Medicína

Home office v karanténě


Kategorie: Aktuality 
22.březen 2020

Vzhledem k šíření nového typu koronaviru přijal stát opatření, která mají přímý dopad na chod firem a zaměstnance. Aktuální epidemiologická situace je vážná a nelze ji podceňovat. Řada firem proto kvůli ochraně zdraví zavádí home office. Někteří zaměstnanci si musí svoji práci přestěhovat z kanceláří domů. Zaměstnavatel ale i z pohodlí obýváku očekává dobré pracovní výkony. Některým se konečně splnil sen o home office, pro jiné začalo období utrpení. Ne každý umí pracovat z domu, a kdo si to ještě nevyzkoušel, možná vzpomíná na svoje pracovní místo. Zaměstnancům může chybět klid, ale zároveň život pracovního týmu, nemají pevně stanovený řád, mají kolem sebe spoustu rozptylovacích elementů a ztrácí kontakt se svými kolegy. Home office ale může fungovat. Stačí si stanovit pravidla a striktně je dodržovat.

Práce z domu má několik úskalí, se kterými si někteří nevědí rady. Díky home office se ale můžete stát dokonce efektivnějšími. Stihnete totiž jak pracovní úkoly, tak úkoly v domácnosti. Je k tomu potřeba osobní disciplína a organizace práce.

Den by měl začít jako vždy. Pořádnou snídaní a tím, že se převlékneme z pyžama. Poté už je na každém, kdy a kde se do práce pustí. Ale mělo by to být vždy na vyhrazeném místě pouze na práci a také v daný čas, během kterého nebudete nikým z rodiny rušen. „Zaměstnanci v home office by si měli nastavit a poté dodržovat organizaci a řád, ve kterém budou po dobu práce z domova fungovat. A právě organizace, řád a udržování (virtuálních) sociálních kontaktů jim mohou pomoci toto období překlenout a být nejen pracovně efektivní, ale i psychicky daleko více v pohodě,“ doporučuje koučka vzdělávací společnosti MgC Group.

Důležitým faktorem při práci z domova je komunikace, která by měla pokračovat. V dnešním světě moderních technologií to není žádný problém. Důležitý je sociální kontakt s kolegy, možnost komunikovat, společně vymýšlet, dostávat zpětnou vazbu a pokud možno (virtuálně) spoluvytvářet.

U home office (práce z domova) je nutná domluva se zaměstnavatelem o objemu a formě odevzdávané práce, vyhradit si doma čas a místo na prác. Je-li doma někdo další, vysvětlit, že v době pracovní činnosti je nutný klid na práci (nerušit).  Připravit seznam úkolů a být ve spojení s ostatními jako vždy – mail, telefon, aplikace. Nezapomenout na přestávky!

Koronavirus se stal nenadálou součástí našich životů. Izolace spolu se strachem ze šíření nového typu koronaviru se může podepsat na každém z nás. V současné době se všichni snažíme uchránit své fyzické zdraví, jsme izolováni od okolí a žijeme zcela jiný život než ten, na který jsme zvyklí. Mnohé mohou provázet různé pocity obav z neurčité budoucnosti.

Je však důležité si udržet psychickou pohodu. Omezit počet nových zpráv v médiích je základ. Není nutné mít 24 hodin „koronavirus news“. I v době izolace (zejména při home office) je dobré mít svůj denní řád a pravidelný rozvrh, zůstat v kontaktu, neizolovat se. Člověk je tvor společenský a sociální média a telefon kontakty umožňují. Je dobré si najít svoji denní dávku optimismu a tzv. malých radostí. Projít se, uvařit si něco dobrého, přečíst si pěknou knihu nebo podívat se na film.

Celodenní soužití v páru nebo s rodinou brát jako možnost „být konečně spolu a mít na sebe čas“.

 

www.mgcgroup.cz

www.4pr.cz

 

Autor: MUDr. Olga Wildová