Aktuality

Lékárníci ani pojišťovny nechtějí reklamu na léky z pojištění


Kategorie: Aktuality 
09.srpen 2001
Lékárníci ani zdravotní pojišťovny nechtějí reklamu na léky hrazené ze zdravotního pojištění. Podporují v tom vládu, která předkládá návrh na omezení reklamy parlamentu. Vláda chce zakázat reklamu na léky, které jsou volně v prodeji a zároveň je mohou hradit zdravotní pojišťovny.

"Jsme proti tomu, aby léky hrazené z pojištění, byť i částečně, měly reklamu," řekl dnes ČTK mluvčí České lékárnické komory Jan Horáček a upřesnil, že vládním návrhem se bude představenstvo zabývat 22. srpna a poté vydá podrobnější prohlášení. "Jako první by měl informovat pacienta o vhodném léku lékař, který se o něj stará. Pokud nejde k lékaři, jsou dostatečně kvalifikovaní k radě lékárníci," řekla dnes ČTK k návrhu na omezení reklamy ředitelka odboru marketingu a komunikace Všeobecné zdravotní pojišťovny Kateřina Zamastilová. Poznamenala, že i když se reklama zakáže a firmy budou moci působit jen na lékaře, určitě si najdou způsob, jak své zboží uplatnit.

"Domníváme se, že vliv firem na lékaře je už dostatečný a není třeba, aby na ně při výběru tlačil také pacient," zdůraznil Horáček. Podle něj by reklama měla být jen na léky nehrazené z pojištění. Reklamě na léky vytýká, že je jednostranná a neuvádí vedlejší účinky a nežádoucí reakce léku. Firmy to obcházejí tím, že doporučí poradit se o nich s lékařem či lékárníkem. Proti omezení reklamy farmaceutické firmy protestují, protože prodej jejich výrobků je plně závislý na tom, zda se o nich pacienti dozvědí. Ministerstvo zdravotnictví však je přesvědčeno o tom, že reklama vede k předepisování stále dražších léků, podle mluvčího ministerstva Otakara Černého proto výdaje pojišťoven za volně prodejné léky rostou rychleji než jejich spotřeba.

"Nemáme spočítáno, kolik by pojišťovna ušetřila, kdyby reklama byla jen na volně prodejné léky. Víme ale, že existuje zhruba 540 léků, které je možno koupit volně a současně si je nechat uhradit z veřejného pojištění. Například za Paralen, který je volně v prodeji i na předpis, vydá pojišťovna ročně kolem 40 miliónů korun," upřesnila Zamastilová.

Autor: Zdroj ČTK