Aktuality
33. schůze Výboru pro sociální politiku a zdrav. konaná dne 3. 5. 2000 - 3. část - Podrobná rozprava
Škromach:
Ano, pane poslanče, máte možnost samozřejmě svůj návrh
předložit a hlasování rozhodneme, je to procedurální návrh, takže o vašem návrhu rozhodneme
okamžitě bez váhání. Čili kdo je pro tento návrh, abychom přerušili toto
projednávání do příštího výboru, jste říkal, čili do 15. nebo 16. června. Ano,
takže kdo je pro tento návrh? Tři. Kdo je proti tomuto návrhu? *** Návrh pane
poslanče nebyl přijat. Nyní asi zřejmě bychom měli přistoupit tedy
k podrobnému čtení zákona, abychom přešli, abychom zahájili, takže zřejmě
tak jako je obvyklé i v předchozích, v předchozích případech nejdříve
tedy k návrhu vládního zákona, k návrhu zákona, k názvu. Není
připomínka a nyní zřejmě asi, abychom si zjednodušili předkládání pozměňovacích
návrhů, i když je otázkou, jestli tedy je to možné předkládat k jednotlivým
paragrafům tak, jak postupně budou, tak jak postupně půjdou paragrafy za sebou,
což by asi zřejmě bylo, bylo zřejmě možné. Takže prosím, aby jednotlivý
navrhovatelé těch písemných návrhů, které byly předloženy písemně vždycky tento
návrh vznesli k příslušnému paragrafu plus tu návaznost, která bude, která
bude tedy na to navazovat. Takže nyní, čili návrh máme za sebou, jsme u
paragrafu 1.
Paní poslankyně Fischerová.
Fischerová:
V § 1 se slova „ při ochraně“ nahrazují slovy „
v oblasti ochrany a podpory.“ Návrh zákona upravuje nejen oblast ochrany,
ale i podpory veřejného zdraví, která je důležitou součástí činnosti zdravotní
státní správy. Obsah pojmů je definovat v § 2 Související úkoly orgánů ochrany
veřejného zdraví je třeba dále upravit a sladit s navrhovanou právní
úpravou a to v § 80 odst. 1 písmeni e) a l), v § 81 odst. 2 písmeni e) a v § 82
odst. 3 písmeni c).
Škromach:
Dobře, já jenom, protože ty návrhy jsou předloženy
písemně, čili je otázka jestli je nutné je číst, já myslím, že není, čili by
bylo možné jenom se odvolat na tu část návrhu, který tedy je, čili jedná se o
toto, § 1 odst…., pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já ještě technické, zda paní poslankyně, jestli je to
jednotlivý nebo komplexní pozměňovací návrh, protože jsem měl pocit, že jste
klesla hlasem, jako by jste skončila čtení a já tady ty tři křížky výše zmíněné
vidím níže zmíněné, tedy.
Fischerová:
Né, je to komplexní pozměňovací návrh, ale pan
předseda vyzval k § 1 a já očekávám, že vyzve k § 2 a až se dostanu ke
konci toho komplexu tak to řeknu, ale jestliže jsme se dohodli, že stačí odkázat
na ten text, tak já budu pokračovat až do konce toho prvního komplexu, je taková
shoda, je to možné? Děkuju.
Škromach:
Ano, paní poslankyně čekám ***
Fischerová:
Takže na straně 1 bod 2, týká se § 2 za odstavec 1 se
vkládají nové odstavce 2-5, které znějí: jsou to odstavce 2,3,4,5 a dosavadní
odstavce 2-5 se označí jako odstavce 2-5 se označují jako odstavce 6-9. Tím by
byl vyčerpaný ten § 2 , pokud jde odůvodnění, tak se zde doplňují pojmy, které
vyjadřují obsah zákona a činnost státní zdravotní správy včetně hygienické
služby. Dál, související změny jsou uvedeny pod bodem 3 a týkající se § 80 odst.
1 písmene e), dále pod bodem 4, týkající se § 80 odst. 1 písmene l), pod bodem 6
v § 82 odst. 3 písmene t), tím
končí komplex, který se týká odst. 1 a 2 a tvoří jeden celek plus
související legislativní změny, které jsem citovala pod bodem 3,4,5 a 6. Konec
prvního komplexu. Dál následuje další komplex a týká se § 3 odst. 4
…(přerušena)
Škromach:
Ten další komplex uděláme až dojdeme k § 3, ano? Takže
nyní bychom hlasovali o tomto komplexním návrhu, který byl přednesen, pan
zpravodaj.
Ouzký:
Nezlobte se, já nechci situaci komplikovat, ale zde se
právě dostáváme do toho, do situace, kterou zmiňoval kolega David nebo kolega
Janeček. Já nemám žádný problém s tím, abych hlasoval pro to, že v § 1 bude
změna na oblast ochrany a podpory, ale mám obrovský problém, abych hlasoval vše
co bylo zmíněno v § 2, tj. ten soubor proklamativních usnesení, které mi
připomínají dobu minulou, a které vím, že jako výchova ke zdravému způsobu
života a prevenci nemocí, podpora veřejného zdraví, jsou hodně činností, které
zahrnují zejména výchovu ke zdravému způsobu života a nejde o to, že je to tady
dokonce duplicitně, je to zaplevelení zákona, myslím si, že bychom toto mohli
dát do zákona o středních školách, vysokých školách, dokonce do zákona o
zdravotní péči obecně a všichni bychom se shodli na tom, že každý lékař musí
vychovávat ke zdravému způsobu života, každý učitel dokonce musí vychovávat ke
zdravému způsobu života a s tím tedy skutečně problém mám. Děkuji.
Škromach:
Dobře, čili pane zpravodajče co navrhujete?
Ouzký:
Z toho, z toho je můj návrh hlasovati odděleně o § 1 a
§ 2.
Škromach:
Já se ptám paní předkladatelky, je to možné ano?
Fischerová:
Ano je to možné.
Škromach:
Dobře, čili
***, pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Jestli můžu technickou, já myslím, že to možné není a
proto jsem se ptal jestli je to komplex nebo né a to musím říct paní kolegyni
Fischerové, že to tedy nám musí říct zcela jasně, jestli je to komplex a
podotýkám, že jestliže v paragrafu, v odstavce nebo v bodu 1
odhlasujeme podporu zdraví a neřekneme zároveň co to ta podpora zdraví je, třeba
podpora zdraví může být *** potraviny např. já neví co. Tak to prostě podle mého
názory postrádá smysl a proto ještě jednou opakuji tu otázku, na kterou mi teď
bylo odpovězeno dvakrát paní poslankyní Fischerovou rozdílným způsobem. Jestli
je to tedy komplex, protože v tom případě víme, že o tom komplexu musíme hlasovat žádá-li to
předkladatel a předkládá-li jej předkladatel jako komplex, tak o něm musíme
hlasovat dohromady, paní poslankyně Fischerová řekla, že to je komplex a teď
paní poslankyně říká, že to můžeme hlasovat odděleně, což se podle mého názoru
vylučuje, tak řekněme si jestli je to komplex a pak, i když by to pan zpravodaj
i já třeba bychom to chtěli, tak to nejde hlasovat, budeme muset být proti
celému komplexu a nebo to budeme předkládat jednotlivě a potom se obávám, že
stvoříme neskutečný slepenec.
Škromach:
Takže, pan poslanec Krása.
