Medicína

Slepé okamžiky za volantem!


Kategorie: Aktuality 
09.srpen 2018

Na českých silnicích se pohybuje už pět a půl milionu automobilů. Roste informační zátěž v dopravě a počet ukazatelů, světelných kontrolek a ovladačů na palubních deskách se vyšplhal na stovku K včasnému zpracování všech vizuálních informací je nutná dokonalá pozornost a doslova ostříží zrak.

Co zdravé oko zaznamená z dvanácti metrů, to slabě krátkozraký uvidí ze šesti metrové vzdálenosti. „Pokud máte výborný zrak, chodce si všimnete už ze 125 metrů, krátkozraký řidič se dvěma dioptriemi z pětadvaceti metrové vzdálenosti, a člověk s pokročilým zeleným zákalem ho nemusí vidět vůbec,“ upozorňuje docentka Šárka Skorkovská, primářka oční kliniky NeoVize, a dodává: „Dalekozraký řidič středního věku chodce v dálce sice zaznamená, ale protože vidí rozmlženě palubní desku, může mít problém s ovládáním vozu.“

K nejčastějším poruchám zraku patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, ve starším věku pak vetchozrakost a šedý zákal. Zhruba 6 % řidičů trpí určitým stupněm barvosleposti. Problémem, který se nevyhýbá ani řidičům bez oční vady, je zhoršené vidění za šera. Špatné světelné podmínky mohou snížit zrakovou ostrost až o sedmdesát procent. Podle výsledků loňské kontroly organizace BESIP a Policie ČR by čtyři procenta řidičů kvůli špatně korigované nebo nekorigované oční vadě vůbec neměli sedat za volant.

Jízda s nekorigovanou oční vadou je jako řízení vozidla pod vlivem alkoholu. Zatímco někteří lidé si nedostatky vidění ani neuvědomují, jiní řídí, přestože potřebují brýle nebo kontaktní čočky. Riziko dopravní nehody tím zvyšují až čtyřikrát, nejčastěji při kratších jízdách do supermarketu, na čerpací stanici, k lékaři nebo cestou do školy pro děti.

Odborníci odhadují, že poruchy zraku způsobí přibližně stejný počet dopravních nehod jako alkohol, tedy sedm procent: „Oční vady mají za následek nejen snížení zrakové ostrosti, ale také omezený rozsah zorného pole, pokles akomodační schopnosti oka a špatné vnímání hloubky a prostoru.“ Řidič s nedostatečnou vizuální schopností pak dělá stejné chyby jako opilý: špatně předjíždí, neregistruje dopravní značení, chybně manévruje při parkování, odbočování a při otáčení nebo při vjíždění na hlavní silnici. Je proto velmi důležité, abyste nezanedbávali pravidelné prohlídky, a předepsanou korekci skutečně používali.

 Většina řidičů nosí brýle nebo kontaktní čočky. Obyčejné brýlové čočky mohou zvláště ve tmě svými odlesky od světel způsobit oslnění, u kontaktních čoček zase hrozí, že pokud nejsou dobře hydratované, po dlouhém dni za volantem v suché klimatizované kabině vyschnou. Za tmy se zvětšují oční zornice, dochází ke změně lomu světelných paprsků, a tím vzniká neostrý obraz. Při řízení se proto doporučují brýle s antireflexní vrstvou, která zvyšuje propustnost světla a omezuje vytváření nepříjemných odlesků a odrazů.

Dle TZ

www.neovize.cz

 

Autor: MUDr. Olga Wildová