Medicína

Duchovní pomoc při překonávání problémů s drogami


Kategorie: Jak přestat fetovat - drogy 
15.únor 1999
Anonymní narkomané mluví o “dopadnutí na dno”, tedy o bezvýchodné životní situaci způsobené drogami.

Vrcholy a propasti
Uvažování o sebevraždě
Smysl života
Společnost duchovně orientovaných lidí
Nadpřirozená pomoc
Křesťanská meditace
Vnitřní ticho - jak zkrotit divokého koně
Buddhistická meditace

Vrcholy a propasti
Ta motivuje člověka k změně a může mít i duchovní rozměr. To neznamená, že by měl člověk takové zážitky vyhledávat. Ale když už nastanou, je možné je využít.

Hluboké a trvalé účinky na rozvoj osobnosti mohou mít nejen krize, ale i zážitky vrcholů. Americký psycholog A. Maslow popsal zážitky intenzivního štěstí a intuitivního vhledu u lidí, jejichž duševní zdraví bylo nadprůměrné. Tyto zážitky přicházely většinou nepředvídatelně a naprosto nečekaně.

Zážitky vrcholů podle amerického psychologa A. Maslowa

    1. Celý vesmír je vnímán jako integrovaný sjednocený celek.
    2. Toto vnímání se děje za plné a výlučné pozornosti.
    3. Zevní předměty, svět i jednotliví lidé jsou vnímáni vzdáleně a neosobně.
    4. Zážitky vrcholů přesahují malé lidské “já” (ego).
    5. Zážitky vrcholů ukazují cenu života. Dávají životu smysl jako svébytné hodnotě.
    6. Během zážitků vrcholů se vytrácí vnímání prostoru i času.
    7. Koncepce dobra a zla se stává méně zřetelnou a může úplně vymizet. Bolest, nemoci a smrt jsou vnímány jako cosi, co má v životě své správné místo. Tento zvláštní stav je obtížné vysvětlovat někomu, kdo ho neprožil.
    8. Zážitek vrcholů nechává člověka ve stavu úžasu, posvátné úcty, pokory, soucitu a vnitřního směřování k pravdě, integritě a schopnosti rozlišování.
    9. Dochází k ubývání úzkostí, pocitů viny, strachů, inhibicí, zmatků, konfliktů a dalších negativních stavů. Nahrazují je zážitky tak hluboké, že se často popisují jako náboženská konverze nebo duchovního povznesení.
    10. Člověk prožívá své skutečné “já”. V něm je skutečnější, tvořivější a spontánnější, sebeurčující, svobodně ovlivňující vlastní osud, nesobecký, relativně zbavený svého malého “já” (ega), nevinnější a poctivější. Cítí, že se jeho život řídí vyššími zákony a ztrácí ctižádost v obvyklém slova smyslu.
    11. Protiklady se vytrácejí (např. pokora proti pýše a ctižádost proti uvolněnému životu).
    12. Člověk má pocit, že je příjemcem “Boží milosti”.

Remcal: “Ty vaše vrcholy znám z doby, kdy jsem bral drogy. Nijak mi nepomohly, ale naopak jsem si vytvořil závislost.”
Odpověď: To co jste prožil, nebyly pravé “zážitky vrcholů”. Maslow zkoumal lidi, kteří drogy nebrali a žili normálním životem. Je ale důležité, že stav intenzivního štěstí, což si někdo mylně spojuje s drogami, vzniká bez drog. Podobné zážitky jako Maslow popisují i mystici různých náboženských tradic, mistři meditace i lidé, kteří prostě plní své životní poslání.

Zamyslete se, prosím, nad svými vrcholy a propastmi. Co vás naučily? V čem jste díky jim moudřejší a citlivější a v čem znáte život lépe? Možná se tyto zkušenosti dají použít i k překonání vašich nynějších problémů.

Uvažování o sebevraždě
Úvahy o “zlaté dávce” nejsou mezi lidmi, kteří mají vážný problém s drogou, vzácností. Mnoho lidí, kteří takto uvažovali, naštěstí varoval jakýsi duchovní instinkt. Prakticky všechna náboženství a mnoho filozofií se shoduje v tom, že existuje nějaká forma posmrtného života. Pokud mají pravdu, sebevraždou by člověk ničeho nedosáhl.

Lidský život má obrovskou cenu. Na Východě používají následující přirovnání. V obrovském oceánu žije želva. Na povrchu oceánu někde plave malý dřevěný kruh. Želva se jednou za sto let vynořuje na hladinu. Pravděpodobnost, že se vynoří právě uprostřed onoho dřevěného kruhu, odpovídá pravděpodobnosti, že se duše narodí v lidské podobě.

Před lety někdo zeptal indického mistra jógy, který žil léta v Kanadě, co se stane po smrti člověku, který se předávkoval drogami. Mistr se zamyslel a pak začal hovořit o tom, že v posmrtném světě jsou něco jako léčebny pro takové duše. Po mnoha staletích “léčby” se prý pak taková duše narodí ve velmi těžkých poměrech. Tím nechci říci, že každý, kdo se předávkuje, se narodí jako buvol ve Vietnamu, ale ani to vyloučit nikdo nemůže.