Krása:
Dámy a pánové, já se vás chci zeptat, vy jste si během této
řeči tady našli skutečně § 80 odst. 1, písmeno e) a l), § 81 odst. 2, písmeno e)
a § 82 odst. 3, písmeno p) to se totiž mění některá ustanovení předloženého zákona, kdo jste si
porovnal návrh předložený vládou a předložený poslanecký návrh, jak se tyto
paragrafy mění, já se obávám, že nikdo to neudělal a že tady skutečně hlasujeme
zcela naslepo, text, který prostě vůbec nevíme jakou má souvislost a co to udělá
s tím textem, který je předložen původně vládou. Skutečně já tvrdím zcela
odpovědně, že teď když budeme hlasovat tak já za sebe říkám, že nevím o čem
hlasuji a nemyslím si, že jsem zrovna jediným možná nebo ten nejhloupější, možná že jo,
možná že jsem tady ten nejhloupější, který nedokáže opravdu tak rychle si dát
dva textu dohromady, prostě já to neumím a ptám se vás, kdo jste si vůbec našel
ty paragrafy, obávám se, že nikdo, že hlasujeme zcela naslepo, já si myslím, že
je to zcela nepřípustné, že takovouto proceduru prostě nemůžeme přijmout, že
jestliže je předloženo 50 stránek pozměňovacích návrhů, tak nelze o nich teďko
v tento moment hlasovat. Já to říkám zcela zodpovědně a samozřejmě, že je
na vaše rozhodnutí, já o takových návrzích hlasovat neumím a samozřejmě nebudu.
Nedovedu si to představit, že by to někdo uměl.
Škromach:
Pane poslanče, já myslím, že stanovisko je velmi
jednoduché, žádný jednací řád nepředpokládá, že by měly být předkládány a jakým
způsobem jsou předkládány pozměňovací návrhy. Podrobná rozprava probíhá vždycky
tím, že se, že jednotlivý poslanci předkládají své návrhy, jestliže je předloží
písemně dopředu, je to pouze dobře, jestliže je nepředloží, pak samozřejmě máte
právo nejste-li přesvědčen o tom, že ten pozměňovací návrh je správný a
předpokládám, že jste podrobně seznámen s původním návrhem zákona vládního,
pak prostě ten návrh nepodpoříte a máte jistotu, že zůstává v té původní
podobě, tak jak je a chybou toho příslušného poslance, který takový rozsah
pozměňovací návrhů předkládá, že s nimi neseznámil celý výbor, tak aby mohl
pozitivně hlasovat o tyto návrhy. Ti poslanci, kteří jsou jaksi s tím
řekněme seznámeni a tyto návrhy podpoří, pak samozřejmě vědí o čem určitě
hlasují a já vím osobně o čem hlasuji na rozdíl možná od vás, ale, ale není
otázka geniality … Takže to, takže samozřejmě je možné jako ten svůj názor
vyjádřit hlasováním, jestliže podpořím návrh, který je poslancem předkládám, pak
vím o čem jsem hlasoval, nepodpořím-li ho zůstává návrh v původním znění,
tak jak byl předložen Ministerstvem. Takže jenom prosil bych jednotlivé
předkladatele, aby jasně deklarovali tedy o čem hlasujeme a jestli tedy je
možné, jestliže je to komplexní návrh, pak skutečně je otázka, jestli hlasovat
po jednotlivých bodem. Pak jestliže můžeme
hlasovat o jednotlivých bodem hlasujme o jednotlivých bodem, ale
nedávejme to jako komplexní návrh.
Fischerová:
Já bych dala přednost tomu komplexu a žádám o
vyjádření předkladatele.
Škromach:
Ano, takže stanovisko předkladatele k tomuto
komplexnímu návrhu.
Vít:
(mimo mikrofon)
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
V tomto případě nedoporučuji.
Škromach:
Ano, takže kdo souhlasí s tímto návrhem? Ještě
prosím jednou. Osm. Kdo je proti tomuto návrhu, tři. Kdo se zdržel hlasování,
čtyři, pět je osm. Ano, takže návrh nebyl přijat. Takže prosím § 2 – není návrh,
§ 3 – paní poslankyně Fischerová.
Fischerová:
Pozměňovací návrh v písemném textu pod body číslo
7 v § 3, odst. 4 se slova minulé hodnoty nahrazují slovy hygienické lhůty a na
konci odstavce se doplní tyto věty. Povolení nelze udělit, jestliže nedodržení
hygienického limitu kteréhokoliv ukazatele trvalo v posledním roce v součtu déle než 30 dní, nebo
jde-li o ukazatele s nejvyšší meznou hodnotou nebo meznou hodnotou referenčního rizika a závadu nelze
odstranit *** výpadek nahrávky ***
legislativní změna na změnu odkazu.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele, stanovisko
zpravodaje?
Ouzký:
Ano, doporučuji.
Škromach:
Ano děkuji, takže kdo je pro tento návrh, je to jasná
většina. Kdo je proti, jeden. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. § 3,
čili hlava II., díl 1. § 3 – není návrh, § 4 – paní poslankyně Fischerová.
Fischerová:
Pod bodem 9 v přiloženém textu, v § 4 odst. 1 se za první větu vkládá
nová věta, která zní: „Místa odběru vzorků pitné vody dodávané rozvodem stanoví
na návrh výrobce pitné vody nebo z vlastního podnětu příslušný orgán
ochrany veřejného zdraví.“ Bod 10 v § 4 se za odst. 1 vkládají nové odstavce 2 a
3, které včetně poznámky pod čarou č. 7 znějí: „ Odstavec 2. Rozsah a četnost
kontroly pitné vody stanovené prováděcím právním předpisem může příslušný orgán
ochrany veřejného zdraví z vlastního podnětu nebo na návrh osoby uvedené z
§ 3 odst. 2, za podmínek stanovených prováděným právním předpisem upravit.
Odstavec 3. V rozsahu stanoveném příslušným (přerušena)
Škromach:
Paní kolegyně, já myslím že ty návrhy není, jsme řekli,
že nebudeme číst, jenom …
Fischerová:
Já jenom jsem chtěla, aby bylo jasné, že se jedná tedy
o komplexní text, kteří to nemají, nicméně velmi ráda, velmi ráda to nebudu
číst. Odstavec 3 je uveden v textu, pod čarou je uveden odkaz č. 7, je to
zákon č. 22/1997 Sb. Odůvodnění je uvedeno v textu, dále jsou pouze
související změny, které jsou uvedeny pod bodem 11, těch souvisejících změn je
více pod bodem 12, 13 a 14, 15 a tím končí tento komplex.
Škromach:
Ano, takže stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Ano.
Škromach:
Ano, takže kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, tři se zdrželi hlasování, návrh
byl přijat. § 5 – není návrh, § 6 – paní poslankyně Fischerová.
Fischerová:
Bod 16
v nadpisu hlavy II, dílu 1. se za slova látky vkládá čárka a slova chemické přípravky.
V dalších bodech se toto doplnění týká stejného problému, jde o body 16,
17, 18, 19, 20, odůvodnění je uvedeno v textu. Tento pozměňovací návrh je
komplexní a souvisí dále s úpravou § 4 odst. 5 a § 102 odst. 3 a odst. 4.
Podrobnosti a vyznačené změny jsou uvedeny v textu, konec pozměňovacího
návrhu.
Škromach:
Čili končí bodem 20, ano?
Fischerová:
Ano 22.
Škromach:
22, ano, takže stanovisko předkladatele.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Ano.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, tři. Návrh byl přijat. § 6,
prosím?
Fischerová:
5, ještě § 5 pokračuje bodem 23 na str. 6 předloženého
textu. V § 5 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec č. 4, který včetně poznámky
pod čarou č. 8 vložené za slova stavebním výrobkem zní. Další text poznámka pod
čarou je uvedena, pokračuje bodem 24, týká se opět § 5 odst. 5. uvedeno
v textu. Dále máte v textu uvedeno poměrně rozsáhlé zdůvodnění a
související změny. Tentýž pozměňovací návrh pokračuje bodem 26, to jsou
související změny, bodem 27 promítnutí do další části zákona, bodem 28 taktéž,
bodem 29 taktéž a tím končí pozměňovací návrh k § 5.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele.
Vít:
Akceptuje.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Také akceptuje.
Škromach:
Takže, kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva, tři, tři se zdrželi, návrh
byl přijat. Teď bychom se vypořádali s § 6 – paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Máte před sebou v tzv. dvojce nebo římská II. Je to jeden návrh pod bodem
1, děkuji.
