Medicína

Virtuální čekárna


Kategorie: Aktuality 
01.červen 2020

V polovině dubna 2020 spustila služba uLékaře.cz Virtuální čekárnu České republiky. Necelá stovka vývojářů nabídla pomoc s řešením, které má za cíl během stále aktuální krize posílit bezpečnost a následně dlouhodobě podpořit efektivní přístup pacienta k lékaři. Virtuální čekárna je bezplatně poskytovaná „neČekárna” pro pacienta a lékaře, která staví na více než třináctileté službě vzdáleného přístupu k lékaři od uLékaře.cz. S pokorou k faktu, že osobní kontakt s lékařem nic nenahradí, jde o telemedicínu užitečnou. Naprogramovali si ji samotní lékaři.

Virtuální čekárna lékařům naslouchá a mimo jiné umožňuje navýšit počet pacientů se zájmem o preventivní prohlídky, zvýšit zájem pacientů s chronickým onemocněním o dlouhodobý screening a motivaci k léčbě, zajistit lékaři lepší, a přesto snadnou dostupnost pro pacienty a v neposlední řadě navýšit tzv. kapitaci, tedy celkovou kapacitu poskytování péče více pacientům jedním praktickým lékařem na základě efektivní práce s časem. Naprosto se shoduje se zájmem široké pacientské veřejnosti, která už dlouho volá po možnosti vzdálené komunikace s lékaři a na bázi samoplátců aktivně využívá právě pomocí platformy uLékaře.cz.

Díky skvělé mediální podpoře „klepají” na „dveře“ Virtuální čekárny tisíce pacientů, aby se zde v první fázi propojili se svými registrujícími praktickými lékaři. V další fázi projektu má řešení ambici rozšířit se na veškeré lékaře službou odpovídající velikosti celé České republiky. V průběhu vývoje služby komunikovali autoři projektu otevřeně se všemi stranami a zejména se samotnými lékaři. Projekt získal podporu i z odborných kruhů, například Ministerstva zdravotnictví ČR nebo samotné České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. Stejně tak jej podpořily i první zdravotní pojišťovny a firemní sektor.

„Virtuální čekárna České republiky vznikla na základě myšlenky ochránit společně českého lékaře a pacienta. Funguje zcela v souladu i s budoucí možností, že zdravotní pojišťovny dokonce začnou hradit péči z veřejného zdravotního pojištění přímo registrujícímu praktickému lékaři anebo ambulantnímu specialistovi, bude-li přes systém poskytovat distanční přístup ke svému vlastnímu pacientovi. Dnes je připravena odbavit jakýkoliv pacientský požadavek,“ jak uvádí MUDr.Tomáš Šebek, spoluzakladatel služby uLékaře.cz.

Pacient vstoupí do Virtuální čekárny přes uLékaře.cz. Pokud najde svého vlastního registrujícího praktického lékaře, má možnost položit dotaz související s jeho zdravím. Žádost se plně zabezpečeným způsobem dostane k ošetřujícímu lékaři daného pacienta, který může vzdáleně reagovat a současně efektivně pracovat s objednáním pacienta dle oboustranné časové a místní preference. Fyzicky pak k lékaři dorazí pacient, o kterém dopředu zdravotník ví, s čím přichází. To vše usnadňuje logistiku celého systému a šetří nejen čas. Po vzoru podobně fungujících služeb v zahraničí kráčíme vstříc neodmyslitelné součásti budoucího systému zdravotní péče.

Virtuální čekárna se otevírá pacientům od 1. června 2020. Je možné, že pacienti v prvních dnech svého lékaře ještě nenaleznou. Jedná se o nový obor, který v České republice teprve vzniká. Bezpečnost včetně datové je naprosto klíčová. Jakékoliv oprávněné podněty i k této oblasti se budou aktivně řešit. Od dobrého záměru neodradí drobné nedokonalosti související s uživatelským komfortem ani odlišný právní názor. Jen otevřená debata, včetně té kritické, může celé odvětví posouvat kupředu a posloužit lékařům i pacientům. Virtuální čekárnu hledejte na adrese: www.uLekare.cz 

Dle TZ

Autor: MUDr. Olga Wildová