Podobně židovské a křesťanské přikázání “Nezabiješ” lze vztáhnout i na sebe sama.

Před sebevraždou varují i lidé, kteří téměř zemřeli a na posledních chvíli byli zachráněni. Sebevražda nic neřeší. Člověk si by pouze své problémy přenesl do jiné roviny existence. Kdo ví, zda je to křesťanské peklo nebo očistec nebo hinduistické a buddhistické další zrození, do něhož si člověk nese své zásluhy i nedostatky. Mezi různými náboženstvími panuje shoda v tom, že je lépe nespěchat předčasně tam, kam nakonec musíme všichni.

Naiva: “To jako kdybych se předávkovala, že bych se znova narodila jako buvol?”

Odpověď: To pravdu nevím. Jsem si ale naprosto jist, že uděláte dobře, když s drogami přestanete. Ať sama nebo s pomocí léčení.

Smysl života
Jako inspiraci pro vaše uvažování nabízím následující citát:

Každý člověk má poslání, cíl. Kdyby žádný cíl neexistoval, pak by všechno stvoření, celé bytí, veškerá filozofie a všechna náboženství byly úplně zbytečné a bezúčelné. Tím, že žijeme a vůbec nechápeme smysl života, popíráme filozofie a odporujeme náboženstvím. Proto bychom měli alespoň jednou denně uvažovat a ptát se: ‚Proč jsem sem přišel? Proč jsem? Jaký to má smysl? Jsem pouze toto, nebo jsem více, než čím se zdám? Jsem tělo? Jsem tento kus hmoty nebo je nějaká větší skutečnost uvnitř mně?‘”
(Svámí Satjánanda)

Duchovní lidé tvrdí odpradávna, že člověk je více nežli tělo, city nebo myšlenky. Svoji skutečnou podstatu hledají nad nimi. Hovoří o svědku, diváku, nebo pozorovateli netotožném s tělem nebo myslí. Nabádají nás, abychom dokázali rozlišovat, co jsou naše skutečná přání a co vychází z okrajových oblastí našeho já. Symbolicky řečeno bychom se neměli stávat otroky vlastních poddaných. Získat odstup od okamžitých nápadů a nadhled je důležité i při překonávání závislosti. K tomu nám může pomoci mimo jiné i technika vnitřního ticha uvedená dále. Zdánlivě prostou otázku “Kdo jsem já?” můžete použít jako východisko hlubšího zamyšlení se nad sebou nebo meditace.

Společnost duchovně orientovaných lidí
V józe se lze setkat s pojmem “satsang”. Doslova by se to dalo přeložit jako bytí v přítomnosti pravdy. Podle tradice už to, že člověk je v přítomnosti duchovně pokročilejších lidí, na něj působí příznivé.

Vyhýbat se nevhodné společnosti pomáhá člověku předejít recidivě. Ale je správné jít ještě o krok dále a najít si vhodnou a dobrou společnost. Netvrdím, že je to snadné. Orientální rčení říká: “Jestliže je žák připraven, najde se učitel.” I zde bych šel ještě dál: Měli bychom na sobě pracovat, abychom byli připraveni, ale zároveň bychom měli hledat společnost nebo společenství lidí, kteří našemu rozvoji a sebezdokonalení pomohou.

Setkáváme se poměrně často s tím, že někdo, kdo přestane brát drogy, začne navštěvovat nějaký křesťanský sbor nebo jiné duchovně orientované společenství. Je to dobrý nápad.

Nadpřirozená pomoc
V pohádkách, legendách i v životě současníků se setkáváme s příběhy uzdravení z těžkých onemocnění, s varováními, které přicházejí z jiného světa a zachraňují život, s většími nebo menšími zázraky. Věřící člověk to vnímá jako projev Boží vůle. I skeptik připustí, že v člověku je mnohem více než tuší. Vnitřní hlas měl starořecký filosof Sókratés, o Božím působení vypovídají svědci a mystici různých dob i tradic, z křesťanských např. František z Assisi. K nejužívanějším způsobem, jak se dostat do kontaktu s “Vyšší Mocí”, patří:

  • Modlitba. Můžete použít některou z tradičních modliteb, nějaký psaný modlitební text nebo hovořit k Bohu vlastními slovy.
  • Duchovní četba podle vaší volby.
  • Náboženské obřady.
  • Meditace. Jednoduchá meditační metoda je popsána v dodatku, který se týká jógy.

Křesťanská meditace
Tento postup pochází z knihy křesťanského kněze A. de Mello “Sádhana. Cesta k bohu”.

1. Posaďte se zpříma, zároveň své tělo uvolněte.

2. Vnímejte, jak je vdechovaný vzduch prosycen boží silou a přítomností. Tento vzduch je částí ohromného oceánu, který vás obklopuje. Je zřetelně zabarven Boží přítomností.