Škromach:
Ano, takže stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Neutrální.
Škromach:
Takže, kdo je pro tento návrh, devět pro. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, šest. Návrh byl přijat. Takže k § 6 –
není tam nějaký návrh. Díl II. § 7
– není pozměňovací návrh, § 8 – není návrh, § 9 – není návrh, § 10 – není návrh,
§ - 11 není návrh, § 12 – ano, paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Opět máte před sebou, upozorňuji, že je to komplexní návrh
a proto *** vyžaduje hlasování o návrhu jako o komplexním návrhu. Končí jak už
jste pochopili všichni: podobné akce pro děti nebo školy v přírodě.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
***
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva se zdrželi hlasování. Pan
poslanec David se hlásil dále s dalším návrhem.
David:
No, já sice tedy není vhodná chvíle, abychom se vraceli
k jednání o proceduře, ale pokud bych se byl hlásil před tím a mohl
uplatnit svůj návrh, tak by asi bylo možné zbytek toho komplexního návrhu
přijmout. Já jsem chtěl navrhnout, aby z toho návrhu, § 12 z té změny
byla vypuštěna slova: získání specifických znalostí nebo dovedností, protože
takováto formulace umožňuje deklarovat akci jako takovou, která právě vede
k tomuto cíly a tak se vyhnout povinnostem.
Škromach:
Dobře, čili uplatňujete to jako pozměňovací návrh?
David:
Já ho uplatňuji, ale pokud by byl přijat, tak bych neměl
nic proti tomu návrhu komplexnímu, tak jak jsem tady uváděl.
Škromach:
Paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Vzhledem k tomu, že jsem výbor prosila o komplexní
návrh, nechala jsem o něm takto hlasovat, domnívám se, že už, tím že byl přijat, nelze hlasovat o
jiném, navíc si myslím, že jsem naopak přesně se snažila o opačnou věc, tzn.
abych vlastně rozšířila tu možnost, kdyby nemohly, nemohly ty, se ty tábory nebo
ty jazykové kurzy vlastně vyřídit, nebo by vlastně z toho hygienickému
předpisu, naopak jsem je vlastně začleňovala pod stejnou, stejnou dikci.
Škromach:
Ano, takže, je návrh, skutečně by byl nehlasovatelný,
vzhledem k proceduře, ale samozřejmě návrhy se hlasují v pořadí, tak
jak byly, čili zeptám se pana poslance Davida jestli má nějaký
návrh?
David:
No, já to nepokládám za úmysl předkladatele, ale jestli mě
tedy neklame zrak, tak je tady napsáno, že osoba, která pořádá akci musí
zajistit atd. a tady je uvedena výjimka a do té výjimky je právě zahrnuta i
taková akce, která vede k získání specifických vlastně dovedností, takže
myslím si, že má to opačný efekt, než si předkladatel pozměňovacího návrhu
zamýšlel a *** (přerušen)
Škromach:
Já myslím, že v tuto chvíli je ten návrh
nehlasovatelný, jo, paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Já jsem češtinářka, před nebo se nepíše čárka
v případě, že to není odporovací, ta věta je vložení, proto jsou tam dvě
čárka, a nebo pokračuje § 8 odst. 1 nebo při organizování akcí, dovnitř je
vložená věta, která je proto oddělená čárkami, je to gramaticky prosím naprosto
přesně.
Škromach:
Dobře, návrh byl schválen. Takže k § 12 už není žádný
pozměňovací návrh. § 13 – není návrh, § 14 – není návrh, ano § 13 – je
návrh?
Volfová:
*** podle téhož materiálu je § 13. Ano, je to komplexní
návrh.
Škromach:
Ano, takže stanovisko předkladatele? Stanovisko
zpravodaje?
Ouzký:
No já vím, že bych neměl říkat zdůvodnění, ale vzhledem
k tomu, že v § 13 to je ten bod 8 a je to komplexní návrh se stále objevuje
to všelidské testování písku, tak jak jsem se nechal informovat velmi nákladné a
pro, to by snad vzbudilo hrůzu na všech obecních úřadech, kde jsem se dotazoval,
protože by okamžitě zavřeli veškerá ta pískoviště, tak je to prostě pro mě
neakceptovatelné. Díky. Á, já jsem si nevšiml jednoho oddělení, takže je to
oddělené zvlášť, takže pokud se jedná pouze o bod 7, o ***, tak s tím
souhlas, já jsem omlouvám.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, návrh byl přijat. Takže k § 13 ?
Volfová:
Mám ještě jeden návrh o kterém už pan kolega se tady
zmiňoval, takže já už jenom vlastně pod bodem 8 dávám návrh.
Škromach:
Čili neuplatňujete jej.
Volfová:
Uplatňuju.
Škromach:
Paragraf 3, odst. 8 pozměňovací návrh, stanovisko
předkladatele?
Vít:
(Vystoupení bez mikrofonu)
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Nesouhlasné.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, ***. Proti tomuto návrhu, tři.
Zdržel se hlasování, návrh nebyl přijat. Takže § 13 již není žádný pozměňovací návrh, není.
§ 14 – není návrh. Díl III. § 15 – není návrh, § 16 – není návrh, § 17 – není
návrh, § 18 – není návrh. Díl IV. § 19 – není návrh, § 20 – není návrh, § 21 –
je návrh , paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Je to komplexní pozměňovací návrh pod body 9, 10, 11,
odůvodnění jsou předložena.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele, stanovisko
zpravodaje?
Ouzký:
Akceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti,
nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. K § 21 – ještě nějaký
pozměňovací návrh, není. § 22 – není návrh, § 23 – není návrh, § 24 – je návrh,
paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Opět komplexní pozměňovací návrh pod body 12 a 13.
Škromach:
Hlásil se ještě pan poslanec David, abychom něco
neopomněli v tomto případě, prosím.
David:
Já navrhuji v odst. 1 v bodu h) vynechat to co je
v to návrhu hustě uvedeno,
v tom návrhu, kde je uvedena komplexně celá část tohoto návrhu zákona a
sice vynechat slovo uvést na jídelním lístku zdravotní upozornění v rozsahu
upraveném prováděcím právním předpisem, protože jsem přesvědčen, že by to bylo
v praxi zcela neschůdné, to zdůvodnění, které se týká látek jako *** apod. by znamenalo, že by
pravděpodobně asi muselo být uvedeno v kterém, která jídla obsahují tyto
látky, což by zřejmě (přerušen)
Škromach:
Pane poslanče, teď jenom upřesněte, váš pozměňovací
návrh je k pozměňovacímu návrhu, který přednesla paní poslankyně Volfová,
nebo k původnímu návrhu zákona?
Volfová:
Já bych chtěla říci, že pokud by měl být akceptovaný
pozměňovací návrh pana poslance Davida, tak vlastně neexistuje můj, protože to
co on chce vlastně v původním znění zákona, já k němu dávám
pozměňovací návrh, přesně to znění, které on nechce, takže si myslím, že to může
vyjádřit hlasováním.
Škromach:
Ano, čili v pořádku, čili nakonec o vašem návrhu by
se hlasovalo dřív, protože byl předložen jako první. Dobré, zřejmě vyjádříme
svůj názor hlasováním.
Volfová:
Já bych chtěla, jestli mohu?
Škromach:
Pardon. Pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já technicky bych se chtěl zeptat předkladatele, jestli
je představa, jak bude takový prováděcí předpis vypadat? Jestli například tedy
bude obsahovat, jestli budu mít u každé potraviny, u každého jídla vyjádřeno, že
tam je lepek obsažen?
Vít:
*** a ve vyhlášce jsou, přesně budou vyjmenovány ty látky, o
které se bude jednat.
Krízová:
Je to právní úprava obdobná jako u potravin, kde je
potřeba některé skupiny spotřebitelů upozornit na látky, které mohou vyvolat
alergii nebo zdravotní poškození a je to omezená skupina asi čtyř látek, je to
*** ve vyhlášce Ministerstva zdravotnictví, která řeší zdravotní upozornění u
potravin.
