Medicína

Každý šestý člověk, který na silnicích zemře, je motorkář


Kategorie: Aktuality 
06.srpen 2019

Motorka je symbolem nespoutanosti, volnosti, možná i rebelství. Bohužel ale také platí, že každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Z policejních statistik vyplývá, že motorkáři sice zavinili v loňském roce každou padesátou dopravní nehodu, ale každý šestý mrtvý na silnici byl právě z jejich řad. Na vysokou nehodovost motorkářů upozorňuje kampaň Ty to zvládneš pod záštitou Asociace Záchranný kruh.

Oproti cestujícím v automobilech umírají motorkáři až 24krát častěji. „Řidiči na motocyklech nemají k dispozici airbagy ani bezpečnostní pásy. Navíc se ve vysoké rychlosti zužuje periferní vidění. Jednostopé vozidlo má také výrazně delší brzdnou dráhu a jízda na něm zvyšuje adrenalin, který povzbuzuje k dalšímu přidávání plynu. To všechno jsou faktory, které ovlivňují vysokou úmrtnost motorkářů,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh, která kampaň Ty to zvládneš zastřešuje.

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod na motocyklu patří rychlost a nezkušenost. „Nejvíce fatálních nehod způsobují sice jezdci s praxí do pěti let, nicméně v posledních letech zaznamenáváme obrovský nárůst dopravních nehod na motocyklu mezi třicátníky a čtyřicátníky. Hraje zde roli nejen relativně snadná dostupnost této formy zábavy, ale i změny v životním stylu lidí ve středním věku související patrně s kultem věčného mládí,“ upozorňuje Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie z krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Ve věku 35 – 44 let je každá třetí oběť dopravní nehody motorkář. A ačkoliv tato věková kategorie jezdců používá zpravidla kvalitní výstroj, nic to nemění na skutečnosti, že u motorkáře jde rána při dopravní nehodě přímo na tělo, což mívá fatální následky. Také platí, že s rostoucí rychlostí roste také riziko dopravní nehody.

„Tunelové vidění, způsobené vysokou rychlostí, může zúžit zorný úhel jezdce až k nule a ten pak vnímá jen omezený výsek silnice. V takové chvíli je motorkář obzvláště zranitelný. Nejen že narůstá riziko jeho vlastní chyby, ale není schopen ani včas a správně zareagovat na chyby ostatních účastníků silničního provozu,“ doplňuje Igor Karpowitz, lékař Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.

Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Samotná přilba snižuje riziko těžkého zranění hlavy až o sedmdesát procent, pomáhá i kvalitní oblečení. Důležité je také být viděn, jezdit maximálně předvídatelně, brát ohled na vlastní nezkušenost a řídit se skutečnou rychlostí a ne tou pocitovou.

„Výrazně zbarvená reflexní vesta, defenzivní jízda, maximální pozornost, vhodně zvolená rychlost či absolvování kurzu bezpečné jízdy. To vše může řidiči motocyklu výrazně pomoci k bezpečnému návratu,“ radí Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, se kterými vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Asociace zaštiťuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje úderná a inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. „V našem projektu představujeme divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamujeme diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Našim cílem je, aby si divák uvědomil rizika a samozřejmě si přejeme, abychom tímto projektem snížili počet dopravních nehod na minimum.“ Dle TZ

realita.tytozvladnes.cz

www.lesensky.cz

 

Autor: MUDr. Olga Wildová