Medicína

Sexualita člověka


Kategorie: Sexuální zdraví 
15.březen 2000
Sexualita je základním prvkem lidské biologie, ovlivňuje prakticky všechny aspekty lidské existence, provází člověka od narození až do hrobu a v každé etapě života na sebe bere nové formy projevů.

Sexualita je základním prvkem lidské biologie, ovlivňuje prakticky všechny aspekty lidské existence, provází člověka od narození až do hrobu a v každé etapě života na sebe bere nové formy projevů.

Kromě funkce rozmnožovací – prokreační, má sexualita také nepochybně rozměr rekreační. Ať se to komu líbí nebo ne, sexualita není určena pouze k reprodukci, ale také k lidskému potěšení.

Proč dvě pohlaví

Aubrey Beardsley:
Lysistrata (kresba)
Poskytování nebo přijímání tělesné rozkoše není však možno považovat za hlavní účel sexu, většina pohlavního rozmnožování v přírodě probíhá bez jakéhokoliv náznaku tělesného blaha. Sex je v každém smyslu navíc bezdůvodně náročnou a riskantní aktivitou. Proč se tedy vůbec sexualita v přírodě vyvinula? Pravděpodobně je jejím hlavním cílem vytvoření rozmanitosti a přizpůsobivosti živých organismů. Existencí dvou pohlaví je také umožněna nejefektivnější dělba práce a péče o potomstvo.

V živočišné říši jsou samci charakteristickým způsobem agresivní, vyplatí se jim být spěchajícími, nestálými a nevybíravými. Pro samice je výhodnější být ostýchavými, držet se zpět a dopřát si více času na identifikaci samců s nejlepšími geny. U druhů, které vychovávají mláďata, je pro samičky důležité i to, aby si vybírali samce, kteří s nimi pravděpodobně zůstanou i po oplodnění. Také u lidí jsou muži nejčastějšími iniciátory změn v sexuálním partnerství.

Asi tři čtvrtiny všech lidských společností povolují mužům mít více žen a většina z nich podporuje tento zvyk zákony a obyčeji. Neobyčejně častá sexuální aktivita mezi muži a ženami je jedním z nejdůležitějších nástrojů upevnění párového svazku. Pouze v méně než jednom procentu lidských společností se ženě povoluje mít více mužů. V různých kulturách se muži snaží a akumulují majetek, zatímco ženy jsou chráněné a jsou předmětem směny. Tam, kde se sex prodává, jsou kupujícími zpravidla muži.

Znalci rozkoše
Lidské bytosti jsou jedinečným zjevem mezi primáty, pokud jde o intenzitu a mnohostrannost jejich sexuální aktivity. Z jiných vyšších savců je v sexuální atletičnosti překonává jen lev - král zvířat.

Člověk je bytostí trvale sexualizovanou - nezná období říje. Lidé jsou dobrými znalci sexuální rozkoše. Prožívají s potěšením letmé zkoumání potenciálních partnerů, ve fantazii, v písni, v poezii a v každé příjemné odrůdě flirtování vedoucí k sexuální předehře a koitu. Všechny tyto hry mají jenom málo společného s rozmnožováním, spíše to směřuje k vytváření svazků. Dlouhotrvající svazky mají většinou souvislost s rozvinutými rituály dvoření a námluv. Sexualita tak posiluje vznik a trvání svazku. Láska a sex jdou tak nepochybně ruku v ruce.

Je sex nemorální?
Přestože se naše země řadí do kulturní oblasti tradiční židovsko-křesťanské kultury, musíme chtě nechtě konstatovat, že teoretiky judaismu i křesťanství je biologický význam sexu nesprávně interpretován. Třeba katolická římská církev dodnes tvrdí, že prvořadou úlohou sexuálního chování je oplodnění manželek jejich manžely. Z hlediska biologie i genetické historie lidstva všechno hovoří ve prospěch takové sexuální morálky, v níž sexuální

Josef Čapek: Stínová hra
(barevný linořez)
praktiky figurují především jako nástroj či instrument svazku a teprve až v druhé řadě jako prostředky rozmnožování.

Největší zrůdností pak je, když jsou přirozené lidské sexuální aktivity používány jako prostředek lidské manipulace prostřednictvím záměrného vytváření pocitů viny. Touto chmurnou aktivitou vynikají zejména různé totalitní ideologie, které si libují v tabuizaci aktivit spojených zejména se dvěma základními biologickými aktivitami – potravou a sexem, při čemž sexuální tabu se jeví jako účinnější.

Projevy lidské sexuality je ovšem možno uměle ovlivňovat učením, odměňováním, přinucováním, trestáním, či jenom prostým vytvářením pocitu viny. Jediným cílem všech těchto mechanismů by však měla být ochrana člověka před tělesnou či duševní újmou. Bezdůvodným znásilňováním lidské přirozenosti vystavujeme členy lidské společnosti různým formám osobního utrpení. Pokud nějaká kultura násilně obchází své vrozené predispozice, měla by zvážit cenu placenou za toto přinucování a energii vynaloženou pro toto cvičení a posilování. Abychom pak za bezdůvodné omezování a šikanu neplatili tou cenou nejvyšší – lidským štěstím.

Autor: MUDr. Radim Uzel CSc.