Cabrnoch:
Já možná tedy zkusím, aby tomu porozuměl symplexně, u
každého jídla s knedlíkem bude napsáno pozor obsahuje lepek, u každého
guláše, který zahuštěný jíškou bude napsáno pozor obsahuje lepek, takhle je to
myšleno? Fakt bude v každé hospodě napsáno u guláše pozor obsahuje lepek,
teď už ze zákona, dobře děkuji.
Škromach:
Tak, takže je to jasné. Stanovisko předkladatele?
Vít:
Souhlasí.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Nesouhlasí.
Škromach:
Ano, takže kdo je pro tento návrh, tři, čtyři, pět,
šest. Zdržel se hlasování? Zbytek, návrh nebyl přijat. Prosím další pozměňovací
návrh. Je nějaký další návrh k § 24 ? Není-li, jo pardon. Díl V, § 25 – paní
poslankyně Volfová.
Volfová:
Já, tam je pod bodem 14 můj pozměňovací návrh opět ve
stejném materiálu.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Akceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh? Je to jasná většina. Kdo je
proti, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden. Návrh byl přijat. § 26 – již není, §
26 – pozměňovací návrh paní poslankyně Volfová.
Volfová:
Ano, ten řeší komplexní návrh pod body 15, 16, 17, 18,
19, 20.
Škromach:
Ano, takže k tomuto návrhu stanovisko
předkladatele.
Vít:
Akceptuji to v návaznosti na Evropskou unii a zákon
22.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Akceptuje.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je
proti, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden. Návrh byl přijat. K § 26 – již není
žádný pozměňovací návrh, § 27 – pozměňovací návrh pan poslanec Čevela.
Čevela:
Prosím o III, pod bodem 1 i se zdůvodněním bylo ***.
Škromach:
Římská III, pod bodem 1. Stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Ano.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je
proti, nikdo. Zdržel se hlasování, taky nikdo. Návrh byl přijat. § 27 – již není
žádný návrh, § 28 – pan poslanec Čevela.
Čevela:
Opět římská III. Pod bodem 2 se zdůvodněním.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Taktéž.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh? Téměř všichni. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, nikdo. Návrh byl přijat. Takže k § 28
– není návrh, § 29 – není návrh, § 30 – není návrh, § 31 – není návrh, § 32 –
není návrh, § 33 – není návrh, § 34 – pan poslanec Čevela má návrh.
Čevela:
Římská III, pod bodem 3 jde o standardizaci postupu, je
zdůvodnění.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Akceptuje.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden. Návrh byl přijat. § 35 – není
návrh, § 36 – není návrh, § 37 – není návrh, pardon, díl 7, § 37 – paní
poslankyně Jirousová má návrh.
Jirousová:
Jsou to moje pozměňovací návrhy, máme je před sebou.
Bod 3 tam za díl 6, ochrana před hlukem vibracemi a neonovým zářením se zařazuje
díl 7.
Škromach:
Ano, ***, pardon aha, ano tady, takže stanovisko
předkladatele k tomuto návrhu?
Vít:
Já si myslím, že to je duplicitní, protože v § 13 jsme
doplňovali vnitřní prostředí staveb.
Škromach:
Ano, čili stanovisko předkladatele: doporučuje,
nedoporučuje?
Vít:
Nedoporučuje.
Škromach:
Ano, stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasím s předkladatelem, tento návrh je zřejmě
nehlasovatelný, protože již vnitřní
prostředí staveb jsme doplnili předchozím doplňujícím návrhem.
Škromach:
Zeptám se předkladatelky zda souhlasí s tím, že
návrh je nehlasovatelný. Souhlasí, kývá. § 37 – není návrh, § 38 – není návrh, §
39 – pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
V § 39 odst. 2 písmeno ***) nově zní: Zabezpečit
neprodleně mimořádná měření faktorů pracovních podmínek pokud o ně požádá
zařízení vykonávající závodní preventivní péči nebo pokud tak stanový
rozhodnutím příslušný orgán ochrany veřejného zdraví. Odůvodnění, pokud má ***
směs hlasů *** potřebu zajistit mimořádné měření *** směs hlasů *** na závodní
preventivní péči nebo na orgán ochrany veřejného zdraví.
Škromach:
Stanovisko
předkladatele?
Vít:
Můžu akceptovat, ale musí se promítnout v § 82, písmeno1,
odstavec n).
Škromach:
To né, pane předkladateli, pane náměstku, to nejde,
návrh tak jak je podaný buď je akceptovatelný ne neakceptovatelný.
Vít:
Akceptovatelný.
Škromach:
Ano, zpravodaj.
Ouzký:
Také souhlasím.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, kdo je proti tomuto návrhu, tři.
Zdržel se hlasování, pět. Návrh byl přijat. V § 39 – ještě nějaký další návrh?
Ano pan poslanec Cabrnoch?
Cabrnoch:
Písmeno ***) nově zní: Zjistit příčinu překročení
limitních hodnot ukazatelů biologických expozičních *** a nebezpečí jejich ***
špatný záznam*** neprodleně informovat o těchto skutečnostech zaměstnance.
Zdůvodnění, jak odborový orgán, tak zástupci zaměstnanců pro oblast bezpečnosti
a zdraví při práci jsou současně zaměstnanci, oznamování by bylo
duplicitní.
Škromach:
Poznámka: oborový orgán není zaměstnanec, to je ***, ale
to je…., stanovisko předkladatele?
Vít:
Můžeme akceptovat, akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasím.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, pět, šest. Kdo je proti tomuto
návrhu, zdržel se hlasování. Návrh nebyl přijat. V § 39 je ještě pozměňovací
návrh, není-li § 40 – není návrh, §
41 – pan poslanec Čevela.
Čevela:
§ 41, jde o
azbest, odst. 1, 2, 3 je to pod číslice 4, 5, 6 a je příslušný direktivě Evropské
unie.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasí.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. K § 41 již
není žádný další návrh, § 42 – pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
V § 42 se na konci vypouští slova pokud zvláštní předpis
nestanoví jinak.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Neutrální.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, tři. Kdo je proti tomuto návrhu,
čtyři. Zdržel se hlasování, zbytek.
Návrh nebyl přijat. § 42 – není další návrh, § 43 – pan poslanec Čevela.
Čevela:
Pod číslem 7 jde o legislativní dikci se zdůvodněním.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasné.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo, zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. § 44 – není
návrh, pardon hlava římský III, díl 1. § 45 – paní poslankyně Jirousová.
Jirousová:
Tento pozměňovací návrh musím přečíst, protože jsem ho
nepředložila, je to ten osvojený pozměňovací návrh od České pneumologické
společnosti. § 45 odst. 1 vládního návrhu navrhuji, aby byl upraven tak, že v §
45 odst. 1 bude doplněna jako poslední věta tohoto znění: Náklady spojené
s takovou činností, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění hradí
stát v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem. Zdůvodnění, Česká
pneumologická a fyziologická společnost, která je jednou z odborných
společností České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně projednává již
přes 2 roky na úrovni Ministerstva zdravotnictví a jeho prostřednictvím
s Ministerstvem vnitra a financí otázky spojené s úhrady výkonů
nehrazených státem ani zdravotním pojištěním. Jedná se hlavně o
administrativní úkony, které jsou
spojené s plněním úkolů uložených v oboru tuberkulózy a respirační
nemoci, zákonnými opatřeními spojenými s dohledem nad tuberkulózou, tyto
činnost je dosud dotována lékaři v obou *** a pokračování této situace
znamená velké finanční ztráty, při nezajištění těchto úkolů hrozí nebezpeční zhoršení dosud příznivé
situace v kontrole tuberkulózy.
Škromach:
Ano, paní poslankyně, když říkáte, že hrozí velké
ztráty, mohla by jste kvantifikovat o jaké asi, rozsah finančních prostředků ze
státního rozpočtu tímto návrhem se jedná?
