Medicína

Jak posílit imunitu před Vánoci


Kategorie: Aktuality 
03.prosinec 2018

V předvánočním období výrazně stoupá riziko nemocí, zejména chřipky a onemocnění dýchacích cest. Může za to oslabení naší imunity vlivem stresu, počasí a změny návyků, ale také častější pobyt v rizikovém prostředí. Problematický je zejména pobyt v uzavřených prostorách mezi lidmi, tedy účast na vánočních besídkách či firemních večírcích. Je tudíž nejvyšší čas řádně posílit imunitní systém, současně je třeba při setkávání s lidmi dbát určitých pravidel a preventivních opatření.

Například chřipkou onemocní podle dat Světové zdravotnické organizace každým rokem na podzim a v zimě 5 až 15 % veškeré populace na severní polokouli. Zvýšená nemocnost se v tomto období pojí jak s nedostatkem slunečního svitu a nízkými teplotami, více se zdržujeme v rizikovém prostředí v přetopených nákupních centrech apod. Nutno přidat ještě stres, který se tradičně pojí s předvánočními přípravami. Riziko nemoci lze ovšem zmenšit posílením imunity.

Pošmourné dny bez sluníčka a kratší doba denního světla tedy pro naše tělo představují zátěž větší, než si mnozí lidé připouštějí. Jedním z hlavních preventivních opatření by tak měla být starost o naši duševní pohodu. Ani při nízkých venkovních teplotách bychom se tedy neměli vzdávat cvičení či jiných fyzických aktivit, pohyb totiž vyplavuje do našeho organismu hormony štěstí - endorfiny.

S psychickou pohodou se samozřejmě pevně pojí snížení stresu, který se stává v tomto období naší každodenní součástí. Trpíme-li dlouhodobým stresem, je imunitní systému narušen, což přispívá k šíření bakterií a virů. Lidé by si tak v zimním období měli dopřávat dostatek spánku a kvalitního odpočinku.  Pomohou třeba relaxační masáže či pravidelné návštěvy sauny. Saunování podporuje vznik lymfocytů, tedy imunitních buněk, a přispívá k detoxikaci. Pocením ze sebe dostáváme celou řadu škodlivých látek. Dále pak pobyt v sauně trénuje teplotní regulaci organismu, zároveň dopřává uvolnění, zbavuje nervozity a působí proti depresím.

Na podzim a v zimě se obvykle mění náš jídelníček, lehká jídla jsou vystřídána hutnějšími pokrmy. Mezi ty patří různá kořeněná jídla, která jsou pro náš organismus v této době prospěšná zejména proto, že prokrvují sliznice, což posílí jejich obranu proti průniku nemoci. Z koření je tudíž vhodné sáhnout po paprice, pepři, sušeném zázvoru nebo chilli, k pikantnosti ale přispěje i cibule, česnek nebo pórek. Pro podporu imunity se též hodí zvýšit v zimním období kromě přísunu vitamínů i příjem selenu a zinku. „Selen má stimulační účinek na imunitní systém, posiluje totiž tvorbu aktivovaných T-lymfocytů. Uplatňuje se také v ochraně před oxidativním stresem, který je zapříčiněný volnými radikály a projevuje se zejména vyčerpáním a chronickou únavou. Zinek je silným antioxidantem, podporuje řadu biologických funkcí a podporuje imunitu,“ vyjmenovává lékař MUDr. Bohumil Ždichynec ze společnosti Vegall Pharma. Víc než kdy jindy se rovněž hodí sáhnout po kvalitních doplňcích stravy, které obsahují komplexní směs takzvaných polyfenolů sloužících k zásobování imunitního systému a biologicky aktivní vitamíny z přírodních zdrojů podporující imunitu.

Odborníci zároveň doporučují dávat pozor na konzumaci alkoholu, což ale může být v době oblíbených vánočních punčů a kolem Silvestra pro mnoho lidí velmi obtížné. Naše tělo totiž k odbourání alkoholu potřebuje značné množství látek, mimo jiné i vitamín B, zinek, kyselinu listovou a hořčík.

K prevenci onemocnění samozřejmě patří i osvojení si několika hygienických návyků, které je dobré dodržovat při pobytu v rizikovém prostředí nebo po návratu z něj. V období zimy a Vánoc mezi tato riziková prostředí patří především různé firemní večírky, školní besídky, prostory veřejné dopravy, nákupní centra ai vánoční trhy, kde snadno dochází zejména k přenosu kapénkových infekcí. Základem preventivních opatření je pravidelné mytí rukou. Pro zneškodnění patogenů, které mohly na rukou ulpět, je potřeba držet ruce pod vodou alespoň 20 sekund a řádně je promnout, přičemž mýdlo bychom měli použít i na prostory mezi prsty.

Ruce si tedy umyjte vždy před jídlem, po návratu domů – zejména po návštěvě obchodu či po pobytu mezi lidmi. Samozřejmě je mytí nutné pokaždé, co jste si jimi kryli ústa při kašlání nebo v nich drželi kapesník. Stále platí, že hlavní vstupní brannou původců nemocí do našeho těla jsou sliznice v ústech a v nose, ale také pokožka. Dle TZ

www.lesensky.cz

www.vegall.cz

 

Autor: MUDr. Olga Wildová