Novinky ze zdravotnictví

Oči versus mobil a obrazovky


Kategorie: Aktuality Novinky ze zdravotnictví 
17.květen 2018

Z výzkumů vyplývá, že pro lidský organismus je kromě intenzity světla důležitá i jeho barva. Nejsilnější účinek má modré světlo, které aktivuje na oční sítnici receptory, které řídí bdělost. Když jsme modrému světlu vystaveni příliš dlouho a ne cyklicky, jak je to v přírodě normální, tak se narušuje přirozený biorytmus. Večer se nám nechce spát a přes den jsme ospalí a nesoustředění. Toto světlo vydávají také obrazovky počítačů, televizí, chytrých telefonů a tabletů.

Občas se objevují varovné informace, že (nad)užívání mobilu kazí zrak. Při sledování displeje mobilu zapomínáme totiž mrkat, oči se tak vysušují, a dříve se unaví. Tento negativní efekt je ovšem pouze dočasný. Je to zdroj světla, který vede k zužování zornice a přesvětlení sítnice. Oko tedy není přímo v ohrožení, ale zvýšenou námahou se brzy unaví, což se může projevit například pocitem suchých očí, bolestí hlavy, rozmazaným viděním nebo zhoršeným viděním na dálku (tzv. syndrom počítačového vidění).

Je rozdíl mezi prací s počítačem a tabletem či mobilním telefonem. Na počítač se díváme zhruba ze 75 centimetrů, zatímco na druhé dva obvykle asi ze 30 cm. Čím předměty sledujeme z bližší vzdálenosti, tím je to pro oči namáhavější.  Nejvhodnější vzdálenost držení mobilního telefonu pro naše oči je asi 40 cm. Ke zrakovým potížím jsou náchylnější děti, ale pokud mají oči zdravé, zaostřují snáze než dospělí, takže pro ně není tak velkým problém mobil používat i několik desítek minut. Trvalým používáním zraku na takto blízkou vzdálenost může dojít k přetížení zaostřovacích svalů a vzniku poruchy spolupráce obou očí a ke vzniku očních problémů.

Nutno zdůraznit, že v přítmí se oči unaví rychleji. Moderní displeje sice emisi záření významným způsobem omezují, avšak zcela neeliminují. Ochranou může být snížení jasu obrazovky nebo používání negativního formátu obrazu u elektronických čteček, kdy je světlý text na tmavé ploše. Důležité je ale zachování dostatečného kontrastu plochy a textu (černá nebo tmavě modrá v kontrastu s bílou nebo žlutou). Písmena vystupují a plocha obrazovky tolik nezáří. Případné obtíže také zmírňuje difuzní osvětlení v místnosti. Minimálně hodinu před usnutím bychom neměli žádné podobné zařízení používat, aby náš spánek byl kvalitnější. Modré světlo z mobilních telefonů totiž negativně ovlivňuje hormon melatonin, který je nutný pro buněčnou regeneraci a vytváří se při kvalitním a zdravém spánku.

Oční lékaři doporučují také jen určitou dobu, kterou bychom za den měli strávit před počítačem, tabletem či mobilem. Pro dospělého člověka by to neměly být více než čtyři hodiny, a to nejen kvůli očím, ale také kvůli zdraví celkově. Delší doba strávená u počítače a sezením na místě bez pohnutí není pro tělo ideální. Především pro děti je doba, po kterou tablet či telefon používají, klíčová. Po dvaceti minutách by si od hraní na mobilním telefonu nebo tabletu měly odpočinout a začít s fyzickými aktivitami a procvičit oči pohledem do dálky.

Pokud toto doporučení z důvodů pracovních i osobních se překračuje, je nutno dbát na dostatečné osvětlení a více mrkat. Důležité také je dopřát očím odpočinek, občas je osvěžit pohledem z okna nebo střídavým zaostřováním na vzdálenější a bližší předměty v místnosti. Každou půlhodinu zhruba na dvacet sekund zaostřit zrak do dálky. Kdo má potíže se suchým okem, měl by u sebe mít vždy kapky s umělými slzami, ty zase navrátí svlažení povrchu oka a odstraní pocit pálení a únavy očí. Důležité je také mít správnou brýlovou korekci do blízka, pokud je tato již zapotřebí.

Pokud chcete mít zdravé oči, chraňte je a pečujte o ně stejně jako o jiné části vašeho těla. Neberte jejich funkci za samozřejmost. Oči ocení ochranu proti UV záření, cvičení, odpočinek, správnou výživu i kontroly u očního lékaře. Vždyť jimi vnímáme až 80 procent podnětů z okolí. Často jsou každý den vystaveny práci na počítači, klimatizaci, topení nebo slunečnímu záření. V létě je proto v první řadě důležité pořídit si kvalitní sluneční brýle. Pokud pracujete s počítačem, zařaďte do svého režimu pravidlo 20/20/20. Tedy po každých dvaceti minutách práce s počítačem se nejméně na dvacet vteřin zadívejte na bod vzdálený minimálně 20 stop, což odpovídá zhruba šesti metrům.

Ulevíte zaostřovacím svalům, procvičíte si oči a zabráníte jejich vysychání. Podstatné je také upravit osvětlení na pracovním stole a pozici monitoru. Svůj jídelníček obohaťte o čerstvou zeleninu a ovoce. Vyvarujte se kouření, které zvyšuje riziko výskytu některých očních onemocnění. Používejte ochranné brýle při práci s přístroji, které mohou ohrozit zrak. Naplánujte si pravidelné prohlídky u očního lékaře, a pokud máte s očima jakékoliv potíže, vyhledejte ihned lékařskou pomoc.

Dle MUDr. Lucie Valešové, primářky Oční kliniky DuoVize Praha

www.side-effect.cz

 

 

Autor: MUDr. Olga Wildová