Jirousová:
Já bych poprosila tady zástupce jestli, té
pneumologické společnosti, zda by nám to vysvětlil, jak jsem už předeslala, tak
je to osvojený návrh od nich.
Škromach:
Čili, návrh je jasný, ale jde o kvantifikaci těch
prostředků, o jaký se asi jedná ***, tzn. zásah do státního rozpočtu, čili,
takže nechám hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby vystoupil zástupce.
Prosím, máte slovo.
Balík, Česká pneumologická společnost:
Ta suma by se pohybovala
řádově asi 30 milionů ročně. Je to spočítáno na 100 000 obyvatel 300 000
korun.
Škromach:
Dobře, děkuji. Stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasí, jedná se jasný preventivní úkol.
Škromach:
***, abychom se nedostali zase do nějakého jednání. Né,
né nekomentuji. Takže kdo je pro tento návrh. Proti tomuto návrhu, dva. Zdržel
se hlasování, sedm. Návrh byl přijat. Pokud je nás 14, tak to by nemohlo být 7,
8. Teď to souhlasí. Dobře návrh byl přijat. § 46 – pan poslanec Čevela.
Čevela:
Pod arabskou 8. Vrátíme se k § 46 tedy, pod arabským
číslem 8 a 9, protože je tam vztah k tomu § 70 doporučuji hlasovat
najednou.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Ano, stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Ano.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. K § 46 již
není žádný další návrh. § 47 – pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
V § 47 odst. 3 se vypouští. Zdůvodnění jsem říkal
v obecné rozpravě.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptujeme.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Akceptuji:
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, čtyři. Kdo je proti tomuto
návrhu, tři. Zdržel se hlasování,
pardon čtyři, zbytek, návrh nebyl přijat. § 48, pardon ještě pan poslanec
Čevela.
Čevela:
Ještě k tomu § 47 odst. 3 už o tom tady mluvil
zástupce Ministerstva o poradenství, *** naočkovat i proti dalším nemocem, né
jenom proti žluté zimnici, je to pod číslem 10, i se zdůvodnění a samozřejmě
s tím souvisí číslo 11, což se objeví v příloze č. 1.
Škromach:
Pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Jestli mohu se k tomu vyjádřit. Tato formulace se
mi nezdá býti šťastná. Co to je očkování před cestou do zahraničí včetně
odpovídající poradenství. Nevím, jestli je tento termín definován, co je
očkování před cestou do zahraničí, je to po sedmi letech třeba opakování
tetanovky, když třeba náhodou poté pojedu do zahraničí, nebo není, kde je
definováno, co je to před cestou do zahraničí. Já se obávám, že když se já
rozhodnu, že před cestou do Itálie se dám očkovat proti hepatitidě B, tak to je
očkování před cestou do zahraničí a nevím proč by ho měli provádět jen čtyři nebo pět hygienických stanic,
vybraných, protože mi ho může udělat kdokoliv kdo k tomu má oprávnění, já
tím samozřejmě lituji, že nebyl návrh přijat, který byl smysluplný, tento návrh
pozměňovací smysluplný musím konstatovat není, protože až já pojedu do Itálie
tak se nechci proti hepatitidě B jet očkovat na krajskou hygienickou stanici,
*** tento návrh není dobře formulován.
Škromach:
Stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptuji ten názor, návrh.
Škromach:
Ano návrh, stanovisko zpravodaje.
Vít:
Pakliže hlasujeme o návrhu kolegy Čeveli, tak s tím
souhlasím.
Ouzký:
Já ho akceptuji.
Škromach:
K tomu je potřeba vaše stanovisko, nikoliv
k názoru, který zazněl, takže o tom budeme hlasovat. Kdo je pro tento
návrh, je to jasná většina. Kdo je proti tomuto návrhu, dva. Zdržel se
hlasování, tři. Návrh byl přijat. § 48 – není návrh, § 4í – není návrh, § 50 –
není návrh, § 51 – není návrh, § 52 – není návrh, § 53 – pan poslanec
Čevela.
Čevela:
Pod bodem 12 a 13,
jde o salmonelózy, včetně toho zdůvodnění.
Škromach:
Ano, ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuje.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlasí.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. Pan poslanec
Cabrnoch.
Cabrnoch:
K § 53. V § 53 odst. 1 se nakonec písmene d) a písmene
e) doplňuje středník a slova: toto ustanovení se nepoužije v případě osob
po nákaze virem lidského imunodeficitu.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Nesouhlasí.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, tři. Kdo je proti tomuto návrhu,
šest, sedm. Kdo se zdržel hlasování. Návrh nebyl přijat. § 54 – není návrh, § 55
– není návrh, § 56 – není návrh, § 57 – není návrh, § 58 – není návrh, § 59 – není návrh, § 60 – není
návrh, § 61 – není návrh. Díl třetí § 62 – není návrh, § 63 – není návrh, § 64 –
není návrh, § 65 – není návrh, § 66 – není návrh, § 67 – není návrh, § 68 – není návrh, § 69 – není
návrh, § 70 – není návrh. Díl čtvrtý § 71 – není návrh, § 72 – není návrh, § 73
– je návrh, pan poslanec Čevela.
Čevela:
Je návrh, a to pod arabskou 14 až 22, včetně
zdůvodnění.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Já vnímám, že předkladatel, předkladatel odstranil
preventivní, mnou kritizovanou preventivní dozor, nebo návrat
k preventivnímu dozoru. To co tam zůstalo, bohužel tento návrh je
komplexní, je odst. 3 § 77 a to je dle mého soudu problém legislativní, to že je
orgán příslušný rozhodnout podle zvláštních právních předpisů a že ve věcech
podle odst. 2 nemůže rozhodnout v rozporu se stanoviskem příslušného orgánu
k ochraně veřejného zdraví, je tam, tam já cítím ten rozpor, že ten
rozhodující orgán je ten zodpovědný orgán, který bude povoláván a po pohnání
zodpovědnosti on dává to finální kulaté razítko a tady je trochu rozpor, že
v podstatě jemu jeho poradní spolupracující orgán veřejného zdraví nabízí
ten, v podstatě nabízený orgán musí přijmout, jestli mi rozumíte, to je věc
se kterou já mám velký problém a když jsem na to dopředu, dopředu předkladatele
pozměňovacího návrhu upozorňoval, protože jsem na tom upozorněn legislativou, že
to může být napadnuto.
Škromach:
Pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já bych chtěl říci, chápu úmysl, úmysl předkladatele
dosáhnout toho, aby když hygienik řekne né, tak aby to stavební úřad, řekněme
zjednodušeně nemohl zvrátit a říci, ale ano. Ale tato formulace není podle mého
názoru dobrá, tak jestliže je předkročena přijatelná míra zdravotního rizika a
hygienik přesto řekne ano, tak stavební úřad bude muset říci ano, i kdyby
nechtěl. A podle toho, podle mě to není možné, dát do zákona v této podobě.
Myslím si, že by bylo možné, kdyby ta poslední větička byla: jestliže je
stanovisko orgánu ochrany veřejného zdraví negativní, tak bychom na toto mohli
hlasovat, ale takto, si myslím, že s tím nelze souhlasit. Protože modelová
situace, hygienik řekne ano, i když je překročena míra, a potom stavební úřad
musí říci ano, i kdyby to nemělo střechu.
Škromach:
Ano, já se zeptám předkladatele, zda toto je možné
akceptovat?
Čevela:
Přece jen se domnívám, že stanovisko orgánu státního
zdravotního orgánu byl nemělo by *** pominuto, tak i přesto si myslím, že bude
lepší něco než nic, tedy má-li to ohrozit tento komplexní pozměňovací návrh tak
se s tím ztotožňuji.
Škromach:
Ano, čili tak jak zazněl od pana poslance Cabrnocha?
Dobře, tímto doplněním, tak jak si ho osvojil navrhovatel, stanovisko
předkladatele?
