Medicína

Chraňte zdraví také pomocí antioxidantů!


Kategorie: Aktuality 
25.březen 2020

Zdraví je to nejdůležitější a je potřeba se o něj dobře starat a chránit ho. Náš imunitní systém bychom měli neustále posilovat dostatečným příjmem vitamínů, tekutin a vyvážené stravy. Součástí této stravy by také měl být dostatek antioxidantů.

Buňky v našem těle jsou neustále pod palbou škodlivých látek. Zdrojem těchto škodlivin bývá například znečištěné životní prostředí, stres, kouření, nevhodná strava, plísně. Škodlivé látky vytvářejí v našem těle nestabilní molekuly, tzv. volné radikály, kterým chybí jeden elektron. Volné radikály se tento chybějící elektron snaží vzít ze zdravých buněk, které tím poškozují.

Tělo se s těmito radikály umí do určité míry vypořádat, ale pokud množství volných radikálů přesáhne určitou míru, může docházet k rychlejšímu poškozování buněk a tkání. Antioxidanty brání poškozování buněk tím, že mají jeden elektron navíc, kterým volné radikály neutralizují.

Mezi nejsilnější antioxidanty patří hlavně vitamíny A, C a E, které jsou v čerstvém ovoci a zelenině, ale také v kakaových bobech nebo potravinách bohatých na fotochemikálie, tedy barevné pigmenty. Patří mezi ně čaje i koření.

Aby byl náš boj proti volným radikálům co nejúčinnější, měli bychom jíst co nejširší spektrum antioxidantů, protože se ve svých účincích vzájemně doplňují. Držet bychom se měli hlavně přirozených antioxidantů. Doplňky stravy by měly být spíše zálohou.

Potraviny bohaté na antioxidanty jsou hlavně sytě zbarvené druhy ovoce a zeleniny. Z ovoce jsou to borůvky, brusinky, rybíz, maliny, ostružiny a také třešně, hrozny, švestky apod. Uvádí se rovněž rakytník či exotické ovoce jako aronie, acai, citrusové plody či kiwi. Ze zeleniny je to brokolice, špenát, rajčata, avokádo, paprika, kapusta, mrkev nebo červená řepa. Důležité jsou také cibule a česnek.

Antioxidanty jsou i v koření, bylinkách a nápojích. Skvělým zdrojem je například skořice, majoránka, oregano, kurkuma, rozmarýn, kopr, máta, šalvěj, tymián nebo hřebíček. Mezi další potraviny bohaté na antioxidanty patří rostlinné oleje, zejména panenský olivový, celozrnné výrobky, luštěniny, houby, ořechy nebo kakaové boby (ideálně nepražené, ale antioxidanty obsahuje i kvalitní hořká čokoláda). Vysoký obsah antioxidantů mají i některé nápoje, například hroznová šťáva, červené víno nebo zelený čaj. Zejména čaj matcha obsahuje díky svému zpracování velké množství antioxidantů, vitamínů a látek s detoxikačním účinkem (katechin a chlorofyl), stopové množství minerálů a vysoký obsah vlákniny.

Také CBD neboli kanabidiol je jedna z účinných, nepsychoaktivních látek, které se vyskytují v rostlině konopí. Obecně kanabinoidy nalézáme v zelené části rostliny, která jich produkuje okolo 120. Kanabidiol se stal velice populární, když se zjistilo, že disponuje protizánětlivými účinky, ulevuje od bolesti, křečí a lidé ho doporučují jako pomoc při rakovině a epilepsii. Pomáhá uvolnit svalstvo i cévy a má také antioxidační účinky. Právě díky těmto svým vlastnostem má pozitivní účinky na úzkosti, migrény, nespavost, leukémie, epilepsie či cukrovka. Prokázán byl i pozitivní vliv na pacienty s neurodegeneračními onemocněními jako roztroušená skleróza nebo Alzheimerova choroba.

Dle TZ

www.kasparpr.cz

www.matchatea.cz

www.konopne-lekarny.cz

 

 

 

Autor: MUDr. Olga Wildová