Imunita

Jak posílit imunitu


Kategorie: Aktuality Imunita 
12.září 2019

K začátku školního roku neodmyslitelně patří příval viróz, nachlazení a kašle, kterými se děti nakazí v kolektivu a pak „přinesou“ domů. Imunitu celé rodiny je ale překvapivě možné podpořit – správnou životosprávou. Podle MUDr. Jiřího Bartoše ze Sdružení praktických lékařů (SPL) je pro imunitu důležité získat dostatek vitamínů a stopových prvků v přirozené formě, tedy z potravin. Tělo tak snáz odolá nástrahám podzimních dnů.  Rady jsou známé, ale občas je dobré je připomenout.

Při podzimních deštích a sychravém počasí se lze lehce nachladit. Ve vlhku se viry a bakterie množí rychleji. Šíření nemocí také podporuje větší koncentrace lidí. Rodiny se vrací z dovolených a děti jdou zpět do škol. Za náchylnost k nachlazení může také zrychlený způsob života, stres a nedostatek spánku. Unavené tělo obtížně odolává virům a bakteriím.

Odolnost těla vůči nemocem posílí pravidelný pohyb. Raději, než cvičení v posilovnách a jiných uzavřených prostorách, je zdravější sport na čerstvém vzduchu. Ideální je indiánský běh (střídání běhu a chůze), jízda na kole nebo rychlá chůze se sportovními holemi. Cvičit by se mělo alespoň 40 minut pětkrát týdně. Časově vytížení lidé mohou chodit pěšky třeba do práce.

Zdravé a silné tělo lépe ustojí nápor bacilů, které se v kolektivu šíří. Otužování dětí i dospělých by proto mělo patřit k základním rodinným návykům. Nejlepší je přirozené otužování v přírodě. Koupání v potoce, skákání do kaluží a umazané ruce k dětství patří. Ve městě se lidé mohou otužovat například sprchováním. Po teplé sprše se krátce svlažit studenou vodou. Obyvatelé měst se často potýkají s vysušenými sliznicemi, které neplní správně svou funkci, a bakterie či viry se lehce dostanou do těla. Řešením mohou být zvlhčovače vzduchu.

Blahodárné účinky saunování jsou známé především ve skandinávských zemích, ale saunování je čím dál oblíbenější i u nás. Pobytem v rozehřáté sauně lze předejít nachlazení, chřipce i různým problémům dýchacích cest. Kromě těla zrelaxujete i mysl. Posiluje imunitu, odbourává stres a regeneruje tělo po sportování. Měli by se mu ale vyhnout lidé s vysokým krevním tlakem a nemocemi srdce. Před návštěvou sauny je vhodná konzultace s lékařem. Dle TZ

www.svl.cz.

www.splcr.cz.

www.mavepr.cz

Autor: MUDr. Olga Wildová