Vít:
Já abych se teď přiznal, tak tomu nerozumím, čili hlasujeme o
tomu, o té změně kterou navrhl pan poslanec Cabrnoch?
Škromach:
Né, nikoliv nenavrhujeme, to co navrhl pan poslanec
Cabrnoch si osvojil předkladatel, pan poslanec Čevela, tudíž hlasujeme o
komplexním návrhu ve znění tak, jak v podstatě bylo, bylo řečeno ze strany
pana poslance Cabrnocha, čili toho doplnění toho, ještě bych poprosil.
Cabrnoch:
Já to řekl z vody, nemám to taky napsané, ale myslím
si, že namísto toho jestliže je překročena přijatelná míra zdravotního rizika,
navrhuji dát slova, jestliže je stanovisko příslušného orgánu ochrany veřejného
zdraví negativní.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Ano, takže víme, o čem budeme hlasovat, ano? Ano,
stanovisko předkladatele pozitivní. Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Akceptovatelné.
Škromach:
Takže hlasujeme, kdo je pro tento návrh, je to jasná
většina. Kdo je proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden. Návrh
byl přijal. § 74 – není návrh, § 75 – není návrh, § 76, hlava čtvrtá – není
návrh, § 77 – není návrh, pardon, omlouvám se – paní poslankyně Jirousová.
Jirousová:
Pane zpravodaji, doufám že návrh bude hlasovatelný. Je
to můj pozměňovací návrh, bod č. 1 a jsou zde dvě varianty, ráda bych nechala
hlasovat po …
Škromach:
Po variantách, ano?
Ouzký:
Ano, myslím si, že návrh je hlasovatelný.
Škromach:
Takže můžeme hlasovat o variantě 1 a potom o variantě 2,
ano. Takže stanovisko předkladatele k variantě 1?
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Neakceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, dva. Kdo je proti tomuto návrhu,
nikdo. Zdržel se hlasování, zbytek. Návrh nebyl přijat. Budeme hlasovat o
variantě č. 2, stanovisko předkladatele?
Ouzký:
***varianta č. 2 je nehlasovatelná, varianta č. 1 byla hlasovatelná,
varianta č. 2 je totéž o čem jsme diskutovali nyní pod bodem 18 v návrhu
kolegy Čeveli a tam je ta nepominutelnost toho orgánu ochrany veřejného
zdraví.
Škromach:
Zeptám se paní poslankyně Jirousové, jestli se domnívám
taky, ano takže, takže je tento návrh vyřešen a dostáváme se k hlavě římská
V, díl první , oddíl 1 § 78 – není návrh, § 79 – není návrh, § 80 – pan poslanec
Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já mám dva návrhy, jeden je komplexní. Komplexní
pozměňovací návrh se týká § 80, 81, 82 a uvádím ho pod pracovním názvem
jmenování zástupců. Navrhuji v § 80 odst. 4 vypustit poslední větu, § 81 odst. 1
vypustit poslední větu,
(výměna kazety)
Škromach:
Já bych si dovolil protinávrh k tomuto návrhu,
s tím že hlavního hygienika jmenuje a odvolává Ministr zdravotnictví.
Stanovisko předkladatele, čili asi budeme nejdříve hlasovat o protinávrhu a
potom o původním návrhu. Je to, je to tom kdo jmenuje a odvolává hlavního
hygienika.
Ouzký:
Já jestli mohu doplnit na rozdíl od toho, od toho co jsme se
domnívali, že tento zákon, že to přesně neupravuje, tak pane předsedo váš, váš
protinávrh v podstatě totožný
s tím, co se praví v § 80 bod 4 a to je zřízení funkce hlavního hygienika
Ministerstvem a ministr zdravotnictví může jmenovat a odvolat á, tady je…, takže
zpět. Takže má pravdu kolega Cabrnoch, když tvrdí, že jmenování hlavního
hygienika není upraveno, není upraveno zákonem.
Škromach:
Čili nejdřív bychom hlasovali o mém protinávrhu, že
jmenuje ministr zdravotnictví, poté o návrhu pana poslance Cabrnocha, že jmenuje
vláda na návrh ministra zdravotnictví.Takže stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Přísně neutrální.
Škromach:
Dobře, kdo je pro tento návrh, devět. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, pět. Návrh byl přijat, tím pádem
původní návrh je nehlasovatelný. Ale díky za to … Takže § 81 – pan poslanec
Čevela.
Čevela:
Pod bodem 23 až 28 komplexní pozměňovací návrh, včetně
zdůvodnění.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Taktéž.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, také nikdo. Návrh byl přijat. § 82 –
já mám návrh, je to *** komplexu pozměňovací návrhů pod označením římská IV.,
bod 1 § 82 odst. 2 včetně zdůvodnění. Stanovisko předkladatele.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Akceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti,
nikdo. Zdržel se hlasování, dva, tři. Návrh byl přijat. Dále v § 82 v odst.
3 písmeno b) tj. *** opět komplexní
pozměňovací návrh pod písmenem č. 2, který předkládám včetně zdůvodnění.
Stanovisko předkladatele.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Ano, akceptuji.
Škromach:
Čili, kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. Další
návrh je § 82 odst. 3 nakonec písmene f) se doplní slova atd., tak jak je
uvedeno pod písmenem 3 v návrhu včetně zdůvodnění. Stanovisko
předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko
zpravodaje?
Ouzký:
Ano, akceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, to je jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, jeden. Zdržel se hlasování. Návrh byl přijat. V § 82 již není
žádný návrh, § 83 – není návrh, § 84 já mám návrh. Je uvedeným pod písmenem
arabská 4 v § 83 písmeno 1 písmeno v), á pardon, pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já bych se k tomu chtěl vyjádřit. Tento návrh
rozšiřuje možnost nařídit mimořádné následné lékařské preventivní prohlídky bez
toho, že by kvantifikoval jejich dopad na systém veřejného zdravotního
pojištění. Já se domnívám, že za prvé je špatné, že jsou tyto prohlídky
související se rizikem plynoucím z práce, jak jsem již říkal v obecné
rozpravě, že jsou přičítány na vrub, tedy hrazeny z veřejného zdravotního
pojištění a nesouhlasím s tím, aby zde byl vytvořen další tunel do
veřejného zdravotního pojištění rozhodnutím orgánu státní správy.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele.
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Pane náměstku, vy se vždycky vyjadřujete k návrhu
nikoliv k názoru.
Vít:
Omlouvám se, akceptuji.
Škromach:
Ano, zpravodaj.
Ouzký:
Nesouhlasím.
Škromach:
Ano, takže kdo je pro tento návrh, *** je pro. Kdo je
proti tomuto návrhu, tři. Zdržel se hlasování, čtyři. Návrh byl přijat. K § 84
již není žádný pozměňovací návrh, § 85 – není návrh, § 86 – pan poslanec
Cabrnoch má návrh. Ano, já mám návrh. Je uvedený pod písmenem, pod čísly 5 a 6, tak pan
poslanec Cabrnoch k tomu, prosím.
Cabrnoch:
Já mám proti návrh k návrh pana předsedy, jde o
zřízení Státního zdravotního ústavu. Chci říci, že má-li být Státní zdravotní
ústav jako jedna z řady rozpočtových organizací Ministerstva zdravotnictví
zřízen na základě zákona ***několik hlasů*** promiňte, beru zpět.
Škromach:
Stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Souhlas.
Škromach:
Takže, kdo je pro tento návrh? Je to jasná většina. Kdo
je proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. Nyní
přicházíme tedy k…, jedná se tedy o § 86, § 87 – není návrh. Oddíl 4, § 88 – mám
návrh, uvedený pod písmenem arabská 7, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Pardon, tady se jedná o bod 7? Ano, souhlas.
Škromach:
Ano, čili kdo je pro tento návrh, je to jasná většina.
