Medicína

Plýtvání potravinami ve školních jídelnách


Kategorie: Aktuality 
13.duben 2019

Až 48 000 tun jídla ročně, tedy přibližně 238 tun každý den, vyhodí děti, žáci a studenti v českých školních jídelnách. Po loňské výzvě některé školy a školní jídelny dokazují, že zlepšení je možné. Podle zaměstnanců školních jídelen skončí jako odpad 20 až 35 procent připraveného jídla. Spolek Skutečně zdravá škola spočítal, že to je 27 tisíc až 48 tisíc tun potravin.

Iniciativa Skutečně zdravá škola proto vloni na jaře přišla s výzvou ke snižování plýtvání potravinami nejen ve školních jídelnách. „Vyzvali jsme školy, aby se zapojily do akce „Miluji jídlo, neplýtvám“ a zavázaly se snižovat množství odpadu ve školních jídelnách. Připravili jsme pro pedagogy řadu návodů a vzdělávacích metodik, jak žáky a studenty vzdělávat o dopadech plýtvání potravinami a o možnostech řešení,“ vysvětluje Tomáš Václavík, předseda spolku Skutečně zdravá škola.

 Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Usiluje o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si je vychutnat a naučily se, jak vzniká. Všechny školy plnící program Skutečně zdravá škola nabízejí dětem kvalitní pokrmy a podporují a rozvíjejí v žácích zdravé stravovací návyky. Skutečně zdravé školy také umožňují žákům pěstovat bylinky, ovoce a zeleninu na školních zahradách, učit se základům vaření a navštěvovat místní farmy. Do programu se mohou zapojit mateřské, základní i střední školy. Mohou se pokusit o získání bronzové, stříbrné a zlaté medaile za splnění kritérií programu Skutečně zdravá škola. Momentálně je zapojeno 353 škol z celé České republiky a 67 z nich již splnilo bronzová, stříbrná nebo zlatá kritéria.

Do výzvy se doposud zapojilo 26 škol. Učitelé na zapojených školách provedli mezi žáky a studenty osvětu o problematice dopadů plýtvání potravinami a představili jim možnosti jeho předcházení. Některé školy se dokonce pustily do auditu – zjistily, jaké množství potravin se v jejich školní jídelně vyhazuje. Z jejich zjištění vyplývá, že osvěta a diskuse o problematice může vést k výraznému zlepšení.

Základní škole Litvínov – Hamr se do výzvy zapojili důkladně. Kromě osvěty mezi žáky provedli ve školní jídelně dva audity. Společně s žáky vytvořili Akční plán, ve kterém se zavázali do konce roku 2018 snížit množství odpadu o 20 procent a do konce roku 2019 o dalších 20 procent.

Do výzvy se zapojila také Základní škola Dobřany v okrese Plzeň jih, ačkoliv už při vyhlášení kampaně „Miluji jídlo, neplýtvám“, všichni věděli, že to bude těžký úkol. Děti ani dospělí nejsou vychováváni k šetření. Až osvětou si někteří uvědomili, o jak velký problém se jedná. Po osvětě se podařilo množství vyhazovaných pokrmů snížit o téměř 15 procent. Úspěch měla i aktivita v Základní škole Dubá. Žáci měřením zjistili, že se množství odpadu poté, co prošli osvětou, snížilo o 25 procent. Osvětu s využitím materiálů Skutečně zdravé školy provedli ve všech třídách.Také Základní škola Slovan Kroměříž dosáhla výrazného zlepšení. Zapojila se také Základní škola a Mateřská škola Višňové z okresu Znojmo. Osvětovou kampaň realizují ve spolupráci s žákovským parlamentem. Přidanou hodnotou pak byla spolupráce dětí napříč školou. S úspěchem se do výzvy zapojila také Anglická Základní škola Brno.

Velké množství vyhazovaného jídla ve školních jídelnách je problém, který není možné vyřešit rychle a jednoduše. Příčin je mnoho a zdaleka ne vždy jsou na vině školní kuchyně. Uvedené příklady ze škol ukazují, že možnosti řešení existují a množství jídla lze po zavedení konkrétních opatření snížit. Současný systém stravování ve školách není schopen úplně zabránit plýtvání. Děti nelze nutit sníst, co si objednají, protože jde o to, zda mají hlad, zda na to mají momentálně chuť.

Záštitu výzvě „Miluji jídlo, neplýtvám“ udělila Asociace společenské odpovědnosti, Ministerstvo životního prostředí České republiky a ministr zemědělství ČR.

Veškeré informace na http://www.skutecnezdravaskola.cz/miluji-jidlo-neplytvam.

 

Dle TZ

www.skutecnezdravaskola.cz

 

 

Autor: MUDr. Olga Wildová