Diety

Jak nakupovat potraviny


Kategorie: Diety 
09.únor 2001
Vůbec nejdříve si při nákupu potravin všímejte informací uváděných na obalu. Výrobce je povinen uvádět složení sestupně od nejvíce zastoupené suroviny po nejméně zastoupenou. Čas, který pečlivému pročtení věnujete, se Vám bohatě vrátí. Po několika dnech už budete vědět, kde vzít potraviny či výrobky vhodné a kde je lépe si nevybírat.

Zajímavou informací je název produktu, který by neměl mást spotřebitele. Např. jahodový jogurt (obvykle neobsahuje kusové ovoce, většinou je aromatizován), jogurt s kousky ovoce (musí obsahovat kousky ovoce), jogurt s obrázkem jahod – může znamenat jakýkoliv jahodový typ.

Light, nebo dia?

Označení light může znamenat buďto snížený obsah tuku (do jednoho procenta) nebo to, že výrobek je slazen náhradním sladidlem s nízkou energetickou hodnotou (nejčastěji Aspartamem). V obou případech se jedná o výrobky se sníženou energetickou hodnotou. Označení dia by se od letošního roku již nemělo používat. Pro diabetiky jsou vhodné výrobky light.

Označení se sníženým obsahem tuku znamená, že tento výrobek obsahuje tuku méně než běžný stejný druh (například dvě procenta), netučný výrobek by měl tuku obsahovat do jednoho procenta – nejčastěji se s tímto značením setkáte u tvarohových pomazánek a pěn.

Co jsou funkční potraviny

V poslední době se začínají vyskytovat výrobky označované jako “funkční potraviny”. Toto označení znamená, že takový výrobek obsahuje nějakou pro zdraví prospěšnou složku ve zvýšeném množství. Do výrobku byla úmyslně doplněna nad běžnou a ve výrobku obvyklou hodnotu. Nejnovějším druhem takového výrobku na našem trhu je Flora pro activ. Pro takový výrobek platí doporučení denního množství, které při pravidelné konzumaci zaručuje uvedený efekt (například snížení hladiny cholesterolu).

Další informace uvádí hmotnost výrobku. Nutriční hodnoty bývají nejčastěji uváděny na 100 gramů váhy daného produktu, někdy však i na balení. Energetická hodnota je obvykle uváděná v kilojoulech (kJ), někdy však může být uvedena i v kilokaloriích (kcal). Vzájemný přepočet je – počet kcal x 4,2 = kJ).

Někdy je uváděn i obsah bílkovin (B), tuků (T) a sacharidů (S). Sacharidy jsou obecnější název než cukry. Tyto údaje jsou uváděny vždy v gramech. Zároveň bývá uváděna celková. energetická hodnota výrobku, která je měřena spalováním dané potraviny. U uváděných hodnot výrobku je obvykle povolené určité rozpětí hodnot.

Tuk v sušině sýrů

U sýrů, ale i některých jiných výrobků, se můžeme setkat i s údajem obsah tuků v sušině (t. v s.). Znamená to, že pokud bychom z výrobku odstranili veškerou vodu, zůstane jen sušina (například 30 % sušiny, 50 % t. v s.). V uvedeném případě v množství 30 procent z původní hmotnosti. Z této sušiny je pak 50 procent tvořeno tukem. U takto označených výrobků proto platí, že čím více sušiny, tím více i tuku v ní. Rámcově lze říci, že čím sušší výrobek, tím je tučnější, a naopak čím více vody obsahuje, tím méně je tučný.

U některých speciálních výrobků se můžete setkat i s údaji o obsahu mastných kyselin. Výhodnější pro výběr zboží je vždy obsah nenasycených mastných kyselin a nevýhodný je obsah nasycených (saturovaných).

Výjimečně je u výrobků uváděn i obsah vitamínů – obvykle v případě, že jsou do výrobku doplňovány.

Pozor na sůl

Někdy se můžeme setkat i s údajem o obsahu soli ve výrobku. Obvykle v podobě procent soli. Sníme-li 100 gramů výrobku, který obsahuje dvě procenta soli, snědli jsme zároveň dva gramy soli. Je to pro naši populaci údaj důležitý, protože běžně konzumujeme soli daleko více, než je pro nás zdrávo. Proto bychom se měli orientovat na výrobky s nižším obsahem soli a pochopitelně spíše vynechat výrobky solené.

Důležitou informací je samozřejmě i záruční doba, která je uváděna jednak jako “spotřebujte do ....”, nebo jako údaj o “minimální trvanlivosti do ….”. Je-li uvedeno datum dvakrát, je první je datum výroby, pozdější pak datum spotřeby.

Ve velkých obchodních komplexech (supermarketech, hypermarketech) se můžete setkat i srůznými logy napomáhajícímu výběru potravin vhodných pro některé skupiny spotřebitelů (například výrobky se sníženým obsahem cholesterolu, výrobky vhodnými pro bezlepkovou dietu a podobně).

Autor: Tamara Starnovská