Jakou stravu zvolit

Stravování na dovolené


Kategorie: Aktuality Výživa Jakou stravu zvolit 
03.srpen 2016

 Téměř vždy se těšíme na dovolenou a zasloužený odpočinek. Jak se ale na dovolené chovat z hlediska správného stravování? Většinou záleží na typu dovolené. Buď se jezdí z místa na místo a ani se nestihne přes den jíst nebo lze si užívat povalování na pláži či výhod režimu all inclusive. 

V dnešní době jsou moderní a vyhledávané dovolené, kde je možnost stravování formou all inclusive nebo snídaně a večeře formou bufetu. „Tato forma stravování má možnost výběru, takže je nasycen nejen žaludek, ale uspokojeny i chutě. Jídlo formou bufetu navíc bývá pěkně naaranžované a určitě se na něj bude po návratu vzpomínat,“ říká Mgr. Kateřina Šimková, nutriční specialistka a odborná garantka společnosti Zdravé stravování.

Strava formou all inclusive u bufetu však někdy svádí k přejídání. Je dobré si proto brát malé porce od různých druhů jídel, vybrat si ryby, kterých je v našem jídelníčku obecně nedostatek, zeleninu, ovoce, místní sýry. Vhodné jsou i lehké ovocné nebo jogurtové dezerty.

Pokud se vybere dovolená s polopenzí, je nutno vědět, že úplné hladovění přes den není dobré. Den by se měl začít proto vydatnou snídani a během dne ochutnávat místní čerstvé ovoce a zeleninu a k obědu si dát například salát. K večeři pak libové maso, zeleninu a třeba i sklenku dobrého vína.

Ani o dovolené se nesmí zapomínat na pitný režim, který by navíc měl být vydatnější než doma. Pokud je na programu Afrika, jihovýchodní Asie či další exotické destinace, může se pít pouze balená voda. Nesmí se pít voda z vodovodního řádu. Je dobré jíst pouze kusové čerstvé ovoce a zeleninu, která se také oplachuje balenou vodou. Použít balenou vodu i na ústní hygienu a nápoje pít bez ledu!. Led totiž bývá obvykle připraven z místní kohoutkové vody, která může obsahovat bakterie způsobující průjmy a další choroby. 

V exotických destinacích je nutno dbát na hygienu. Každá země má jiné hygienické standardy a z našeho pohledu s ní zde může být problém. Proto bychom se měli chovat zodpovědně a senzoricky zhodnotit kvalitu jídla – vzhled a vůni. Nekonzumovat nedostatečně tepelně upravené ryby a maso. Obecně platí, že tam, kde je větší koncentrace lidí, bude i dobré jídlo, protože bude připraveno z čerstvých surovin a než se stihne zkazit, prodá se.

V horkých dnech lze pít kávu bez obav. Káva je dobrým povzbuzovačem. Tvrzení, že káva odvodňuje organismus, je mýtus, který nové studie neprokázaly, a při rozumné konzumaci (cca do 5 šálků denně) v letních měsících dehydratace nehrozí. Pití kávy je zvýhodněno sklenicí vody.  Pití alkoholu včetně piva naopak k odvodnění organismu přispívá.

Je-li naplánován pěší výlet při kterém nebude vždy čas zajít si do restaurace nebo na nákup potravin, jsou dobrou volbou například rybičky v konzervě vzhledem k vysokému obsahu bílkovin.  Doporučuje se i lančmít, ale vždy je nutno sledovat obsah masa. Ten může u různých typů konzerv značně kolísat. Dále mezi vhodnou stravu na cesty řadíme zeleninové pomazánky, fazole nebo sterilovanou zeleninu. Strava z konzerv však tělu dlouhodobě nestačí. Je nutné proto vzít si také čerstvé ovoce a zeleninu. Ve Středozemí je dobré upřednostnit místní sýry a jogurty z nich připravené. Naopak paštiky, polévky z pytlíku a další podobné potraviny, které obsahují vysoký obsah tuku, soli a konzervačních látek se nedoporučují.

Dlouhé hodiny v autě mohou způsobit nevolnosti, obvykle děti snášejí delší jízdu špatně. Není dobré cestovat s plným, ale ani s úplně prázdným žaludkem. Nejlepším jídlem na delší cestu jsou suchary nebo suché rohlíky. Pomáhá i zázvor ve formě bonbonů nebo lízátek. Děti by si neměly při cestě číst nebo prohlížet časopisy a vždy by měly sedět po směru jízdy. Každé dvě hodiny je dobré si odpočinouti nejen od řízení, ale také pro protažení a nadýchnutí se čerstvého vzduchu. 

Dlouhého sezení si mnohdy užijeme také při cestě letadlem, což nepřidává správné funkci střev ani prokrvení dolních končetin! Z toho důvodu je ideální konzumovat lehce stravitelná jídla, jednou za čas se projít a trochu protáhnout v uličce. Zvláštní stravovací doporučení jinak pro cestu letadlem nejsou.

Na dovolené nesmíme hlavně zapomínat, že ji máme od toho, abychom si odpočinuli. A pokud dodržujeme zásady zdravého stravování po celý rok, můžeme se na dovolené  v jídle trochu uvolnit. Když si náhodu přivezeme nějaké kilo navíc, zvýšíme po návratu fyzickou aktivitu a nabrané kilogramy půjdou zase dolů!

Dle TZ

www.amic.cz

www.zdravestravovani.cz

 

Autor: MUDr. Olga Wildová