Kdo je proti, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Mám k § 88 v odst. 1 se za slovo mohou doplní slova
v mimořádných případech vhodných zvláštního zřetele, jde o to vstupování do
bytů. Za slovo mohou, doplní slova „ v mimořádných případech vhodných
zvláštního zřetele.“
Škromach:
Čili to je § 88, odst. 1, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Vřele doporučuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden, dva. Návrh byl přijat. V § 88
je ještě jeden návrh, na straně 3 pod arabskou 8, včetně pod poznámky pod čarou
a odůvodnění, tak jak byl uveden. Stanovisko předkladatele.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Doporučuji vřele, *** jenom se zapomíná na to, že tito lidé
pracují s lékařským tajemstvím a …, takže doporučuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, většina. Kdo je proti tomuto
návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, dva. Návrh byl přijat. § 88 – už není žádný
návrh, § 89 – není návrh, § 90 – je návrh, jedná se o komplexní návrh na straně
3 pod písmeny 9 a 10, je fakt, že v 10 se vracíme k § 2, ale pokud bude schválen
úprava *** je nutné upravit i § 2. Takže stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Nesouhlasí.
Škromach:
Pan Cabrnoch k tomu.
Cabrnoch:
Já bych tady chtěl všem kolegům připomenout, že to je
ten princip, o kterém jsem hovořil v obecné rozpravě, tedy o to, jestli
orgán odebere soukromému výrobci výrobek bez náhrady nebo jestli ho odebere a
zaplatí mu ho. Já to pokládám a
principiální a upozorňuji, že přijetí tohoto pozměňovacího návrhu může
ohrozit ve Sněmovně přijetí zákona jako celku, podle mého osobního názoru.
Jestliže vyrábím chlebíčky, dělám 60 druhů chlebíčků, někdo přijde a řekne, od
každého mi deset dáte, tak jsem proti, co potom když budu vyrábět letadlo,
náhodou.
Škromach:
Ano, je to zajímavý argument, na základě toho tento
návrh stahuji. Takže můžeme pokračovat dále. § 90 – není návrh, § 91 – není
návrh, § 92 – není návrh, § 93 – není návrh, § 94 – není návrh, § 95 –
v dílu není návrh, hlava římská VI. § 96 – není návrh, hlava římská VII.
díl první § 97 – není návrh, § 98 – není návrh, § 99 – není návrh, § 100 – je
návrh, a sice je pod označením arabská 11, 12 a 13 včetně zdůvodnění. Stanovisko
předkladatele.
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Souhlasí.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je proti
tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, nikdo. Návrh byl přijat. K § 100 – už
není žádný návrh, díl 2 § 101 – není návrh, § 102 – není návrh, § 103 – je
návrh, paní poslankyně Jirousová.
Jirousová:
Mám ho ve svých pozměňovacích návrzích, bod 2.
Škromach:
Stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Já věřím předkladateli a neakceptuji.
Škromach:
Kdo je tedy pro tento návrh, dva. Kdo je proti tomuto
návrhu, nikdo. Zdrželi se hlasování, všichni ostatní. Návrh nebyl přijat. V §
103 odst. 2 mám pozměňovací návrh, který bych rozdělil na dvě části a to je sice
v § 103 odst. 2 se v poslední větě slova dvou let nahrazují slovy jednoho
roku. Stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje? Pane poslanče Ouzký.
Ouzký:
Pardon, mě kolegyně Jirousová natolik vyvedla z míry,
že jsem nepochopil ten pozměňovací návrh, takže se omlouvám, ano souhlasím.
Škromach:
Ano, takže kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto
návrhu, jeden. Zdržel se hlasování, dva, tři. Návrh byl přijat. Nyní bychom
hlasovali o druhé části tohoto návrhu, tj. že v § 103 odst. 2 se v poslední
větě slova zařízení transfúzní služby a slovo státu zrušují. Pan poslanec
Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já bych prosil, jestli by mohli zástupci předkladatele
vysvětlit, proti tomu zrušení slova státu nemám žádných námitek, ale proč
transfúzní stanice v tom textu nebudou, oni nebudou smět vyšetřovat nebo se
zahrnují pod zdravotnická zařízení obecně?
Vít:
Zahrnují se pod zdravotnická zařízení obecně.
Škromach:
Stanovisko předkladatele?
Vít:
Ano, souhlasím.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje? Kdo je pro tento návrh, jasná
většina. Kdo je proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, čtyři. Návrh
byl přijat. 103, § 104 – není návrh, § 105 – není návrh, § 106 – není návrh. Díl
3 § 107 – není návrh, § 108 – není návrh, § 109 – není návrh, § 110 – není
návrh, § 111 – není návrh, § 112 – není návrh, § 113 – není návrh, část šestá §
114 – není návrh, část sedmá § 115 – není návrh, část osmá § 116 – není návrh,
část devátá § 117 – není návrh, část 10 § 118 – není návrh, část jedenáct § 119
– je návrh, pan poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Navrhuji, aby se v § 119 doplnil nový bod 5, který zní: v
§ 35 se věta hrazená péče zahrnuje nahrazuje textem závodní preventivní péče je
hrazena zaměstnavatelem, zahrnuje, konec té vložené věty a současně zrušilo se
vypustilo se písmeno a). Já to musím vysvětlit, protože to souvisí s tím,
co jsem říkal v obecné rozpravě. Týká se to zákona o veřejném zdravotním
pojištění a touto úpravou, podle mého jednoduchou, dosáhneme toho, že závodní
preventivní péče bude hrazena zaměstnavatelem a nikoliv nemorálně systémem
veřejného zdravotního pojištění jak je tomu bohužel stále doposud.
Škromach:
Já sice vaše argumenty pane poslanče vnímám, ale mám
pocit, že to bude znamenat další zátěž pro zaměstnavatele, podnikatele a že
bychom, tudíž asi zřejmě pro tento návrh hlasovat nebudu moci. Stanovisko
předkladatele?
Vít:
Akceptuje.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje.
Ouzký:
Také akceptuje.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, proti tomuto návrhu, nikdo.
Zdržel se hlasování, zbytek. Návrh nebyl přijat. *** Tak nyní tedy budeme
pokračovat dále část dvanáctá § 120 – není návrh, část třináctá § 121 – není
návrh, část čtrnáctá § 122 – není návrh, část patnáctá § 123 – není návrh, část
šestnáctá § 124 – není návrh, část sedmnáctá § 125 – není návrh, část osmnáctá §
126 – není návrh, část devatenáctá § 127 – není návrh, část dvacátá § 128 – není
návrh, část dvacátá první § 129 – není návrh, část dvacátá druhá § 130 – není
návrh, část dvacátá třetí § 131 – není návrh, část dvacátá čtvrtá § 132 – není
návrh, část dvacátá pátá, ta je na 133 je návrh, je uveden jako komplexní návrh,
pozměňovací návrh pod písmenem, číslem 15 na straně 4 pozměňovacích návrhů k § 133, stanovisko předkladatele?
Vít:
Akceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Akceptuji.
Škromach:
Kdo je pro tento návrh, je to jasná většina. Kdo je
proti tomuto návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden, dva. Návrh byl přijat.
Část dvacátá šestá § 134 – není návrh. Příloha č. 1 k zákonu – není návrh,
příloha č. 2 – je návrh, pan poslanec Hanuš.
Hanuš:
Odstavec 5 se doplňuje o název okresu Semily a
v odstavci číslo 6 se Semily zruší.
Škromach:
Ano, stanovisko předkladatele?
Vít:
Neakceptuji.
Škromach:
Stanovisko zpravodaje. Pardon, ještě pan
poslanec Cabrnoch.
Cabrnoch:
Já tedy, chtěl bych navrhnout kolegovi
Hanušovi, jestli by to nerozšířil o okres Havlíčkův Brod, který teď je
v kraji Jihomoravském, tedy Jihlavském a také v tomto návrhu spadá pod
Hradec?
Hanuš:
Osvojuji si tento
návrh.
Škromach:
Dobře, stanovisko předkladatele bylo kladné,
není, stanovisko zpravodaje?
