Aktuality

Premenstruační syndrom u dívek a žen ve stresu


Kategorie: Aktuality 
15.květen 2018

Bolesti v podbřišku, náladovost, bolest hlavy či chuť na sladké. S těmito projevy se potýkají ženy několik dní před začátkem menstruace. Důvodem je takzvaný premenstruační syndrom (PMS). Proč vzniká a čím je způsobován, není dosud zcela jasné. PMS totiž ovlivňuje hned několik faktorů. Prvním jsou bezesporu hormonální změny a výkyvy, na které jsou některé ženy citlivější. Určitou roli hraje i genetika. Na průběh PMS však má vliv i celková životospráva. Příznaky tak může zhoršovat stres, nadměrný příjem kofeinu a alkoholu či nedostatek některých vitaminů. Syndrom ovlivňuje i nadměrný kalorický příjem či dlouhodobá nevyvážená strava s nedostatkem zeleniny a vysokým obsahem nasycených tuků.

Průběh PMS se u každé ženy různí, a to právě na základě genetických předpokladů či životosprávy. Projevy většinou začínají 3 až 5 dnů před menstruací, ale v některých závažnějších případech lze příznaky syndromu zaznamenat i 10 až 14 dní před začátkem krvácení. S prvním dnem menstruace pak symptomy většinou postupně mizí.

 V období PMS některé ženy zadržují vodu v těle, mají napjatá a citlivá prsa či otoky končetin, především nohou. Jiné zase trápí bolesti v podbřišku, zvýšená plynatost nebo extrémní chuť na sladké či na jídlo obecně. Většinou se k tělesným projevům přidávají i ty psychické. Ženy mohou být roztěkané, náladové, někdy špatně spí. Některé projevy PMS mohou ženy zaměňovat za virózu nebo střevní infekci. Mohou se totiž potýkat se zácpou nebo naopak s průjmem doprovázenými bolestí hlavy.

PMS se častěji objevuje u mladých dívek ve věku 12 až 15 let, které začínají menstruovat. Dívky na hormonální změny reagují výraznějšími projevy syndromu, tato forma ale poměrně brzo ustupuje. V dospělosti se příznaky PMS objevují spíše u žen s nedostatkem pohybu či nevhodnou výživou a u těch trpících zejména nedostatkem železa. Projevy jsou pak častější u žen s úzkostmi či psychickými problémy nebo u žen v permanentním stresu.

Pokud se žena s nepříjemnými projevy PMS potýká, měla by dbát na zdravou životosprávu s vyváženou stravou. Důležité je i doplňování minerálů, zvláště hořčíku a vitaminu B6. Vhodné je vyhledat některé komplexnější doplňky stravy, jež mohou napomoct k úpravě hormonálních hladin či mírnění příznaků, a které jsou na našem trhu. Důležité je zařadit do běžných aktivit více pohybu, vyhýbat se stresu i nadměrné konzumaci kofeinu a alkoholu.

Autorem komentáře je gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan spolupracující se společností Vegall Pharma. Dle TZ

www.lesensky.cz

Autor: MUDr. Olga Wildová