoce motorizované
dopravy
v
Nedostatek
zájmu o to k jakému účelu bude pozemní komunikace sloužit v době, kdy jsou
stanovovány rychlostní limity (profil komunikace a její
design)
Faktory ovlivňující možnost být
účastníkem nehody
v
Nepřiměřená
rychlost
v
Užívání
alkoholu a drog
v
Únava
Rizikové skupiny řidičů ve
vztahu k únavě za volantem |
Časové faktory ovlivňující
únavu za volantem |
Faktory prostředí
ovlivňující únavu za volantem |
Rizikové faktory vzhledem ke
spánku |
Mladí řidiči od 16 do 25
let |
Řízení v době od 02:00 do 05:00
hodin |
Jízda odlehlou krajinou a fádním
terénem |
Řízení se spánkovým
deficitem |
Řidiči ve věku nad 50
let |
Dlouhý pracovní výkon před
jízdou |
Monotónní
silnice |
Řízení v době, kdy je řidič normálně
zvyklý spát |
Muži |
Dlouhá doba
jízdy |
Hlavní silniční
tahy |
Řízení po nekvalitním
spánku |
Lidé pracující ve
směnách |
Nepravidelné pracovní směny před
jízdou |
Extrémní klimatické podmínky
|
Řízení po méně než 5 hodinách spánku v
posledních 24 hodinách |
Profesionální
řidiči |
Jízda v časovém
stresu |
Jízda po neznámé
trase |
|
v
Být mladý
muž
v
Být
zranitelný účastník silničního provozu v obytné
zóně
v
Cesty za
snížené viditelnosti
v
Nedostatečná
údržba vozidla
v
Design
pozemní komunikace, její směrové podmínky a špatná
údržba
v
Nedostatečná
viditelnost díky povětrnostním podmínkám
v
Špatný
zrak
WHO, World Report on Road Traffic Injury Prevention
Dle J.Hořína, MD ČR