Medicína

Žen ve vedoucích pozicích nepatrně přibývá i v ČR


Kategorie: Aktuality 
08.březen 2019

Celosvětovým žebříčkům nejmocnějších a nejúspěšnějších manažerek jednoznačně vévodí Američanky. (Indra Nooyiová je již několik let šéfkou společnosti PepsiCo. Irene Rosenfeldová zase stála až do svého odchodu do důchodu v čele potravinářského gigantu Kraft Foods. Sheryl Sandbergová pracuje jako provozní ředitelka Facebooku. Ředitelkou společnosti IBM je pak Virginia Romettyová.)

Pravděpodobně  názory či předsudky v ČR, že ženy se raději starají o domácnost a děti, že se neumí prosadit tak jako muži, nejsou průbojné, nejsou schopny vést firmu -  jsou jedněmi z důvodů, proč přetrvává nízké zastoupení žen ve vedoucích pozicích. Týká se to žen nejenom v politice a státní správě, ale i v soukromých společnostech. Ve vedení firem jsou u nás ženy zastoupeny pouze v 9 procentech. I tak se ale míra zaměstnanosti žen ve vysokých funkcích zvyšuje a roste i počet žen, které se pouštějí do podnikání.

„Pokud je nabídnut kariérní postup muži, ten nadšeně akceptuje a vůbec neřeší, zda pozici zvládne. České ženy obvykle riskují méně než muži a chtějí být na vše velmi dobře připraveny. Jejich častá reakce na novou pozici je, že o sobě pochybují, kladou si otázky, zda jsou na pozici připraveny, nechtějí zažít neúspěch. Každý neúspěch je ale poučením a základem pro budoucí úspěch. Ženy se také méně často zapojují do diskusí. Také proto jsou často méně vidět a slyšet.“

Česká republika v počtu žen ve vysokých pozicích zaostává nejen za evropským (23 procent), ale i světovým průměrem (15 procent). Logicky z toho vyplývá, že čím více žen ve firmě působí, tím více jich je také ve vedení. Jedním z nápadů, který se u nás občas objevuje a mohl by mít za cíl zvýšení podílu žen ve vedoucích pozicích, je zavedení kvót.  Ty by sice srovnaly rovnováhu mezi muži a ženami ve vedení firem, ale mohly by také vytvořit nepřátelskou atmosféru ve firmách. Druhou, přirozenější cestou, jak zvýšit podíl žen v managementu, je osvěta, že i ženy mohou vykonávat vrcholové pozice stejně kvalitně jako muži.

I když je u nás vývoj tímto směrem pomalejší, české prostředí má řadu žen i mediálně známých, které zastávají důležité funkce. Lze uvést příklady mnoha úspěšných žen v politice, obchodě, vedoucích funkcích i v soukromém podnikání.

Vzdělávací společnost MgC Group se už 12 let zabývá vzděláváním a rozvojem zaměstnanců nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu a ve Spojených státech. Dle TZ

www.4pr.cz

www.mgcgroup.cz

Autor: MUDr. Olga Wildová