3. Když vdechujete uvědomujte si, jak do vás Boží přítomnost vstupuje. Když začínáte pociťovat přítomnost Boha, sdělte mu to. Nesdělujte to však slovy nebo myšlenkami, ale prostřednictvím dechu. Takto můžete vyjadřovat nejrůznější city. Můžete vyjádřit např. smutek, důvěru, odevzdání se, touhu, úctu, vděk, chválu atd.

4. Uvědomte si své tělo, v duchu ještě se zavřenýma očima si uvědomte okolí, zhluboka se nadechněte, protáhněte se a otevírejte oči. Cvičení končí.

Naiva: “Já se na to nemůžu soustředit!”
Pak zkuste třeba to, co křesťanští mystikové nazývali střelné modlitby neboli zbožné výkřiky (např. city prodchnuté tiché zvolání “Pane!”).

Vnitřní ticho - jak zkrotit divokého koně
Jistí indický král měl ušlechtilého koně, který se ale nedal osedlat ani zkrotit. Král vypsal odměnu, ale na divokého hřebce nikdo nestačil. Až jednou přišel na královský dvůr jakýsi cizinec. Večer přivedl koně osedlaného a s uzdou. Když se ho ptali, jak se mu to podařilo, odpověděl: “Nechal jsem koně běhat, kam chtěl, vyhazovat, řehtat a vzpínat se. Tiše a klidně jsem ho pozoroval. Navečer, když byl hřebec unaven, snadno jsem ho zkrotil.” Tento příběh je o tom, jak jógín ovládne mysl. Uvedené cvičení se požívá v různých duchovních tradicích pod různými názvy i v psychoterapii. V józe se mu říká “antar mauna”.

Antar mauna (cvičení vnitřního ticha): Nedejte se mýlit názvem, o vnitřní ticho v tomto cvičení nejde. Někteří mistři dokonce říkají, že čím horší myšlenky člověka napadají, tím lépe. Právě takovým myšlenkám se totiž člověk pravděpodobně vyhýbal a právě ty možná působily vnitřní napětí a nepohodu. Hlavní zásadou cvičení je zachovávat vůči zvukům, tělesným pocitům i duševním pocitům a myšlenkám postoj nezaujatého pozorovatele, klidného diváka a nezúčastněného svědka.

Podrobnější postup cvičení najdete v kapitole o józe.

Buddhistická meditace
Tradiční buddhismus odmítá drogy, alkohol i hazardní hry (např. Buddhova rozprava “Rady Sigálovi”). V jistém klášteře v Thajsku poskytují závislým na drogách léčbu založenou na tamní tradiční medicíně, buddhistických rituálech a meditaci. Není to, jak tvrdí očití svědkové, žádný med, ale výsledky jsou prý dobré. Neznámější buddhistická meditační technika se v mnohém podobá cvičení vnitřního ticha. Člověk pozoruje svůj přirozený dech v oblasti nosních dírek nebo v oblasti břicha a komentuje ho (např. klidný dech, rychlý dech, nádech, výdech, přestávka dechu apod.). Podobně komentuje i své tělesné nebo duševní pocity. My se zde ale seznámíme s jinou technikou, kterou tradice také připisuje samotnému Buddhovi. O následující meditační technice se tvrdí, že může mírnit následky špatné karmy.

Mettá-bhávaná

  • Posaďte se pokud možno zpříma a uvolněně.
  • Buddhistická meditace se tradičně začíná tím, že člověk vzdá úctu Buddhovi, jeho učení i následovníkům.
  • Pak požádejte o odpuštění všechny, kterým jsem v tomto životě ublížil, a odpusťte všem, kdo ublížili vám.
  • Vybavte si situaci, kdy jste prožil chvíle klidného štěstí. Tato chvíle by neměla souviset se sexem ani s drogami. Při dalších meditacích se vracejte právě k tomuto okamžiku, ušetříte tak čas a vybavíte si ho snadno a zřetelně. Pak si řekněte: “Ať jsem šťastný, ať je mi dobře.”
  • Vybavte si situaci, kdy jste někomu pomohl a měl jste z toho radost. Opět by to měla být nějaká klidná situace (např. pomoc starému člověku apod.). Vybavte si i pocit přející laskavosti, který vaše konání provázel.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti přede mnou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu dopředu.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti za mnou jsou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu dozadu.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti napravo ode mne, jsou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu napravo.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti nalevo ode mne jsou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu nalevo.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti pode mnou jsou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu dolů.
  • Řekněte si v duchu: “Ať jsou všechny bytosti nade mnou jsou šťastné, ať je jim dobře!” Posílejte laskavou dobrotu nahoru.
  • Pak vysílejte laskavou dobrotu všemi směry a opakujte v duchu: “Ať jsou všechny bytosti šťastné, ať je jim dobře!”
  • Nyní můžete poslat laskavou dobrotu nějakému konkrétnímu žijícímu člověku. To by ale nemělo být spojeno se zištným motivem ani s erotikou. Opakujte při tom: “Ať je šťastný, ať je mu dobře!”
  • Cvičení zakončete přáním sobě samému: “Ať jsem šťastný, ať je mi dobře!”
Autor: Prim. MUDr. Karel Nešpor, CSc.