Ouzký:
Ano, já si myslím, že bez vysvětlení
předkladatel uvádí relevantní argument s účinností tohoto zákona a
s účinností zákona o ….(přerušen)
Krízová:
***, která tady prošla pozměňovacími návrhy,
kde se navrhuje 14 krajských hygieniků, který kopírujou ve správních obvodech
ústavní zákon 348, takže tady by šlo o změnu od 1. července do 1.1. 2001, na půl
roku. *** veřejný správy ještě nenabydou ani účinnosti.
Hanuš:
Pardon, stanuji návrh.
Škromach:
Dobře, takže příloha č. 2 – není
pozměňovací návrh. Tím jsme projednali, pokud se nemýlím, pane zpravodaji celý
návrh zákona a já bych vás požádal o přednesení návrhu na usnesení k návrhu
zákona jako celku.
Ouzký:
Mohu? Takže 126 usnesení ze 33. schůze
dne 3. května roku 2000 k vládnímu návrhu zákona o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů. Po odůvodnění hlavního hygienika pana
doktora Vítka, zpravodajské zprávě poslance Miroslava Ouzkého a po rozpravě výbor pro sociální politiku a
zdravotnictví doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas
s vládním návrhem zákona o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů s přijatými pozměňovacími návrhy. Za druhé zmocňuje
zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativní odborem kanceláře
Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy a aby
seznámil se stanoviskem výboru schůzi Poslanecké sněmovny. Miroslav Ouzký -
zpravodaj, Zdeněk Škromach – předseda výboru, Lucie Talmanová –
ověřovatelka.
Škromach:
Ano, takže k tomuto návrhu na usnesení
je nějaký pozměňovací návrh nebo jiný návrh? Není-li tento návrh, kdo souhlasí
s tímto návrhem na usnesení? Je to jasná většina. Kdo je proti tomuto
návrhu, nikdo. Zdržel se hlasování, jeden, dva, tři, čtyři, pět se zdrželo
hlasování, takže návrh byl přijat. Děkuji panu zpravodaji za jeho nelehkou roli,
děkuji i panu zástupci předkladatele za odvedenou práci a tím tento bod jsme
ukončili. Pan poslanec Cabrnoch.
Vážené kolegyně a kolegové, já bych
chtěl ještě vás požádat o zvážení následujícího návrhu. Víme dobře, že na
programu schůze jsou zařazeny 4 zákony a to jsou tisky 543 o požární ochraně,
544 o záchranném sboru, 447 A a B nyní tedy, o krizovém řízení a o integrovaném
záchranném systému. Tyto, tyto čtyři návrhy zákonů se velmi úzce dotýkají také
v oblasti zdravotnictví, především co se týká v oblasti záchranné
zdravotnické služby a její organizace a zapojení do integrovaného systému
záchranného. Vzhledem k tomu, že jsem sledoval, byť jenom málo běh těchto zákonů musím
říci, že tam oproti předloze, která byla jako vládní návrh předložena do
Poslanecké sněmovny došlo poměrně k výrazným změnám. A původně jsem chtěl
navrhovat, abychom se těmi zákony zabývali na našem výboru a přijali k nim
nějaké závěry. Vzhledem k tomu, že předlohy, kterou jsou v současné
době projednávány výborem pro obranu a bezpečnost jsou prakticky celé nové, jsou
to vlastně komplexní pozměňovací návrhy, kterém byly zpracovány, jsem-li dobře
informován na ministerstvu, navrhuji, abychom jako výbor přijali usnesení,
kterým navrhneme Poslanecké sněmovně stažení těchto čtyř bodů
z projednávání následující schůze Poslanecké sněmovny a poté jako výbor
projednáme tyto návrhy v té podobě, v které jak doufám do toho druhého
a třetího čtení budou Sněmovně předkládány tak, abychom k nim mohli
zaujmout korektní stanovisko. Prosím vás o podporu tohoto mého návrhu na
usnesení, kterým opakuji navrhneme jako výbor Poslanecké sněmovně stažení těchto
čtyř bodů z programů následující schůze Poslanecké sněmovny.
Škromach:
Čili zřejmě asi formálně, abychom učili všemu
zadost je asi nezbytné, že bychom nyní rozhodli o zařazení dalšího bodu a ten by
mohl mít název Usnesení k těmto tiskům s tím, že v rámci tohoto
bodu by bylo přijato toto usnesení, pokud není námitek. Takže nechám tedy
nejdříve hlasovat o návrhu o zařazení tohoto bodu. Ano, je to jasná většina, je
potřeba tří pětinová většina všech poslanců výboru. Kdo je proti? Jeden. Zdržel
se hlasování, nikdo. Takže otevírám rozpravu k tomuto bodu a hlásí se pan
poslanec Cabrnoch s návrhem na usnesení.
Cabrnoch:
Navrhuji usnesení: Výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví navrhuje Poslanecké sněmovně, doporučuje Poslanecké
sněmovně stažení bodů, příslužných tedy podle, podle návrhu programu, tedy
stažení projednávání tisku 543, 544, 447 A a 447 B z programu schůze
Poslanecké sněmovny a jejich přeřazení na následující schůzi Poslanecké
sněmovny.
Škromach:
Ano, pan poslanec Hofman.
Hofman:
Já se jenom dovolím zeptat, protože toto
je řešení krajně nezvyklé a ještě se tady myslím v Poslanecké sněmovně ani
nestalo, že by výbor, který nemá přiřknuty tady tyhle zákony se takhle usnes, to
znamená bude, bude pan poslanec Cabrnoch na Poslanecké sněmovně to, aby tyto
zákony byly svěřeny také výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, aby byly
součástí usnesení ve Sněmovně, nebo jenom proto že jsou přepracovány, já tomu totiž nerozumím. Toto se ještě
nestalo a nevidím důvod, proč my by jsme takhle měli hlasovat.
Cabrnoch:
Jestli mohu odpovědět pane poslanče,
zřejmě hovoříte o přikázání, to samozřejmě již není možné, protože bychom museli
evokovat usnesení minulé schůze Poslanecké sněmovny, na druhou stranu každý
výbor může projednávat jakýkoliv návrh zákona, aniž by mu byl Sněmovnou
přikázán, takže já jsem přesvědčen, že je správné, abychom tyto návrhy zákonů
projednávali, i když nám nebyly přikázány a nebudu navrhovat ve Sněmovně
revokaci přikázání těchto zákonů do našeho výboru, myslím si, že to je zbytečné.
Na druhou stranu, ten důvod proč je chci projednávat je myslím zřejmý, protože
se týkají záchranných služeb a to je významný segment zdravotnictví.
Škromach:
Pan poslanec
Štrait.
Štrait:
Já se ještě domnívám, že by tam měla být
obligátní věta, jak říkal kolega Cabrnoch, k tomu ještě připojit a zmocňuje
buďto tedy předsedu nebo místopředsedu atd., aby seznámil.
Škromach:
Já myslím, že místopředseda Cabrnoch se
rád ujme přednesení tohoto usnesení. Já myslím, že je souhlas. Já myslím, pane
kolego Hofmane, že ten precedent máme v podstatě, protože jsme vlastně
projednávali i my, na minulé schůzi myslím, že to bylo zákon vlastně, který byl
přikázán jinému výboru ve věci *** správy ohledně zdravotnických zařízení, čili
není to jako, jako nemožné, je to možné, opravdu je to možné, ale není to příliš
jako běžné, ale je to možní. Takže pokud se do rozpravy již nikdo nehlásí,
rozpravu uzavírám a myslím, že návrh na usnesení byl přednesen, s tím, že
bude na Sněmovně prezentován panem poslancem Cabrnochem. Kdo je pro tento návrh
na usnesení z našeho výboru? To je jasná většina. Kdo je proti tomuto
návrhu, jeden. Zdržel se hlasování, nikdo. Návrh byl přijat, tím jsme ukončili
tento bod, tím jsem ukončili dnešní jednání a sejdeme se zítra v 10 hodin
na jednání s panem ministrem Špidlou.