Kondom neboli prezervativ

Kondomové kuriozity


Kategorie: Kontracepce Kondom neboli prezervativ 
13.říjen 2000
Současný trh nabízí kondomy různého provedení, výrobky se liší sílou stěny, barvou i strukturou materiálu.

Zajímavé je, že většina kondomů má standardní velikost. Je to snad založeno na poznatku, že ve ztopořeném stavu se mužské penisy velikostí příliš


Repro Panax
"Mnozí muži nesnesou tlak preservativu
a
 užívají proto kapoty,
které se navlékají přes žalud,
zabraňují jednak oplodnění,
jednak i předčasné ejakulaci."
(Reklama firmy Hydiko ze 30.
 let.)
neliší, zejména však na skutečnosti, že tenká latexová stěna prezervativu je dostatečně elastická. Pokud je totiž kondom schopen při vzduchové zkoušce pojmout 25 litrů, je jisté, že pojme i penis poněkud nadměrnějších rozměrů. Současně výrobci také občas upozorňují na to, že při nákupu kondomů různých velikostí by mohly vznikat mnohé rozpaky. Pouze v USA – zemi přirozené mezilidské soutěživosti, se ujal prezervativ nadměrných rozměrů, který ovšem většina zákazníků kupuje pouze proto, aby snad v obchodě inzerovali svůj penis veterinárních parametrů. V soukromí se pak vystavují nebezpečí častější možnosti sklouznutí. U nás podobné soutěže nehrozí, většina mužů totiž ví, že penis nadměrných rozměrů přináší ženám více utrpení než radosti a různé soutěže jsou vyhrazeny pouze pubertální mládeži nebo opilcům v hospodách nižších kategorií.

Je libo latex, nebo ovčí střevo?
Různé žertovné tvary kondomů v podobě různých předmětů či zvířat slouží spíše k obveselení uživatelů než k praktickým účelům, rovněž bezpečnost těchto humorných prezervativů je nižší.
Kuriózní je také používání tradičního materiálu – slepého střeva ovcí. Uvádí se, že například v USA je téměř jedno procento kondomů zhotovováno z přírodního materiálu. Má sloužit nejen pro ukájení extravagantních milionářských choutek, ale také jako prostředek pro ty uživatele, kteří jsou alergičtí na latex. Musím ovšem podotknout, že skutečná alergie na latex je velice vzácná. To spíše bývají někteří lidé přecitlivělí na některé chemické látky, silikonový olej, gelová zvlhčovadla, nebo aromatické přísady. V takovém případě není třeba používat ovčích střev, stačí latexový prezervativ bez barvy, chuti, vůně či zápachu. Jinak se ovšem potěšení všech lidských smyslů meze nekladou. I u nás už máme kondomy různých chutí a vůní. V nedávném výzkumu zvítězily kondomy banánové, snad proto, že toto ovoce slouží často jako falický sexuální symbol.

Soulož jako lék
Některé kondomy se vyrábějí s antikoncepčním přípravkem 9-nonoxynol. Jeho účinek je však v tomto případě dosti sporný. U neporušeného kondomu je vlastně zbytečný a v případě prasknutí je zase tato malá dávka nonoxynolu k dosažení antikoncepčního účinku zřetelně nedostatečná. To spíš už mají význam kondomy


Repro Panax
"Ochrana 100 proc. jistá, nákaza neb oplodnění
naprosto vyloučeno. Dvouletá záruka.
Dodává se se stojánkem, krémem, pudrem,
mýdlem a parfumem za cenu Kč 25,-
v kompl. elegantní krabici."
(Reklama firmy Hydiko ze 30.
 let.)
s přídavkem antibiotika. V případě některých zánětlivých onemocnění pochvy by pak takováto soulož mohla znamenat i léčivou proceduru. Je to ostatně krásná představa – soulož jako lék.

Ke zvýšení prodejnosti patří také marketing a různé vynálezy spojené s atraktivním balením a reklamou. Aby se zvýšil zájem žen o koupi kondomů, prodává se jich třeba šest v luxusní modré krabičce připomínající balení na make-up. Ženy si pak kupují kondomy bez zbytečného studu. Tak třeba v USA v dnešní době více než 40 procent kondomů kupují ženy, zatímco před několika lety jich bylo sotva 10 procent. V Japonsku, kde jsou kondomy obzvlášť oblíbené – používá je plných 75 procent manželských párů, jsou prodávány v supermarketech zároveň s menstruačními vložkami a tampóny. V této zemi spočívá nákup prezervativů v ženských rukou asi v 95 procent. Také tam existuje prezervativová donášková služba do domu. Muž si tam kupuje kondom jen velice zřídka. Inu, jiný kraj, jiný mrav. U nás kupují prezervativy zase téměř výhradně muži, dost často se při nákupu zejména před mladými prodavačkami stydí, proto uvítali zavádění prodejních automatů – jednoho z výdobytků sametové revoluce.

Pizza s prezervativem
V mnoha průmyslově rozvinutých, ale i v rozvojových zemích existují velkorysé vládní programy s rozdáváním kondomů obyvatelům zdarma buď ve specializovaných antikoncepčních poradnách, nebo při různých jednorázových akcích. Jedna taková poradna v Atlantě například tímto způsobem věnuje lidem až půl miliónu kondomů ročně. V balení se pak nekladou prakticky žádné meze různým zlepšovacím námětům. Existují prezervativové přívěsky ke klíčům, náušnice, náramky. Svou roli sehrává i vtipná reklama, zejména pokud se při ní využívá známých osobností, slavných herců, zpěváků a politiků. V Austrálii se distribucí zabývají například i pizzerie. Po 22. hodině dostane zákazník ke každé pizze taky bezplatně kondom jako pozornost podniku. Také švédské železnice dávají cestujícím dárkový balíček s kondomem, jako by snad prostorné a pohodlné interiéry švédských železničních vagónů přímo sváděly k sexuálním aktivitám.

Autor: MUDr. Radim Uzel CSc.