Dotazy na VZP

Dotaz pro VZP – ztráta průkazu pojištěnce


Kategorie: Aktuality Dotazy na VZP 
08.srpen 2018

Ztratila jsem všechny doklady, samozřejmě včetně průkazu VZP. Jak rychle dostanu duplikát a co budu k jeho vystavení potřebovat? Nestačí o něj požádat mailem?  Odpovídá Mgr. Oldřich Tichý, vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí

Ztrátu průkazu musíte ohlásit své zdravotní pojišťovně, a to co nejdříve, podle zákona do 8 dnů. Zákon sice způsob ohlášení nepředepisuje, ale nejjednodušší je zajít na kterékoli klientské pracoviště VZP a věc neprodleně vyřídit. Pokud přijdete osobně, dostanete na počkání papírový náhradní doklad Potvrzení dočasně nahrazující EHIC. Tento doklad má omezenou dobu platnosti na 3 měsíce od data vystavení, ale poskytuje pojištěnci stejná práva a zdravotnickým zařízením stejné záruky úhrady jako plastový průkaz pojištěnce/Evropský průkaz zdravotního pojištění. Můžete se jím tedy plnohodnotně prokazovat jako pojištěnec VZP doma i v cizině.

K vystavení nového průkazu budete potřebovat doklad totožnosti. Jestliže jste ztratila i doklady, můžete se prokázat náhradním občanským průkazem, cestovním dokladem (pasem), nebo řidičským průkazem apod. Vaši příslušnost k VZP si naši zaměstnanci ověří v informačním systému.

V zájmu klientů akceptuje VZP i variantu, že pojištěnec ohlásí ztrátu průkazu písemně, např. mailem, případně telefonicky, a zároveň si požádá o nový průkaz. Při ohlášení je třeba uvést své číslo pojištěnce, celé jméno, adresu trvalého bydliště, popřípadě korespondenční adresu. V takovém případě ale budete nějakou dobu bez dokladu o svém zdravotním pojištění, takže tento postup z praktických důvodů nedoporučujeme.

Nový průkaz pojištěnce není z technických důvodů možno vystavit na počkání. Vystavíme vám ho přibližně do tří týdnů. Podle předchozí domluvy vám ho buď pošleme na doručovací adresu, nebo si ho můžete vyzvednout na vybraném klientském pracovišti, kde samozřejmě musíte prokázat svoji totožnost. Kontakty na nejbližší pobočku najdete na www.vzp.cz/pobocky. Vystavení nového průkazu pojištěnce je bezplatné.

Pro úplnost ještě dodejme, co dělat, pokud pojištěnec VZP ztratí svůj průkaz zdravotního pojištění v cizině, v některé zemi EU, a potřebuje ho uplatnit při nezbytném lékařském ošetření. V takovém případě může prostřednictvím naší infolinky +420 952 222 222 nebo mailu info@vzp.cz požádat o zaslání náhradního dokladu; při hospitalizaci o to může požádat i prostřednictvím nemocnice. Naši zaměstnanci po ověření příslušnosti daného pojištěnce k VZP odešlou Potvrzení dočasně nahrazující EHIC, které garantuje dotyčnému zdravotnickému zařízení úhradu poskytnuté péče z prostředků českého veřejného zdravotního pojištění, samozřejmě v rozsahu podle evropských nařízení.

 

www.vzp.cz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Autor: MUDr. Olga Wildová